Annonce
Fyn

Mindsker madspild med 10.000 ton: Trivisions teknologi har medvind af trends og verdensmål

Jesper Bach har siden 2017 arbejdet intenst med at udbrede Trivisions teknologi til fødevareproducenter i andre lande. Han kigger i første omgang på Europa, men han lægger heller ikke skjul på, at det er virksomhedens ambition at komme til USA. Foto: Trine Grauholm
Den fynske softwarevirksomhed var i 2019 med til at mindske madspild med 10.000 ton og kan mærke, at FN’s verdensmål får fødevareindustrien til at kigge efter visionsteknologiens muligheder. Det åbner muligheder for Trivision, som derfor investerer markant og forventer at fortsætte den årlige vækst på 40-45 procent.

Odense: Når Trivision-direktør Jesper Bach skal koge softwarevirksomhedens avancerede visionsteknologi og evne til at gøre den både intuitiv og brugervenlig ned, bruger han som regel virksomhedens egen demo-ost.

På et øjeblik er både top- og bundlabel på pakken gennemfotograferet af de kameraer, der sidder i maskinen, og skulle Trivision sætte gang i sin egen skiveskårede produktion, ville virksomheden med det samme vide alt om datomærkning, svejsning, farvestyrke og andre fejlkilder på indpakningen, der kan være skyld i, at gængse fødevarer ender som madspild.

Nu er det hverken ost eller bacon, der er på hylderne hos Trivision, men derimod en teknologi, der bruges af en række af de største fødevareproducenter som Arla, Tulip og Danish Crown for blot at nævne nogle af de danske kunder, og Trivision mærker tydeligt en øget interesse.

Den er selvfølgelig ansporet af ønsket om at effektivisere produktionen, men Trivision har også medvind af den bæredygtige dagsorden.

- Vi mener, vi har mindsket fødevarespildet med 10.000 ton i 2019. Vi kan se, hvor mange produkter, der er kørt gennem vores maskiner rundt omkring i verden, for vi har tællere på, siger administrerende direktør Jesper Bach.

Annonce

- Vi vil gerne køre en balanceret resultatlinje, men vi har lavet underskud, fordi vi dels har investeret i maskiner og dels i personale, og vi bliver ved med at investere alt det, vi overhovedet kan. I år skal vi lave et sort nul, men ambitionen er at fokusere mere på top- end på bundlinje. Vi skal sørge for, at toplinjen vokser og investere alt det, vi overhovedet kan for at skabe vækst og komme ud over grænserne. Vi ser et window of opportunity: Produktet er rigtigt, og industrien er ved at være moden til investeringen. Det er nu, det skal ske.

Jesper Bach, administrerende direktør, Trivision.

Valide data mindsker spild

Groft sagt er visionsteknologien blot et kamera, der tager et billede af et produkt. Men når man begynder at optimere kameraet, lyset og analysen af billedet, får man et redskab, som mange brancher forlængst har taget til sig.

I en årrække har dele af fødevareindustrien dog tøvet, og mange steder bruger man fortsat stikprøvekontroller.

De største producenter har dog taget teknologien til sig. For dem handler det både om stigende krav til dokumentation for, at fødevarepakkerne er i orden, men også muligheden for at optimere sin produktion.

- Med visionsteknologien får man en teknologi, der meget hurtigt kan tage et billede af hvert enkelt produkt, og dermed får man pludselig valide data, så man kan finde ud af, hvornår man producerer noget godt og noget mindre godt. Du kan for eksempel få data på, hvilken plastleverandør, der giver den laveste fejlprocent, og hvornår maskinens hastighed og tryk eller temperaturen i lokalet giver den bedste produktion, forklarer Jesper Bach.

Ved at bruge de data på en intelligent måde, får fødevareproducenterne en mulighed for at mindske spildet. Dels af fødevarer, dels af plast til indpakning og den gas, der blæses ind i pakkerne.

- Vi kan se, at flere og flere får øjnene op for den del også. Det handler ikke kun om kvalitetskontrol, men også om hele optimeringsdelen, fortæller Jesper Bach.

Andre brancher er foran

Jesper Bach kom til Trivision i 2017, tiltrukket af en stærk overbevisning om visionsteknologiens indtog i fødevarebranchen og den ekspertise, der er opbygget i Trivision over årene.

De tre stiftere, Ole Neckelmann, Peter Hauge og Claus Gramkow, er alle ph.d’ere indenfor teknologien, og samtidig kunne Jesper Bach se potentialet i at skabe nogle standardiserede produkter, som med minimal tilpasning kunne passe til de fleste produktionslinjer.

Samtidig har Trivision projekter med nogle af virksomhedens nøglekunder, hvor de afprøver nye teknologier, som måske senere kan udvikle sig til standardprodukter.

- Vi har rigtigt megen viden, og gennem projekterne er vi med til at skubbe grænserne for, hvad teknologien kan bruges til i fødevareindustrien, forklarer Jesper Bach.

Han drømmer om, at fødevareindustrien mere proaktivt vil bruge den mængde af data, Trivisions systemer kan levere.

- Det er vores opfattelse, at fødevareindustrien generelt betragtet er en smule efter digitaliseringsbølgen. Andre brancher som bil- og pharmabranchen er længere fremme. Men det opfatter vi kun som en mulighed, for på et tidspunkt kommer fødevareindustrien også med, og så synes jeg, vi står stærkt, siger Jesper Bach.

Trivision

Softwarevirksomheden Trivision blev stiftet i 1999 af Ole C. Neckelmann, Peter Hauge og Claus Gramkow. De er alle tre med endnu.

Med visionsteknologi giver Trivision maskiner en form for syn, som betyder, at man undervejs i en produktion kan tjekke alle produkter for fejl. Dermed mindsker man spild. Samtidig kan de opsamlede data bruges til at optimere produktionen.

Trivision fokuserer på fødevareindustrien og har også enkelte kunder i pharmaindustrien.

Virksomheden vurderer, at den med sin teknologi i 2019 var med til at mindske madspild med 10.000 ton om året.

Blandt kunderne er for eksempel Arla, Tulip og Danish Crown, men virksomheden har også kunder uden for landets grænser.

Jesper Bach har været administrerende direktør siden 2017.

Trivision kom ud af det seneste regnskabsår med et underskud på knap 1,3 millioner kroner, men virksomheden har investeret markant i udviklingen af både produkter og salgskanaler og forventer, at det kommende regnskab går i nul.

Samtidig fokuserer Trivision mere på top- end bundlinje og regner med at fortsætte væksten på 40-45 procent.

Trivision har 12-13 ansatte på kontoret i Odense, mens virksomheden bruger underleverandører til at fremstille hardwaren.

Ud over grænserne

Det er kombinationen af knowhow og evnen til at gøre maskinerne brugervenlige for dem, der skal betjene dem ude på produktionslinjerne, der giver Trivision en stærk position, og Jesper Bach har i høj grad fokuseret på at komme ud over landets grænser.

Det betyder, at Trivision, der traditionelt har satset meget på det danske marked, i dag har sine systemer ude i 25-30 lande. Strategien handler både om at få volumen på forretningen og om at skabe noget proven technology, som Jesper Bach udtrykker det.

- Dels har vi skullet definere produktet, og dels har vi skullet lave en internationaliseringsstrategi for, hvordan vi kommer ud over grænserne. Vi har fået defineret vores markeder, og vi er heldige, at der ligger nogle store markeder syd for os. Tyskland, Polen, Benelux-landene, Storbritannien og selvfølgelig Norden er interessante markeder for os. Det er første skridt, siger Jesper Bach.

Især i Holland, som er et stort fødevareproducerende land med en høj automatiseringsgrad, er Trivision kommet hurtigt ind på markedet, og Jesper Bach havde også planlagt fremstød i Frankrig, Spanien og Italien dette forår.

De planer er naturligvis udskudt på grund af coronakrisen, men ellers har Trivision ikke mærket nedgang i efterspørgslen de seneste måneder.

- Fødevareindustrien har det fint de fleste steder, og langt de fleste fortsætter med deres investeringsplaner. Men det er klart, at vi lige nu hele tiden kører med både bremse og speeder, selv om vi ikke regner med at få brug for bremsen, siger Jesper Bach.

Visionsteknologien har længe været brugt i forskellige brancher, og nu mener Trivision, at fødevareindustrien også er klar til at rykke for alvor. Derfor investerer virksomheden markant for at udnytte de nuværende muligheder. Foto: Trivision

Forventer fortsat vækst

Derfor forventer han også, at de seneste tre års omsætningsvækst på mellem 40 og 50 procent fortsætter. Efter nogle år med markante investeringer og underskud, forventer han, at regnskabet i år går i nul.

- Vi vil gerne køre en balanceret resultatlinje, men vi har lavet underskud, fordi vi dels har investeret i maskiner og dels i personale, og vi bliver ved med at investere alt det, vi overhovedet kan. I år skal vi lave et sort nul, men ambitionen er at fokusere mere på top- end på bundlinje. Vi skal sørge for, at toplinjen vokser og investere alt det, vi overhovedet kan for at skabe vækst og komme ud over grænserne. Vi ser et window of opportunity: Produktet er rigtigt, og industrien er ved at være moden til investeringen. Det er nu, det skal ske, understreger Jesper Bach.

Han vurderer, at fødevareindustriens modenhed både hænger sammen med muligheden for at effektvisere produktionen og ikke mindst det fokus, der er på bæredygtighed og FN’s verdensmål.

- Det trykker uden tvivl på en agenda, og vi tror også på, at det er med til at tiltrække talenter, at vi arbejder med at reducere madspild. Selvfølgelig skyldes det også, at teknologien er spændende, men det går også til et godt formål. Jeg tror, vi har medvind af både trends og teknologi, siger Jesper Bach, der så småt er begyndt at kigge mod USA.

I 2019 var Trivision med til at mindske madspild med 10.000 ton, og det formål er blandt andet med til at tiltrække talenter til virksomheden, mener Jesper Bach. Foto: Trine Grauholm

Lurer på USA

Selv om Trivision i første omgang går efter at få endnu bedre fodfæste i Europa og komme ind på de sydeuropæiske markeder, lægger han ikke skjul på, at det også er en ambition at komme til USA.

Trivision har allerede kapitalfonden VPK som medejer, men leder efter yderligere investorer i forhold til et amerikansk indtog. Ikke nødvendigvis i form af yderligere kapital, men lige så meget i form af netværk og kontakter.

- Vi har nok at gøre i Europa nogle år endnu, men vi føler os klar til at kunne tage den vej over. Potentialet er lige så stort eller formentlig større end i Europa. Vi mangler selvfølgelig at få bevis for, at vores teknologi også i USA er second to none, men det har vi en god formodning om, når det er tilfældet i Europa. Men vi skal tænke på datterselskaber og support i en anden tidszone, hvis vi skal ind i USA, så det skridt skal man tage på det rigtige tidspunkt, siger Jesper Bach.

Med Trivisions teknologi kan fødevareproducenterne tjekke hvert enkelt produkt, der forlader deres produktion. Teknologien bliver primært brugt til at tjekke emballage og på den måde mindske madspild og optimere produktionen, men den kan også bruges under produktion af for eksempel ost. Her er det Trivisions egen demo-ost, Jesper Bach holder frem. Den bruger han primært på messer eller ved andre lejligheder, hvor han skal demonstrere maskinerne. Foto: Trine Grauholm

Jesper Bach har siden 2017 arbejdet intenst med at udbrede Trivisions teknologi til fødevareproducenter i andre lande. Han kigger i første omgang på Europa, men han lægger heller ikke skjul på, at det er virksomhedens ambition at komme til USA. Foto: Trine Grauholm
Trivisions maskiner skal både rumme meget avanceret teknologi og samtidig være brugervenlige og intuitive at betjene i fødevareproducenternes produktionslinjer. Selv har Trivision udviklet en demo-ost, som administrerende direktør Jesper Bach bruger til at demonstrere systemerne på for eksempel messer. Foto: Trine Grauholm
Jesper Bach har siden 2017 arbejdet intenst med at udbrede Trivisions teknologi til fødevareproducenter i andre lande. Han kigger i første omgang på Europa, men han lægger heller ikke skjul på, at det er virksomhedens ambition at komme til USA. Foto: Trine Grauholm
Annonce
Annonce
Fyn

Plan Organic ramt af læbestiftseffekten

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Digital hjælp er blevet gratis

Annonce