Annonce
Fyn

Millionsatsning på virtual reality: Ny teknologi skal give sygeplejersker mere overskud til patienterne

Siden november 2020 har Wacky Studio med Thomas Nørgaard (forrest) og Christian Nørrelund (bagerst) haft til huse i iværksætterhuset Visti Unlimited, og det har allerede givet dem masser af inspiration og sparring at være en del af det miljø. Foto: Trine Grauholm
Virtual reality har været længe undervejs, men nu er teknikken så veludviklet, at den kan gøres let tilgængelig på hospitaler, i hjemmeplejen og på sygeplejerske-uddannelserne. Det seneste år har Wacky Studio derfor udviklet en VR Trainer til kliniske procedurer i sundhedssektoren, og produktet skal på markedet i løbet af foråret. - Potentialet er enormt, og vi bliver førende på vores område, forudser virksomhedens to stiftere.

Odense: På et øjeblik forandrer mødelokalet i iværksætterhuset Visti Unlimited sig markant. Den cremede latte er som forsvundet, og snakken om det seneste års udviklingsarbejde, potentialet i at bringe ny teknologi ind på hospitaler, i kommuner og sundhedsuddannelser virker også underlig fjern.

I stedet er det patienten i sygehussengen lige foran mig, der fylder.

Med VR-briller på er det let at fokusere udelukkende på opgaven med at lægge en sonde. Køre patienten op til siddende stilling, tage klæde, vand, gelspray og sonde i den rigtige rækkefølge og bagefter tjekke, at sonden er lagt rigtigt ved at puste lidt luft ind i patientens mavesæk og med et stetoskop lytte efter boblelyde.

Annonce

Christian Nørrelund og Thomas Nørgaard fra it-virksomheden Wacky Studio har i samarbejde med OUH, Nordfyns Kommune og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole brugt det seneste halvandet år på at udvikle VR Trainer til at træne en række kliniske procedurer til sygeplejersker. Projektet er støttet med en million kroner fra Den Europæiske Regionalfond via Welfare Tech, og de forventer at gå på markedet med løsningen midt i 2021.

- Interessen har været kæmpestor. Virtual reality er noget, alle gerne vil kigge på, men der er ikke ret mange, der arbejder med det, og der er slet ikke andre, der laver præcis det, vi laver. Der er et kæmpe potentiale, for sundhedssektoren er enorm. Alene herhjemme er der 50 hospitaler, 98 kommuner og 24 skoler med omkring 11.000 studerende, siger Christian Nørrelund.

De to iværksættere har drevet Wacky Studio siden 2014, og de har hele tiden været optaget af at tage ny teknologi til sig og udnytte mulighederne i det øjeblik, teknikken indbød til det.

Selv om VR har været udbredt længe, er det først de senere år, at teknologien er blevet så udviklet og let tilgængelig, at det giver mening at udvikle et virtuelt træningsmiljø til for eksempel sondeanlæggelse, svælgpodning og kateteranlæggelse.

Ikke bare en døgnflue

- Førhen skulle man have monteret alt muligt i loftet af et rum for at kunne mappe den scene, man går rundt i. Nu fungerer det via små kameraer på headsettet. Der er sket et kæmpe spring de seneste tre-fire år. Vi bruger et VR-headset fra Ocules, som Facebook har købt sig ind i, og når de går ind i noget, går det relativt stærkt.

- Det her er ikke bare en døgnflue. Det har godt nok været mange år undervejs, men nu er teknologien der til, at man kan lave nogle ordentlige headset, som kan bruges til at lave noget brugbart, forklarer Christian Nørrelund.

Hvor VR tidligere krævede en kraftig computer og måske et permanent sted at bruge det, er teknologien nu så udviklet, at de to iværksættere kan lægge en kuffert ud til sygeplejerskerne i afdelingerne, på hospitalerne, i hjemmeplejen eller på sygeplejerske-uddannelserne, hvor sundhedspersonalet kun skal bruge et headset til cirka 6000 kroner, en ipad og tre gange tre meter til at træne eller genopfriske de færdigheder, de kan mangle praktisk erfaring i.

Wacky Studio har arbejdet tæt sammen med sundhedssektoren om udviklingen af VR Trainer, som her bliver testet af en sygeplejerske. Foto: Wacky Studio

Det gælder for eksempel sygeplejersker, der skifter afdeling og derfor skal udføre procedurer, hvor deres praktiske erfaring ligger langt tilbage, i hjemmeplejen, hvor sygeplejerskerne kan bruge det til de procedurer, de ikke udfører så tit, og på uddannelserne, hvor de studerende godt nok er i praktik undervejs, men hvor de ikke kan nå rundt til alle specialer.

- Det er ikke en erstatning for noget, man gør i dag, for man har meget lang erfaring i forhold til undervisning. Det er et supplement på den praktiske del. Tidligere har der været den udfordring, at folk skulle samles til en workshop eller i et simulationslokale. Der var en masse barrierer. Nu skal udstyret bare ud at ligge på kontorerne, være tilgængeligt og blive brugt, siger Christian Nørrelund, mens Thomas Nørgaard bruger ordet "muscle memory" om den hukommelsesevne, der ligger i at gøre noget i stedet for blot at læse en udførlig manual.

Annonce

Tæt samarbejde afgørende

VR Trainer er udviklet i tæt samarbejde med OUH, UCL og Nordfyns Kommune, og den tætte sparring har ifølge de to iværksættere været afgørende.

De har gennem årene arbejdet med VR, og de har begge udviklet spil, men først da de i 2018 mødte innovationskonsulent på OUH og UCL, Mads Thorup Langelund, opdagede de sundhedssektorens behov for netop virtuelle træningsmiljøer, som de siden har arbejdet mere og mere intenst med.

- I princippet kan du træne alt, men vi opdagede, at der var en kæmpe hul i forhold til træning af de kliniske procedurer, og så har vi udviklet en prototype til sondeanlæggelse for at finde ud af, om man kan træne en klinisk procedure virtuelt. Vi har haft et rigtigt tæt samarbejde med vores partnere i udviklingsforløbet, og vores løsning er 100 procent et udspring af en reel problemstilling. Den er formet efter det, siger Christian Nørrelund.

Wacky Studio

  • Er en it-virksomhed, som laver virtual reality, webdesign, markedsføring, visuel identitet, web- og appudvikling mm. Virksomheden blev stiftet af Thomas Nørgaard og Christian Nørrelund i 2014
  • De to stiftere er begge uddannede multimediedesignere og har en PBA i webudvikling. De har også undervist i en årrække, inden de blev selvstændige.
  • Det seneste halvandet år har de arbejdet intenst med at udvikle deres VR Trainer, som ved hjælp af virtual reality skal uddanne og genopfriske sundhedspersonale i kliniske procedurer, som er nøje udvalgt og verificeret i samarbejde med OUH, UCL og Nordfyns Kommune.
  • Projektet har fået en million kroner i støtte fra Den Europæiske Regionalfond gennem velfærdsteknologiklyngen Welfare Tech.
  • Wacky Studio er langt i salgsprocessen og forventer at lancere VR Trainer i løbet af foråret. 
  • Virksomheden holder til i iværksætterhuset Visti Unlimited og er pt. tre medarbejdere, men de to stiftere forventer, at det tal stiger til 10 i løbet af de kommende tre år.

Det er ellers normalt at lave en løsning og derefter gå på markedet for at sælge den. Typisk efter at have rettet den til.

VR Trainer er bygget fuldstændigt til et behov. Blandt andet har Wacky Studio et uddannelsesforløb til svælgpodning parat til godkendelse, og virksomheden arbejder på at have i alt 10 procedurer klar i løbet af foråret.

- Vi er gode til at udvikle og til at løse problemstillinger, men vi skal kende til problemstillingerne for at kunne løse dem, og samarbejdet er en af de ting, der har været så godt i forhold til at finde den rigtige vej, siger Thomas Nørgaard.

Annonce

Virtuel pomfrit-træning

Tilbagemeldingerne har ifølge de to iværksættere været rigtigt gode. Selv om den virtuelle patient ganske tydeligt adskiller sig fra et rigtigt menneske, og teknikken selvfølgelig har sine begrænsninger, åbner den også mulighed for større ensartethed i uddannelsen og et større overskud til patienterne, fordi den giver sygeplejerskerne mulighed for at have fuldstændig styr på alt det faglige og at gøre tingene i den rigtige rækkefølge, og derfor frigør ressourcer til at være nærværende overfor patienterne.

- Gevinsten inden for sundhedsområdet er jo, at det ikke er en levende patient, du træner på, hvor det kan gå galt. Man kan trygt træne uden at gøre skade, og du har lov til at fejle. Tager man vindmølleindustrien eller andre af de store industrier, hvor der kan være risici forbundet med at træne, kunne det også give mening.

- Vi har også lavet et proof of concept på, at det kunne lade sig gøre at lave en virtuel pomfrit-træningsproces til McDonalds. Der giver det mening, fordi man skal booke køkkenet, når man skal træne, så der kan være nogle penge at spare, siger Christian Nørrelund.

Som de to stiftere af Wacky Studio ser det, er det kun fantasien, der sætter grænser, og teknologien rykker for alvor i de her år.


Det her er fuldstændigt nyt. Vi er 10-15 virksomheder i Danmark, der er ved at skubbe virtual reality i gang, og vi kommer til at være førende indenfor vores område. Det er jeg sikker på.

Christian Nørrelund, medstifter af Wacky Studio


Selv har de selvfølgelig skelet til medicinalindustrien, der er stor herhjemme, men i første omgang handler det om at udvikle VR Trainer til flere kliniske procedurer og få produktet på markedet i løbet af foråret.

Annonce

Skæver til udlandet

Wacky Studio har også planer om at få VR Trainer ud over Danmarks grænser. I første omgang til de øvrige skandinaviske lande.

Hidtil har de løftet udviklingsarbejdet uden eksterne investorer men via fondsmidler og faste, eksisterende kunder til andre af deres ydelser, men de ved, at det på et tidspunkt kan være nødvendigt at få tilført kapital.

Thomas Nørgaard (t.v.) og Christian Nørrelund (t.h.) fra Wacky Studio forventer at sende deres VR Trainer på markedet midt i 2021. De ser et kæmpe potentiale i at bruge VR-teknologien til at træne de kliniske færdigheder i sundhedsplejen og regner med at være gået fra tre til 10 medarbejdere i løbet af de kommende tre år. Foto: Trine Grauholm

Derfor var det også oplagt at rykke ind i iværksætterhuset Visti Unlimited i november. Der får de to udviklere mulighed for at sparre, få hjælp og rådgivning, med andre relativt nystartede tech-virskomheder og serieinvestoren Thomas Visti.

- Hvis vi virkelig skal rulle det her ud i større skala, skal vi bruge flere hænder, og det koster, erkender de to ejere, som selvfølgelig har et mere interessant produkt, hvis de kan udvikle 30 virtuelle procedurer i stedet for fem.

- Det her er fuldstændigt nyt. Vi er 10-15 virksomheder i Danmark, der er ved at skubbe virtual reality i gang, og vi kommer til at være førende indenfor vores område. Det er jeg sikker på. Vi har lavet en tre-års-plan, og vi regner med at være 10 medarbejdere om tre år og have 50-60 virtuelle procedurer og en komplet platform med et stort datagrundlag. Vi logger allerede data, som vi kan bruge til at gøre træningen endnu bedre. Det ligger der også et stort perspektiv i, siger Christian Nørrelund.

Tilbage i den virtuelle sygehusseng har patienten brokket sig underligt lidt. Fjernbetjeningen til sengen faldt ellers på gulvet et par gange, da jeg skulle vænne mig til at gribe virtuelt, men det gjorde ham tilsyneladende ikke nervøs.

Den lange sonde gled også forbløffende nemt ned, og rækkefølgen af proceduren virker indlysende på grund af et sæt lysende hænder, der guider til næste trin.

Da det bobler på den rigtige måde fra mavesækken, er opgaven fuldført.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce