Annonce
Østjylland

Med bæredygtighed i fokus: Anne Blirup vil ændre modebranchen stykke for stykke

I øjeblikket har Anne Blirup lukket for tilgang af nye kunder til Sustainawear for at kunne koncentrere sig bedre om de omkring 30 virksomheder, der i øjeblikket er i hendes portefølje. Men hun regner med at åbne op for tilgang af nye kunder igen til september. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
CSR er mere end tre bogstaver for Anne Blirup. Det er grundlaget for hendes nuværende virksomhed Sustainawear. Det er fundamentet, som hendes karriere hviler på, og det er budskabet, som hun forsøger at bringe ud til modebranchen i håb om at hjælpe dem til at omstille sig til en mere bæredygtig virkelighed.
Annonce

Skanderborg: Egentlig var det ikke Anne Blirups plan at ende i modebranchen.

Da den i dag 41-årige virksomhedsejer tilbage i 2003 stod med en afsluttet handelsskole og markedsføringsøkonomiuddannelse bag sig, var det derimod forlagsbranchen, der trak. Men en fascination for Kina førte ad omveje Anne Blirup til en elevstilling hos smykkefirmaet Pilgrim, hvor hun i 2006 fik muligheden for at flytte til Kina sammen med sin daværende mand som et led i virksomhedens kvalitetskontrol af produktionen.

- Så jeg var på fabrikken hver dag og rykke i armbånd. Og gik de i stykker, så var det en dårlig kvalitet, fortæller hun med et grin.

Annonce

Handling bag ord

Det ensformige arbejde fik hurtigt Anne Blirup til at interesse sig for andre af dele af arbejdet på fabrikkerne.

Hun kunne ikke huske meget fra sin tid på skolebænken om CSR (corporate social responsibility, red.), så når hun så de arbejdsforhold, der var på fabrikkerne, havde hun svært ved at vurdere, hvad der levede op til Pilgrims Code of Conduct (adfærdskodeks, red.), og hvad der ikke gjorde. Men da hun begyndte at undersøge det nærmere, kunne hun hurtigt se, at regelsættet for samarbejdspartnerne ikke var særligt brugt i praksis.

Hun greb derfor fat i Pilgrim for at høre dem, om hun måtte være med til at udarbejde en ny CSR-strategi for virksomheden. Det fik hun lov til, og efter at have gennemført en auditoruddannelse i Kina, der blandt andet lærte hende mere om arbejdsforhold, løn og sikkerhed på arbejdspladsen, tog hun hul på opgaven.

Om Sustainawear

  • Virksomheden er stiftet som et anpartsselskab, har eksisteret siden 2018 og tilbyder værktøjer til at arbejde med bæredygtighed og CSR online.
  • Virksomheden drives i det daglige af Anne Blirup fra hendes hjemmeadresse.
  • Virksomheden ejes af Anne Blirup og Klaus Juhl Pedersen.
  • Virksomheden har omkring 30 kunder i sin portefølje, der tæller blandt andre større modevirksomheder som Moss Copenhagen, Minimum, Just Female og JBS.
  • Virksomheden har i øjeblikket lukket for tilgang af nye kunder, men åbner op til efteråret igen.

Men det viste sig hurtigt, at det ikke var nok at nedskrive et regelsæt, som leverandørerne skulle efterleve. For rent faktisk at få handling bag ordene, var Anne Blirup nødt til også at undervise de ansatte i, hvordan de kunne leve op til reglerne, så de bedre forstod indholdet.

- I stedet for at sende et regelsæt af sted, endte jeg med at lære dem om, hvorfor reglerne gav mening, fortæller Anne Blirup, der blev så bidt af arbejdet, at hun fortsatte ud ad samme vej.

Så da Bestseller i 2008, kort efter Anne Blirups hjemkomst fra Kina, var på udkig efter en medarbejder til at udarbejde træningsprogrammer til deres leverandører i hele verden, der forklarede dem om, hvordan og hvorfor krav om alt fra sikkerhed på arbejdspladsen, miljø, løn og arbejdsforhold var vigtige, slog hun til.

Annonce

En anden strategi

I dag er det snart mere end 10 år siden, at kimen blev lagt til Sustainawear, som Anne Blirups hjertebarn hedder.

I mellemtiden har Anne Blirup foruden Pilgrim og Bestseller også nået at lægge flere års arbejde i at opbygge en CSR-afdeling for DK Company fra bunden af og prøve livet af som selvstændig konsulent med CSR som omdrejningspunkt.

Men en rastløshed og et behov for at være med til at ændre verden - og i særdeleshed modebranchen - til det bedre, om ikke andet så i det små, førte Anne Blirup fra fast fuldtidsarbejde til eneejer af virksomheden Suistainawear, som hun stiftede i 2018.

- Det gode ved det er, at hvor du som konsulent udfører en opgave og så forsvinder ud af virksomhedens liv bagefter, så klæder jeg gennem Sustainawear virksomhederne på, så ressourcerne bliver i virksomheden. Og det er så vigtigt, hvis man rent faktisk vil ændre noget i branchen – og det er det, som jeg i bund og grund vil, siger hun.



Med sit nye koncept håber hun desuden på at kunne hjælpe flere små og mellemstore modevirksomheder til at komme i gang med CSR og bæredygtighed for at optimere forretningen og samtidig være med til at gøre en forskel. En ambition, hun også havde som konsulent, men som var sværere at indfri dengang.

- CSR er jo også en udgift i sig selv for de virksomheder, man forsøger at overbevise om, at de skal hyre en ind som en konsulent. Og at give 50.000-100.000 kroner for en konsulent, det var modebranchen på det tidspunkt ikke helt klar til, fortæller Anne Blirup, der derfor valgte at satse på en anden strategi.

Annonce

Udvalgt samarbejdspartner

Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at kunderne kan tilgå al Anne Blirups viden om CSR på en let fordøjelig og let tilgængelig måde gennem et månedligt abonnement.

- Jeg har taget al den viden, jeg har oppe i hovedet om bæredygtighed og CSR, og dels smidt den på video, dels lavet redskaber og værktøjer, de kan bruge, og så giver jeg dem adgang til informationen væsentligt billigere, end hvad det ville koste at få en konsulent ud. Derudover kan de så også ringe til mig med alle de spørgsmål, de har, fortæller hun begejstret.

Under corona-krisen har Anne Blirup afholdt et gratis 12-ugers webinar for alle interesserede. Hun havde regnet med at omkring 50 deltagere ville følge med, men det endte med 260. - De ved det ikke, men faktisk har de alle sammen været inviteret ind i mit soveværelse, fortæller hun med et grin. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Målet er at få flest muligt ombord på bæredygtighedsbølgen. For der er brug for mere viden om, hvordan man griber arbejdet med bæredygtighed an indenfor modebranchen, mener Anne Blirup.

- I tidernes morgen besøgte indkøberne en messe i Indien, og hvis de så et lækkert tørklæde, så bestilte de 300 af dem hjem uden at spørge ind til andet end prisen. Men den går ikke længere. For tørklædet kan indeholde kemi, der ikke er tilladt i EU, og man skal også have styr på, om der er børnearbejde involveret i fremstillingen. Så hvis man skal have en leverandør i dag, så skal det være en, man har udvalgt som samarbejdspartner, understreger hun.

Af samme grund arbejder hun i Sustainawear målrettet med at hjælpe virksomhederne til at skabe sig overblik over, hvordan de finder ud af, om deres leverandører lever op til de krav, de skal, og i det hele taget afdækker de mange led, der er i deres forretning.

For uanset hvor godt de gør arbejdet, vil der altid være ”huller i osten”, som hun siger. Og derfor er det alfa og omega, at virksomhederne kender til ikke bare deres egen virksomhed, men også ved alt, hvad de bør, om de samarbejdspartnere, de har.

Annonce

Ingen undskyldninger

- Der vil altid være noget, som de kan gøre bedre. Modebranchen er en meget udskældt branche – og med rette i øvrigt. Så hvis man producerer en t-shirt i bæredygtig bomuld, vil der altid være nogle, der påpeger, at det stadig er bomuld, og derfor bliver der brugt meget vand i produktionen. Og så snart du stikker næsen frem med dit produkt, vil folk også spørge ind til ens andre produkter, siger Anne Blirup og tilføjer:

- Derfor tænker nogle virksomheder, at det er nemmere ikke at kommunikere og forblive under radaren i stedet. Men vi er kommet forbi det stadie, hvor det var muligt.

For det er ikke længere kun forbrugerne, der kræver forandring. Det gør flere af de store spillere indenfor online detailhandel også.

- Så man er simpelthen nødt til at komme med på vognen, understreger Anne Blirup, som ser sin virksomhed Sustainawear som et vigtigt led i at få flere i gang.

- For ved at løfte i flok, kan vi gøre en større forskel, understreger hun.

Af samme grund har hun med vilje prissat sit koncept en del billigere, end hun kunne have gjort.

- Jeg troede, at bæredygtighed ville blive glemt, for i finanskrisen var CSR og bæredygtighed noget af det første, der røg helt bagerst i bussen. Men jeg har faktisk omvendt oplevet, at det er strøget to pladser frem, så jeg bliver kimet ned af folk, der gerne vil have hjælp, fortæller Anne Blirup. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- Jeg får faktisk tit at vide, at jeg sælger pakken alt for billigt. Og jeg tror også godt, at jeg kunne tage mere for det. Men hvis jeg sælger for dyrt, vil det være de samme 20 virksomheder, der går i gang med CSR og bæredygtighed, som det altid er. Så ved at prissætte det billigere, så kan prisen ikke længere være en undskyldning for ikke at komme i gang, forklarer Anne Blirup, der også har arbejdet målrettet med at gøre emnet CSR så let tilgængeligt, at virksomhederne ikke står af på den baggrund.

- Jeg plejer at sige, at CSR og bæredygtighed skal helt ned i knæhøjde, for ellers mister vi dem, som der skal bruge det i praksis. Så ord som ”due diligence” og ”OECD-standarder” er ikke noget, som jeg bruger. For mange af dem, jeg arbejder med, synes enten, at ordene er kedelige, eller også så forstår de dem ikke, fortæller hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Opgør med ”kviklån”

Annonce