Annonce
Østjylland

Milliardær-familie speeder overskud i vejret: Vognmandsfirma ruller 200 millioner hjem i overskud

Frode Laursens direktion ses her blandt et par Scania lastbiler i Vitten, hvor hovedsædet ligger: Direktør og ejer Thorkil Andersen, i midten, økonomidirektør Dennis Rytter, tv., og koncerndirektør Thomas Corneliussen. Foto: Mette Stubkier/Frode Laursen
Det østjyske vognmandsfirma Frode Laursen overhalede coronakrisen indenom og leverer superresultat til ejer-familiens milliardformue.

ØSTJYLLAND: Vognmandsfirmaet Frode Laursen, som har parkeret den østjyske familie på pladsen som Danmarks 40. rigeste, kører igen et godt resultat hjem.

217 millioner kroner før skat lyder overskuddet på i TA Logistics 2020-regnskabet. Kronjuvelen i selskabet er vognmandsfirmaet Frode Laursen, der ligger i Vitten ved Hadsten.

Ejeren er Thorkil Andersen, der for alvor kørte firmaet ind på landkortet i 1990erne, og hans familie. Thorkil Andersen er blandt andet også bestyrelsesmedlem i Aarhus Havn.

Annonce

Thorkil Andersen bor i Skanderborg og ejer sammen med sin hustru Annie og deres døtre Mira og Stina Stæhr Andersen holdingselskabet bag Frode Laursen, Holtshøjen Holding, hvis formue i 2020 var på 3,4 milliarder kroner.

Årets resultatet betyder, at familien Andersen de seneste fem år kunnet trække 884 millioner kroner ud af Frode Laursen-selskabet.

Blandt Danmarks rigeste

Familien er på Berlingske Business liste over Danmarks rigeste placeret på en plads som nummer 40.

Frode Laursen tæller i dag 700 lastbiler og 900 ansatte. Da Thorkil Andersen i 1989 købte firmaet, skrantede det, men i løbet af 1990erne fik han for alvor banket forretningen op. Thorkil Andersen er selv tidligere eksportchauffør - og søn af en vognmand - og han var i sin tid ferieafløser hos Frode Laursen, da han læste på Handelshøjskolen.

Thorkil Andersen var selv ferieløser

Thorkil Andersen begyndte i vognmandsfirmaet Frode Laursen som ferieafløser. Det står i firmaets historie om sig selv:

  • Tilbage i 1948 starter Frode Laursen sin vognmandsforretning med en enkelt bil. Stille og roligt vokser forretningen, og i midten af 60’erne har Frode Laursen 16 medarbejdere og 13 lastbiler
  • Grundlaget for et af Frode Laursens største områder i dag: FMCG, bliver lagt, da man i starten af 70’erne begynder at køre for Dansk Supermarked og Frisko. Samtidig indfører Frode de første lagerhoteller, hvor kunderne deles om opbevaringspladsen
  • I slutningen af 70’erne er Frode Laursen en stor transportvirksomhed med en omsætning på omkring 100 mio. kroner, men det er også en virksomhed, der er på vej ind i en vanskelig periode med faldende fragtrater og et noget vanskeligere transportmarked
  • Den svære periode bliver ikke lettere, da Frode pludselig dør i 1980, og sønnen Niels overtager ejerskab og ledelse af virksomheden. Op igennem 80’erne bliver problemerne med faldende priser, underskud og øget konkurrence bare større og større, og i 1988 henter Niels Laursen Thorkil Andersen ind som medejer i Frode Laursen. Året efter bliver Thorkil Andersen eneejer af virksomheden.
  • Thorkil Andersen er søn af en vognmand, har selv kørt eksportkørsel og været ansat som ferieafløser i Frode Laursen, mens han har læst på Handelshøjskolen i Aarhus. Efter endt studier bliver han fra 1984 til 1986 ansat i virksomheden, hvor han beskæftiger sig med drift og økonomi.
  • Efterfølgende arbejder han som virksomhedskonsulent et par år, men kommer tilbage til Frode Laursen, da han bliver tilbudt medejerskab.
  • Da Thorkil i 1989 overtager det fulde ejerskab, overtager han en virksomhed i knæ, og han går straks i gang med at rette op på forretningen. Redningsplanen hedder fokusering og strømlining, og Thorkil starter med at reducere bilparken fra 270 til 60 og medarbejderstaben fra 185 til 168. Derefter bliver der sat 100% fokus på dagligvaredistribution, lagerhoteller og internationale transporter
  • Strategien virker. Underskud bliver i løbet af et år vendt til overskud – og der har lige siden været overskud i Frode Laursen. Med Thorkil bag rattet bliver der sat kurs fremad, og virksomheden udvikler sig igennem 90’erne fra en lokal vognmandsforretning til en virksomhed, der tilbyder kunderne internationale 3PL-løsninger: fra fabrik over lager til butik

Gennem holdingselskabet Holtshøjen ejer familien Andersen en stribe logistik-bygninger, som er med til at underbygge familieformuen lige som en stribe tranportsvirksomheder også er med i porteføljen.

Resultatet for 2020, hvor omsætningen faldt i Frode Laursens moderselskab, betegnes som tilfredsstillende. Året før var resultatet 184 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Erhverv

Vindmølle-vokseværk i Munkebo: Lorc er gået fra nul til 25 megawatt på syv år - og er klar til at bygge endnu større

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Eventyret på Industrisvinget: Fra lys idé til succesfuld forretning

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland For abonnenter

Brødre har ramt en guldåre i roboteventyr: Markrobot giver kæmpe vækst hos sydjysk virksomhed

Erhverv

Aarhus-firma hyrer flere medarbejdere: Computerspil sælger for 365 millioner før det er udgivet

Erhverv For abonnenter

285 mand var sendt hjem, alligevel satte fynsk fabrik rekord i overskud

Erhverv

Sunde kunder hjælper Danske Bank til større milliardoverskud

Erhverv

Ulovligt parkerede campingvogne sætter lastbiler i dilemma på rastepladser: Enten skal de parkere ulovligt eller bryde regler om køre- og hviletid

Erhverv For abonnenter

Dansk erhvervsliv mister sine enhjørninger til udlandet

Annonce