Annonce
Fyn

Maritim Startup Hub: Branchen er klar til en bølge af innovative, grønne løsninger

Troels Ankerstjerne oplever, at iværksættermiljøet er fuld af gode idéer til maritim innovation, og han forventer at nå målet om at få seks-syv levedygtige virksomheder gennem Maritim Startup Hub i løbet af den første projektperiode. Foto: Trine Grauholm
Det tager lang tid at udvikle innovative løsninger til den maritime branche, men forretningsudvikler Troels Ankerstjerne fra Maritim Startup Hub vurderer, at branchen er klar til det. Flere virksomheder står på spring for at komme med på bølgen.
Annonce

Svendborg: Kombinationen af teknologisk innovationskraft og en maritim branche, der er begyndt at efterspørge grønne løsninger, giver grobund for yderligere optimisme i Maritim Startup Hub på Fremtidsfabrikken II.

Der har Troels Ankerstjerne siden juni 2018 haft den daglige sparring med hubbens og husets maritime iværksættere, og han tror stadig på målet om at få skabt syv levedygtige virksomheder, når projektperioden udløber om knap et år.

- Vi har allerede tre levedygtige virksomheder, vi har tre nye inde, og der er tre andre iværksættere, som gerne vil være en del af hubben. Det er lige før, jeg vil sige, at vi har iværksættere nok, siger han.

Den maritime rugekasse for lovende iværksættere hører under Fyns Maritime Klynge og er en del af projekt Share Fifty 5, som er støttet med 19 millioner kroner fra Den Europæiske Socialfond og Syddansk Vækstforum. Desuden har Svendborg Kommune bidraget på vegne af Fremtidsfabrikkens fire sydfynske ejerkommuner.

Annonce

Inspiration fra robotklynge

Med inspiration fra Odense Robotics har Maritim Starup Hub designet sit eget forløb, hvor forretningsudvikler Troels Ankerstjerne til at begynde med bruger tre-seks måneder med en ny iværksætter på at skære idéen til, undersøge forretningspotentialet og rejse en vis portion kapital, inden de nye iværksættere får lov at pitche for et advisory board, som derefter beslutter, om iværksætterne får plads i hubben.

Hvor Odense Robotics derefter har Teknologisk Institut med i det videre acceleratorforløb, og den nordjyske maritime hub har et konsulentfirma til at gøre det samme, er det i Svendborg Troels Ankerstjerne, der har den daglige kontakt og sparring med iværksætterne, der kommer med "brandgode idéer og ild i øjnene". Han har derfor mulighed for at følge dem tæt i en lang periode.

- Vi siger, at vi skal have noget innovationshøjde på idéerne, så der skal være en form for nytænkning. Så skal idéen være knyttet til den maritime branche, vi skal tro på teamet, og idéen skal være skalerbar. Vi skal skabe nogle vækstklare virksomheder, som både kan skabe arbejdspladser og nyudvikling i den maritime branche, siger Troels Ankerstjerne.


Der er ikke nogen i den maritime branche, der innoverer bare for at innovere. Men trenden er den samme som i andre brancher, hvor flere og flere gerne vil have et grønt image. Kan vi hjælpe iværksættere i gang med snedige løsninger til det, er det godt.

Troels Ankerstjerne, forretningsudvikler i Maritim Startup Hub


Det er branchen klar til, mener han, selv om det som iværksætter typisk er en noget længere proces at udvikle en idé, der skal bruges til skibsfart i stedet for til for eksempel industrien.

- Du kan ikke sende en ny opfindelse ud på et skib, før den er gennemtestet. Alt skal være godkendt af søfartsmyndigherne til brug ombord på et skib, så alle risikomomenter skal være afdækket. Hvad sker der for eksempel med den dims, du har placeret på skibet, hvis strømmen går?

- Det er 10 gange nemmere at bygge et anlæg og stille det op på forbrændingen end på et skib, for der kan du bare slukke for den. Derfor er udviklingstiden længere for maritime iværksættere, forklarer Troels Ankerstjerne.

Annonce

Erfarne iværksættere

Til gengæld ser han tegn på, at en ellers konservativ branche er klar til nytænkning. Især hvis rederne samtidig kan se, at det kan give penge på bundlinjen.

- Der er ikke nogen i den maritime branche, der innoverer bare for at innovere. Men trenden er den samme som i andre brancher, hvor flere og flere gerne vil have et grønt image. Kan vi hjælpe iværksættere i gang med snedige løsninger til det, er det godt.

- For Scoutbases vedkommende var der et rederi, der gerne ville øge sikkerheden ombord, og der havde Scoutbase løsningen, så det er ikke kun profit, der driver innovationen. Det er også sikkerhed og et grønt image, fortæller Troels Ankerstjerne og nævner Hennes & Mauritz og Ikea som eksempler på virksomheder, der afskiber mange varer fra Fjernøsten til Europa og kræver, at der bliver et grønnere aftryk på de skibe, der transporterer deres produkter.

Danmark er bestemt med i front i forhold til at få transporten gjort grønnere, mener han. Alligevel er det som regel pengene, der er problemet for iværksætterne, der typisk skal bruge lang tid på at udvikle deres idé til et salgsklart produkt.

Foreløbig har en række fonde set velvilligt på ansøgningerne fra de sydfynske iværksættere, mens det kniber lidt mere med private investorer.

Virksomheder som Danadynamics og Scoutbase har dog begge skaffet ekstern kapital, og fælles for de sydfynske iværksættere er, at de typisk har et godt netværk i branchen og masser af erfaring at trække på.

Annonce

Værdifuld bagage

Idéen til at skabe det maritime iværksættermiljø, hvor virksomhederne kan samarbejde og hjælpe hinanden på tværs, tog ellers oprindeligt udgangspunkt i at skabe en rugekasse for de iværksættere, der stod med en virksomhedsidé, når de var færdige på den maritime uddannelsesinstitution Simac, men ikke rigtigt kunne komme videre.

I praksis har det imidlertid vist sig, at ingen iværksættere er kommet direkte fra Simac.

- Der er ikke ret mange af dem, vi har inde, som er under 40 år, så det er iværksættere, der har noget i rygsækken, og det gør det også meget nemmere for mig at hjælpe dem med at lave forretningsplaner. De ved godt, hvordan det skal være, og de ved også, at der skal nogle penge i kassen for at kunne overleve, siger Troels Ankerstjerne, som med glæde noterer sig, at virksomhederne i Maritim Startup Hub allerede har skabt arbejdspladser på Sydfyn.

Mest imponerende er udviklingen hos Danadynamics, hvor de to stiftere og direktører, Martin Stockholm og Lasse Skriver Møller, i dag driver en virksomhed med otte medarbejdere. Andre steder er der ansættelser på vej, og Troels Ankerstjerne håber, at projektet i en eller anden form kan køre videre, når projektperioden udløber med udgangen af 2021.

Hvad der derefter skal ske, er der ikke taget endelig stilling til.

- 1. januar bliver Fyns Maritime Klynge en del af en national klyngeorganisation, og jeg kan da se, at startups og iværksættermiljøet er en del af det, så jeg håber, at vi fortsætter, siger Troels Ankerstjerne.

Maritim Startup Hub

  • Maritim Startup Hub blev indviet i juni 2018 og løber foreløbig frem til udgangen af 2021.
  • Share Fifty 5-projektet er støttet med 19 millioner kroner fra Den Europæiske Socialfond og Syddansk Vækstforum. Svendborg Kommune har også bidraget på vegne af de fire ejerkommuner i Fremtidsfabrikken.
  • Fire virksomheder har allerede været igennem et acceleratorforløb i hubben. Det gælder virksomhederne Danadynamics, Dacoma, Scoutbase og Mud2Green.
  • 1. september 2020 blev The Navigator, Blue Key og Clendev optaget i hubben, og yderligere tre virksomheder er ifølge forretningsudvikler Troels Ankerstjerne parate til at søge om optagelse i hubben.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce