Annonce
Fyn

Maritim iværksætter: Performancesystem skal gøre fragten grønnere

Søren Vinther Hansen fra The Navigator har ikke gået rundt med en iværksætterdrøm i maven, men da ingen andre byggede det performancesystem, som han mener, der er brug for, måtte han jo gøre det selv. Det skal blandt andet hjælpe rederier med at træffe grønne valg og dokumentere effekten af dem. Foto: Trine Grauholm
Det var nu eller aldrig for Søren Vinther Hansen, der netop har stiftet The Navigator for at udvikle det system, han i årevis har kæmpet for at få andre til at gå ind i. - Der er nogen, som må tage fat for at gøre noget ved klimaet, siger han.
Annonce

Svendborg: Med hele verden som sin arbejdsplads og som spritny iværksætter kunne man tro, at Søren Vinther Hansen og virksomheden The Navigator ville være stærkt begrænset af ikke at kunne rejse rundt til de store redere i Athen og Hamborg og den maritime branches finansielle hovedsæde i London.

Sådan er det ikke.

Med sin erfaring, sit netværk og en lang karriere med at bygge systemer, der kan optimere skibsfarten, har 58-årige Søren Vinther Hansen allerede så gode kontakter, at selv de første salgsmøder i en snæver vending kan tages virtuelt, hvis ikke situationen er markant anderledes, når han om formentlig et år har den første version af sit performancesystem klar til salg.

Erfaringen og den viden, han har opbygget gennem en lang karriere i den maritime branche, er helt afgørende for hans tro på, at han nok skal lykkes med sit projekt om at bygge et datadrevent softwaresystem, som kan måle en flådes CO2-aftryk, pege på forbedringspotentialer og dermed hjælpe med at reducere emissioner og optimere driften af skibe.

- Det var nu eller aldrig. Jeg har aldrig været selvstændig før, og det er heller ikke noget, jeg altid har drømt om. Det er bare blevet sådan, og jeg er hverken nervøs, bange eller noget andet for det, siger han.

Annonce

Nyeste i flokken

The Navigator er den nyeste af virksomhederne i Maritim Startup Hub i Svendborg, hvor Søren Vinther Hansen nyder godt af sparringen og samarbejdet med de øvrige virksomheder. Selv stiftede han The Navigator 24. september 2020 og har allerede samarbejdsaftaler på plads med to rederier, og en softwareudvikler er i gang med at bygge det system, han har forsøgt at få andre til at lave i årevis.


Jeg synes, det er ærgerligt, at vi ikke udnytter de informationer, vi kan få, og så er der også noget idealistisk i det. Der er nogen, som må tage fat for at gøre noget ved klimaet. Det er et mål i sig selv, at dem, der vil gøre noget, også har værktøjerne til det.

Søren Vinther Hansen, stifter af The Navigator


Søren Vinther Hansen er oprindelig uddannet navigatør, og da han gik i land, uddannede han sig til skibsingeniør og arbejdede derefter på en ph.d. ved Danmarks Tekniske Universitet. Den handlede blandt andet om brugen af automatiske data i performancesystemer.

I stedet for at behandle data traditionelt som enkeltpunkter, har han i mange år presset på for at få andre firmaer til at arbejde med store datamængder og datadrevne analyser.

Det er bare aldrig blevet, som han gerne ville have det, og derfor besluttede han at gøre det selv, blandt andet på grund af en indignation over, at udviklingen i forhold til miljø og reduktion af CO2-udledningen går for langsomt i den maritime branche.

- Der er skibsredere, som gerne vil være grønne, men som regel bliver det alligevel markedskræfterne, der bestemmer, hvordan skibene opereres. Jeg vil gerne have det grønne mere i fokus, så det bygger jeg systemet op omkring. Og hvis man kan reducere emissionerne, så man bruger mindre brændstof, bliver det også billigere, påpeger Søren Vinther Hansen.

Annonce

Mere aktion, tak

Han har overvejet at bygge sit eget softwaresystem i nogle år og har været træt af, at der er for megen snak og for lidt handling på miljøområdet.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at vi ikke udnytter de informationer, vi kan få, og så er der også noget idealistisk i det. Der er nogen, som må tage fat for at gøre noget ved klimaet. Det er et mål i sig selv, at dem, der vil gøre noget, også har værktøjerne til det, siger Søren Vinther Hansen.

Iværksætteren forventer, at de håndfaste regler for søfarten skal komme til dels fra EU og fra den internationale søfartsorganisation, IMO. Han er sikker på, at der frem mod 2030 kommer regler, som vil gøre hans softwaresystem endnu mere relevant, fordi det kan levere de analyser og den dokumentation, rederierne får brug for.

- Hovedmålet er at reducere emissionerne. Det vil sige, at man går efter at optimere brændstofforbruget, og det er der forskellige måder at gøre på. Man kan designe nogle bedre skibe, som bruger mindre brændstof, eller man kan kigge på de skibe, man allerede har, og forbedre dem på deres design og/eller på deres operationer. Værktøjet kan bruges til begge ting.

- Det måler, når skibet sejler fra A til B med en given hastighed og en bestemt rute, og hvor meget brændstof, det så bruger. Med vores software kan man kigge på, om det er den optimale rute og eventuelt optimere den, fordi vi også henter eksterne data ind. For eksempel vejrobservationer og skibsovervågning. Ved hjælp af optimerings-algoritmer kan man gøre det hele bedre, forklarer Søren Vinther Hansen.

Annonce

Reglerne kommer

Han er oppe mod modsatrettede interesser på den internationale scene, for mens de gode flagnationer har moderne flåder, er der også nationer, som ikke er i en position, hvor de mener at have råd til at investere i klimaforbedrende løsninger her og nu.

Søren Vinther Hansen er dog ikke i tvivl om, at der kommer håndfaste regler og krav i løbet af de kommende år, og han kan allerede se, at efterspørgslen efter grønne løsninger vokser fra forbrugernes side.

- Ladningsejerne og investorerne vil have en grøn profil, og Mærsk sælger allerede CO2-neutral containertransport, og der er også virksomheder, der efterspørger det. Branchen er meget konservativ, så vi har altid sagt, at hvis der skal rykkes, skal det komme fra lovgivernes side eller fra markedet. Branchen følger bare med og laver en forretning med de skibe, de har, så selv om det er meget brugt at sætte performancesystemer op for rederne om, hvordan de skal sejle optimalt fra A til B, så hjælper det ikke noget, hvis lasten pludselig skal to dage hurtigere frem.

- Det er markedskræfterne, der bestemmer, og det kan lovgivningen være med til at ændre på. Jeg tror ikke, det kan fortsætte som nu, siger Søren Vinther Hansen, der for eksempel nævner, at der stort set ikke er nogen former for hybridskibe, sådan som man ser det med biler.

Derfor arbejder han også på, at systemet skal kunne tage højde for, hvad der sker, hvis et fragtskib eller en flåde en dag bliver sat til at sejle med alternative brændstoffer.

- På et eller andet tidspunkt får vi alternative brændstoffer, der er CO2-neutrale. Selv om der er en årrække, hvor det ikke findes, er vi nødt til at være konsekvente og forbyde, at der bliver sejlet med en masse gammel udslidt tonnage. Vores værktøj kan skabe overblik over brændstoffer, udledning, hastighed, forbrug og design af skibe på en måde, hvor det er analysen af data, der adskiller sig fra andre systemer, siger Søren Vinther Hansen.

Annonce

Knowhow til forskel

Selv om han selvfølgelig er utålmodig i forhold til at få en første version af systemet udviklet, så føler han ikke, at han er under noget særligt tidspres i forhold til konkurrencen på området.

Der er ganske vist andre, der arbejder med noget lignende, men ikke med samme fokus og dedikation og med samme knowhow at læne sig op ad.

- Jeg tror, vi kommer ud med noget godt om et år på grund af den knowhow, vi har. Jeg sidder med i mange arbejdsgrupper og kan mærke interessen. Det analyseværktøj, vi bygger op, er der ingen, der kan pille ved, siger Søren Vinther Hansen, som ser et stort potentiale i at komme ud med sit softwaresystem over hele verden.

- Potentialet er kæmpe stort. Hvis man ser på, at der er 50.000 skibe på verdensplan, og at hvert skib skal betale en fee for at bruge systemet, kan man begynde at gange og dividere. I IMO skal der op mod 2023 tages nogle beslutninger, og jeg synes, at jeg i sol, måne og stjerner kan se, at alle fremover skal have en eller anden form for dokumentationssystem. Så bliver det et spørgsmål om, hvilket system, de vælger, og der håber jeg, at vi til den tid er klar med vores, siger Søren Vinther Hansen, der på den korte bane arbejder intenst med at skaffe midler fra fonde og puljer til at speede processen op.

Selv har han flere konsulentjobs ved siden af arbejdet med The Navigator, og drømmen handler i første omgang af at kunne leve af virksomheden, selv om det i virkeligheden ikke er der, den største motivation skal findes.

- Det handler mest om at gøre en forskel og kunne hjælpe andre med at rykke på det grønne område, siger Søren Vinther Hansen.

The Navigator

  • Blev stiftet i september 2020 af Søren Vinther Hansen, der kommer med erfaringer og netværk fra store dele af den maritime branche.
  • Han skrev i 2012 en ph.d. om brugen af data til optimering af flåder, og nu har han i samarbejde med to danske rederier sat sig for at udvikle et softwaresystem, som med datadrevne metoder kan gøre det nemmere blandt andet af træffe grønne valg for sin flåde og dokumentere effekten af de tiltag, man foretager sig.
  • The Navigator er netop rykket ind i Maritim Startup Hub i Svendborg, hvor Søren Vinther Hansen kan få sparring og tips til for eksempel fondsansøgninger og lignende.
  • Søren Vinther Hansen forventer at have første version af sit system færdig om et år.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce