Annonce
Erhverv

Millionerne ruller fortsat ind i modefirma efter et år med store kontraster: Mos Mosh tjente 66 mio. kroner

Modevirksomheden Mos Mosh, der har 34 ansatte, fik i 2020 et overskud på 66 millioner kroner. Stifter Kim Hyldahl er godt tilfreds med resultatet i år, hvor man i starten af 2020 frygtede, at krisen ville ramme hårdt. Arkivfoto: Timo Battefeld
Modefirmaet Mos Mosh rakte i foråret ud til tøjbutikkerne for at give dem rabat, da krisen ramte. Men da Europa åbnede, gik det stærkt igen, og i efteråret kunne Mos Mosh have solgt endnu mere, hvis de ikke havde skruet ned for kollektionerne i foråret.

Kolding: Panikken spredte sig i foråret i tøjbranchen, mens butikker i hele Europa lukkede ned. Hos modefirmaet Mos Mosh, der sælger dametøj, var der også bekymring, da tøjbutikkerne var lukket. Men her et år efter viser det sig, at det ikke gik så galt som frygtet for Kolding-virksomheden.

- Det har været et svært år med mange kontraster, lyder det fra stifter Kim Hyldahl. I marts og april tilbød Mos Mosh tøjbutikkerne rabat for at klare krisen, men efter genåbningen i 2020 var alt udsolgt i efteråret.

- Vi skruede selv lidt ned på vores indkøb i april og maj efter første nedlukning. Det var jo svært at se, hvad der ville ske. Men i efteråret stod vi og manglede varer. Vi kunne have solgt mere, hvis vi havde haft varerne på hylderne. Det overraskede os, hvor hurtigt efterspørgslen steg så meget, siger Kim Hyldahl.

Annonce

Modevirksomheden, der har hovedkvarter i Kolding og har 34 ansatte, gik ind i året med en forventning om at løfte rekordomsætningen fra 2019 på 449 millioner kroner yderligere. I stedet faldt omsætningen med 36 millioner kroner til 413 millioner kroner.

Overskuddet tog også et dyk, og ender på 66 millioner kroner mod 87 i rekordåret. Men samlet har den negative indvirkning af pandemien været mindre omfattende end frygtet.

- Vi skulle fejre 10-års jubilæet med en kæmpefest for 400-500 gæster. Det skulle fejres med manér. I stedet holdt vi en lille fest. Men vi synes, at vi er kommet godt igennem 2020, selvom  der har været store udsving, siger stifter Kim Hyldahl, der i december overlod direktørstolen til Thomas Schwartz.

Stifteren er fortsat med i ledelsen, men koncentrerer sig nu om at udvikle kollektionen til mænd, der blev lanceret i efteråret 2020.

Rabat til kunderne

Ifølge direktøren er Mos Mosh kommet godt igennem corona-året, fordi det er lykkes at holde en tæt kontakt til de europæiske forhandlere, og fordi modefirmaet står med stærkt brand, som kunderne ikke nøjes med kun at prøve i butikkerne. Samtidig rakte Mos Mosh også ud til forhandlerne i marts og april.

- Vi tilbød at forlænge betalingsfristen, og samtidig satte vi priserne 30 procent ned på de varer, som de havde købt for et halvt år siden, og som de nu fik leveret. Vi ville gerne give dem en hjælpende hånd. Vi hører, at det var en kæmpe hjælp. Og i krisen handler det jo om at være i dialog med kunderne, siger Kim Hyldahl.

Deres egen lille "hjælpepakke" til tøjbutikkerne reducerede fortjenesten, men på den længere bane kan det være en god investering.

- Vi har forhandlere, der har været med siden starten, så vi ville gerne hjælpe. Det giver også en loyalitet over for os, og på den lange bane kan det være godt givet ud, siger Kim Hyldahl, der forventer at løfte omsætningen i 2021 til næsten 450 millioner kroner. Det er samme niveau som i rekordåret 2019.

- Vi har at gøre med en branche, der er presset, når der er lukket i mange måneder, og det vil ikke bare tonse derudad. Men det går godt for os, og vi håber, at vi i 2021 komme op på samme omsætningen som i 2019. Men på bundlinjen kommer det til at koste, siger Kim Hyldahl.

Annonce

I spidsen for nyt mærke

Efter 10 år i spidsen for virksomheden har stifteren ved årsskiftet forladt direktørstolen i selskabet, der ejet af den tyske kapitalfond Findos og stifteren selv, der har 29 procent af aktierne.

Stifter af Mos Mosh, Kim Hyldahl,er stoppet som administrerende direktør og vil i stedet koncentrere sig om udviklingen af deres kollektioner til mænd på mellem 30 og 50 år. Samtidig glæder han sig til at sætte arbejdstempoet ned. Arkivfoto: Foto: Timo Battefeld

Nu skal han i stedet bruge flere kræfter på kollektionen til mænd, Mos Mosh Gallery, der blev lanceret i efteråret 2020.

- Timingen har jo ikke været så god i forhold til corona, men vi er kommet godt i gang, og er ude hos 230 forhandlere i Europa, siger Kim Hyldahl, der ser frem til at skrue lidt ned for arbejdspresset.

- Jeg har haft mange kasketter på, og Mos Mosh har været gennem en stor vækst. Nu er det godt for virksomheden med en ny direktør, der kan løfte os til et nyt niveau, og jeg kan beskæftige mig med det, som jeg synes er sjovest - og det, jeg nok også er bedst til. Det er at opbygge. Jeg vil gerne skabe noget. Der har været meget drift i de seneste år. Ambitionen er at lave et internationalt brand. Samtidig skal jeg have lidt mere tid til at spille padel, mig selv og min familie. Det er ikke et otte til fire job at bygge et tøjmærke op, siger Kim Hyldahl.

Kort om Mos Mosh

Kim Hyldahl etablerede i 2010 modefirmaet Mos Mosh sammen med en kompagnon på Sommerfuglevej. I 2013 købte han kompagnonen ud af firmaet. I de første år var der fokus på jeans til kvinder, men i dag dækker firmaet alle typer af tøj til kvinder, og i efteråret 2020 introducerede modefirmaet en kollektion til mænd.

Tøjfirmaet har sit største marked i Tyskland, Schweiz og Østrig efterfulgt af Skandinavien og Benelux-landene.

Stifter og ejer Kim Hyldahl solgte i 2017 aktiemajoritet i Mos Mosh til den tyske kapitalfond Findos Investor. Stifteren ejer fortsat 29 procent af selskabet. I december overlod stifteren direktørstolen til Thomas Schwartz.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce