Annonce
Fyn

Maturix droppede verdens største betonmesse og gik på Snapchat i stedet: Har netop landet virksomhedens største ordre

Direktør Casper Harlev fra Maturix er ikke bange for at tage chancer i virksomhedens markedsføring. Faktisk mener han, at det er helt afgørende, at man tør satse. - Man er nødt til at turde for at få nogle erfaringer, og der er også sådan, du måske finder en guldåre og noget nyt, som ingen andre bruger endnu, siger han. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Maturix har langt færre ressourcer til marketing end virksomhedens internationale konkurrenter. Derfor går den hastigt voksende Odense-virksomhed benhårdt efter at finde de områder, hvor den kan skille sig ud, og med støtte fra puljen SMV:Digital har virksomheden lagt en digital strategi, der trods utraditionelle metoder ser ud til at virke.

Odense: Da entreprenører, byggefirmaer og betonproducenter fra hele verden i februar 2020 stimlede sammen til verdens største betonmesse, World of Concrete, i Las Vegas Convention Center, gik Casper Harlev og hans kompagnoner rundt hjemme i Odense.

Selv om de med deres innovative mindset og kombinationen af forskellige former for teknik allerede havde deres trådløse sensor til at overvåge tørreprocessen i beton ude i mere end 45 lande på det tidspunkt, havde de bevidst valgt den store messe i spillebyen fra.

- Vi har prøvet at tage på messer og drive marketing på den traditionelle måde, men det virkede ikke ret godt for os. Vi oplevede messer som et sted, hvor kunderne kom for at besøge dem, de kendte i forvejen. Ikke for at købe nye produkter, så i dag bruger vi alle vores penge online.

Annonce

- Selv om vores salg er B2B, og vores kunder ligger indenfor tung industri og byggeri, henter vi leads på Facebook og Instagram. Andre i branchen synes, det er vanvittigt, men det virker, siger direktør og medstifter Casper Harlev fra virksomheden, der har skiftet navn fra Sensohive til Maturix.

Nogle dage før World of Concrete gik han og kollegerne rundt og spekulerede på, om - og hvordan - de alligevel kunne være til stede i USA trods deres fysiske fravær.

Løsningen blev Snapchat og en geografisk afgrænsning omkring det store messecenter og derefter fuld annoncering til alle i området, der i løbet af messen var på Snapchat. En indsats, der kostede omkring 10.000 kroner for at nå ud til alle tilstedeværende på det sociale medie.

- Så snart de sad på toilettet eller mistede koncentrationen til et oplæg og tog telefonen frem, skulle vi eje den platform. Det var ikke, fordi vi havde en masse kreativt indhold, for det var noget, vi fandt på nogle dage før messen, men det var en måde at prøve at lokke folk i snak,  forklarer Casper Harlev.

Puljemidler til digital strategi

Han og de to medstiftere af Maturix har alle en teknisk baggrund, og for nogle år siden søgte de derfor støtte til at få lavet en digital markedsføringsstrategi. Gennem SMV:Digital fik de 100.000 kroner i tilskud til projektet.

Vi er oppe mod nogle store konkurrenter, som har langt flere midler end os. På organiske søgninger på Google er de langt foran os, så vi er nødt til at finde de huller, hvor vi kan gøre en forskel, og de andre laver for eksempel ikke ret mange videoer. Det gør vi så.

Casper Harlev, Maturix

Derefter har Maturix arbejdet sammen med det digitale bureau Change om at tiltrække potentielle kunder digitalt, konvertere dem undervejs i processen, måle performance og strømline setuppet for eksempel i form at en rød tråd gennem annoncer, videoer og andet indhold.

Støtten fra SMV:Digital har fået Maturix med direktør Casper Harlev i front til at tage nogle initiativer, virksomheden næppe havde ført ud i livet på egen hånd, og han er overbevist om, at det har været med til at få virksomhedens produkter bredere ud. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Maturix står selv for produktionen af selve indholdet, selv om virksomheden ikke råder over nogen stor marketingsafdeling. Faktisk består den udelukkende af en studentermedhjælper og Casper Harlev selv med hjælp fra de øvrige kollegaer, men målet er også i højere grad autenticitet end polerede produktioner. Til gengæld har virksomheden en relativ stor salgsafdeling, som skal følge op på indsatsen.

- Det er virkelig på med Adidas-skoene, og så skal der løbes nogle kilometer sammen med kunderne, for det er sjældent, at nogle banker på hos os og er klar til at lægge en ordre med det samme. Vores digitale markedsføring handler om at sørge for, at vores salgsteam har så mange varme leads som muligt at ringe til. Det er meget nemmere at ringe til potentielle kunder, der allerede ved lidt og har udvist en vis form for interesse, understreger Casper Harlev.

For omkring halvandet år siden besluttede Maturix sig for udelukkende at markedsføre sig online. I den periode har virksomheden brugt mellem 20 og 30 procent af marketingbudgettet på forskellige former for test og eksperimenter for at finde ud af, hvad der virker, og hvor en innovativ virksomhed med omkring 20 medarbejdere i Odense bedst kan trænge igennem til de største spillere i betonbranchen.

- Vi er oppe mod nogle store konkurrenter, som har langt flere midler end os. På organiske søgninger på Google er de langt foran os, så vi er nødt til at finde de huller, hvor vi kan gøre en forskel, og de andre laver for eksempel ikke ret mange videoer. Det gør vi så. Man skal ikke nødvendigvis være god til alting, men man skal være rigtig god til én ting, og så kan andre hente deres leads på andre måder, siger Casper Harlev.

Annonce

Største ordre nogensinde

Han er ikke i tvivl om, at arbejdet med at finde de helt rigtige steder at sætte ind med markedsføringen har været med til at skubbe Maturix' produkt ud over hele verden.

Casper Harlev og Maturix ligger netop nu i forhandlinger om projekter i Mellemamerika, Australien og Indien, og mange af hans opgaver handler om samarbejdet med de helt store entreprenører verden over.

Langt de fleste af virksomhedens projekter ligger dog i Europa, og kort før jul landede Maturix virksomhedens hidtil største ordre, da den efter næsten to års test og forhandlinger endelig sikrede sig kontrakten på det engelske HS2-projekt, der er et af verdens største byggeprojekter.

Højhastighedsbanen fra London til det nordlige England forventes først at stå færdigt en gang mellem 2035 og 2040, og Maturix har foreløbig kontrakt de kommende otte år, hvor virksomhedens teknologi skal bruges på strækningen mellem London og Birmingham.

- Det er Europas største byggeri, hvor vores tool skal være med til at dokumentere alle støbninger undervejs i de mange broer, tunneler og sektioner, der skal støbes. Det er en ordre, der har været i vores pipeline i 683 dage, hvor forskellige produkter er blevet testet og testet, og feltet er blevet skåret ned, så det er et enormt skulderklap for os, at vi ved, at vi har det bedste produkt. På grund af corona har vi ikke kunnet være der fysisk, så produktet har måttet sælge sig selv, fortæller Casper Harlev.

Det betyder også, at Maturix har taget hul på 2022 med stor optimisme.

Efter at have brugt virksomhedens første år på at udvikle og forfine produkterne, forventer Casper Harlev, at Maturix i 2022 kommer ud med overskud for første gang. En milepæl for den unge virksomhed.

- Vi fik en nordamerikansk investor ind i 2019, har brugt mange penge på at udvikle vores produkt og har lavet nogle relativt store underskud. Det er rart at kunne vende det, så vi kan se, at vi nu vinder de store ordrer, fordi vi har de bedste produkter, og at vi nu også kan generere profit, siger Casper Harlev.

Annonce

Nyt digitalt projekt

Den kommende periode skal derfor bruges på at videreudvikle virksomheden på forskellige fronter.

Det gælder ikke mindst i forhold til at bruge virksomhedens evne til at opsamle data til en bredere vifte af ting ude på byggepladserne. Blandt andet i forhold til den grønne omstilling og registrering af for eksempel strømforbrug eller i form af korrosionssensorer til byggeri, der allerede er opført. Samtidig skal Maturix arbejde på at komme med på endnu flere projekter hos deres eksisterende kunder.

Heller ikke på det digitale område er der ro på. Virksomheden har planer om at videreudvikle sin digitale markedsføring med hjælp fra SMV:Pro-puljen, hvor man selv skal komme med 100.000 kroner og får medfinansieret sit projekt med yderligere 100.000 kroner.

Maturix vil blandt andet et skridt videre med lead scoring, så virksomheden i højere grad kan målrette arbejdet i salgsafdelingen og sætte ind, når kunderne har udvist en vis interesse og begynder at bliver parate til at lægge en ordre. Samtidig skal Maturix i have bredt historien om virksomhedens forskellige produkter bredere ud, og i den sammenhæng har Casper Harlev haft god gavn af en digital sparringspartner.

Han føler en betydelig forpligtelse til at bruge pengene bedst muligt, når andre giver tilskud til at udvikle virksomheden. Derfor har det også været vigtigt for ham, at Maturix har brugt de forskellige tilskudsmidler til reelt af flytte sig fra A til B.

- Jeg er ikke sikker på, at vi havde taget de samme initiativer uden de midler. Som lille virksomhed ved man godt, at det hurtigt bliver dyrt at hyre konsulenter, og 100.000 kroner er ikke noget, man bare hiver op af lommen. Derfor er det en rigtig god måde at komme i gang med at arbejde strategisk med sin marketing og få flyttet det ind til at være en aktiv del af virksomhedens salg, understreger Casper Harlev.

Annonce

Kraftig vækst i sigte

Han står lige nu i spidsen for en virksomhed, der allerede har fordoblet omsætningen på et år og kommer til at gøre det samme igen i 2022, hvor ordrepipelinen pt. er den største i virksomhedens historie.

- Om fem år er vi helt sikkert noget større. Til den tid skulle vi gerne omsætte for mellem 50 og 100 millioner kroner, siger han.

Messer bliver imidlertid ikke et middel, han kommer til at genoverveje på rejsen derhen. Når de fysiske events igen kommer op at køre som før coronakrisen, vil Maturix i stedet fortsætte med at eksperimentere med alternative måder at få fat i kunderne på. Også hvis det udover Facebook og Linkedin inkluderer medier som Snapchat og måske også TikTok.

- Vi møder gerne op til events og netværksarrangementer, men messer er meget dyre, og der laver vi en benhård prioritering af vores tid. Måske er det noget, vi kommer til at deltage i, når vi en dag bliver en gammel virksomhed og har mange kunder, vi skal drikke øl med, siger Casper Harlev med et smil.

Maturix

  • Blev stiftet af Casper Harlev, Tobias Ejersbo og Tim Larsen i 2014. Sammen skabte de en trådløs sensor, der oprindeligt blev brugt til fugt- og temperaturmåling i gartnerier.
  • Nu fokuserer de imidlertid fuldt ud på betonbranchen, hvor virksomhedens tool kan overvåge tørreprocessen i beton. Dermed kan byggeprocessen optimeres.
  • Hed tidligere Sensohive.
  • Har sensorer i projekter i omkring 45 lande verden over og har efterhånden fået godt gang i det amerikanske marked. Europa er dog stadig virksomhedens største marked.
  • Har blandt andet været med på metrobyggeriet i København og skal nu i gang med virksomhedens hidtil største ordre omkring højhastighedsbanen HS2 i England.
  • Har omkring 20 medarbejdere og kom ud af 2020 med et underskud på knap 400.000 kroner. Forventer overskud i 2022.
Annonce
Annonce
Erhverv

Ny sygeplejefaglig direktør har stået i spidsen for akutafdelingen i Horsens - nu skal hun helt op i helikopteren

Annonce
Fyn

Konferencecentre forventer nyt rekordår

Annonce
Erhverv

Han kan stege din bøf: Verdensmester rejser ud og griller for kunderne

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Ekstremerne vinder i jagten på talent: Hvis du vil være noget for alle, er du ikke noget for nogen, mener Odense-direktør

Nordsjælland

Abekopper sender aktie på himmelflugt: Kvistgård-virksomhed stiger syv milliarder i værdi

Fyn For abonnenter

Biotech-firma i Odense blev kendt under corona: Fordobler millionoverskud efter testspurt

Erhverv

Analyse: Bankerne betaler ikke negative renter længere. Gør du?

Sydjylland

"Det viste sig at være helt nødvendigt med en oprydning": Spildevandsselskab har sagt farvel til top-direktør

Fyn

Sydfynsk cykelhandler i stort gear: Største overskud nogensinde

Annonce