Annonce
Fyn

Malerfirma sponserer kunst: Det giver god mening for os

Morten Raft fra Fynske Farver bliver umiddelbart provokeret af Malene Landgreens vægmaleri i cafeen på Kunstmuseum Brandts, fordi det for ham ser ufærdigt ud. - Men det er i virkeligheden også det, der får mig til at kigge nærmere på det, lyder det fra malermesteren. Foto: Susanne More
Sponsorater skal gives, hvor engagementet er ægte, mener Morten Raft fra Fynske Farver i Svendborg.

SVENDBORG:  Det firma, der i dag hedder Fynske Farver, bestod oprindeligt af firmaer i både Odense, Faaborg og Svendborg. Da Morten Raft og hans medejer Ole Billum i 2008 samlede firmaet i Svendborg, blev de enige om hele tiden at gøre noget lidt anderledes end alle andre.

- Vi giver vores medarbejdere lidt anderledes julegaver, vi tager måske en båd ud til en ø og holder firmafest, og så vil vi gerne være åbne for at kunne sponsorere noget andet end kun fodbold, siger malermester Morten Raft.

- De firmaer, vores firma er bygget op af, går langt tilbage i tiden og har haft stolte traditioner i at udføre kunstneriske og kreative opgaver og for at give noget tilbage til de samfund, de var i. Det ønsker vi ikke bare at smide over bord, så derfor støtter vi blandt andet kunst-institutionerne i de lokalsamfund, vi arbejder i, forklarer han.

I Odense har Fynske Farver sponseret både maling og arbejdet med at male hele stueetagen på Kunstmuseum Brandts, herunder caféen og butikken i museet.

- Det vigtige for os er, at vi giver tilbage til en by, der også har støttet os og været gode at samarbejde med.

Annonce

Som god kunst skal kunne

Morten Raft er fotograferet i caféen på Kunstmuseum Brandts. Mens malerarbejdet er givet af Fynske Farver, er det store vægmaleri af Malene Landgreen opført med støtte fra Fonden for Fynske bank. Og det værk kan, ifølge Morten Raft, noget som god kunst skal kunne:

- Når jeg kigger på det bliver jeg umiddelbart provokeret, fordi det ser ufærdigt ud. Men det er i virkeligheden også det fede ved det. Det skal ikke bare være pænt, det skal give os noget at tænke over. Og jo mere, jeg så har kigget på det, jo mere ser jeg de mange farver og nuancer, der er i det – og så har kunstneren jo opnået, at jeg har flyttet mig lidt, siger Morten Raft.


Der er i samfundet rigtigt meget fokus på sports-sponsorater, og mange firmaer støtter firmasport og fodboldklubber, men for os giver det mere mening at støtte kulturlivet og institutionerne bag.

Morten Raft, Fynske Farver


Også i Svendborg har Fynske Farver involveret sig i de lokale institutioner. Udover at støtte basketballholdet Svendborg Rabbits har de blandt andet malet på Kulturøen på Frederiksøen, og selvom det ikke var et sponsorat, gjorde de det med mindre fortjeneste end normalt.

- Vi er glade for samarbejdet med kommunen og føler, at de også støtter os som en lokal virksomhed. Det at give noget tilbage til vores lokalsamfund smitter af på både moralen, stoltheden og glæden hos vores medarbejdere, fortæller Morten Raft.

Annonce

Kræver ægte engagement

Sponseringen af malerarbejdet på Kunstmuseum Brandts har givet flere gode andre opgaver, men det er ikke derfor, man skal gå ind i at sponsere, mener Morten Raft:

- Hvis det skal give mening at støtte noget, skal det være med et ægte engagement. At der så måske efterfølgende kan komme ordrer ud af det, så det bliver en win-win situation, det må man arbejde med bagefter, det skal ikke være formålet i sig selv.

- Hvis ikke man er interesseret i kunst, så skal man nok bare finde noget andet at give tilbage til, mener Morten Raft.

- Der er i samfundet rigtigt meget fokus på sports-sponsorater, og mange firmaer støtter firmasport og fodboldklubber, men for os giver det mere mening at støtte kulturlivet og institutionerne bag. Malere er ofte kreative og farveglade mennesker, og mange af vores ansatte maler selv i fritiden, så på den måde giver det mere mening for os med kunsten, siger Morten Raft.

Annonce

Netværk med kunst

Fynske Farver har også valgt at melde sig ind i Brandts Erhverv, som er et netværk af virksomheder, der ønsker at støtte museet via deres medlemskab.

- Vi får gode oplevelser ved at komme til de åbninger af udstillinger, kig bag kulisserne og andre arrangementer, der er i Brandts Erhverv. Vi har sidste år blandt andet set Pixars store tegneserieudstilling og fotografen Anton Corbijns udstilling. Vi giver vores ansatte kunstplakater, årskort og fribilletter til udstillinger på Brandts, og de er glade for de oplevelser, de på den måde får, fortæller malermesteren og fortsætter:

- Og så møder jeg jo mange af de samme advokater, bankfolk og entreprenører, som jeg sidder til byggemøder med, men i et andet forum. Det er ikke et nyt netværk for os, men det er en fin mulighed for at styrke det netværk, vi har.

Annonce

Opgave gav stolthed

Firmaets fokus på kunsten og institutionerne i lokalsamfundet har betydet, at Fynske Farver ofte tiltrækker opgaver, der er håndværksmæssigt meget udfordrende og dermed sjovere for de ansatte.

Da Fynske Farver skulle renovere det daværende Fyns Kunstmuseum i Odense, foreslog de selv, at male hele den store frise på bygningen op ud fra de gamle pergamenter. Det var en tidskrævende opgave, der ikke var nogen særlig fortjeneste på, men som gav en stolthed at udføre.

Efterfølgende har de nu fået opgaven med at male lofterne på Nyborg Slot med limfarve.

- Vi er jo både håndværkere og æstetikere, og jeg tror, det betyder meget at være i en virksomhed, der mestrer både de gamle og de nye teknikker, og som kan være med til at præge bybilledet med opgaver af høj kvalitet.

- Jeg fornemmer, at fordi vi støtter kunsten og er repræsenteret steder som Kunstmuseum Brandts, Nyborg Slot og det tidligere Fyns Kunstmuseum, får vi nogle sjovere opgaver ind, og på den måde bruger vi vores sponsor-budget, så det er en gevinst for både os, kulturen i lokalsamfundene og vores medarbejdere, slutter Morten Raft.

Mellem kunst og ledelse

  • Kunstnere og erhvervsfolk har altid haft en gensidig fascination og afhængighed. Mæcener og kunstsamlere som Carl Jacobsen, Hirschsprung, Knud W. Jensen og vor tids Annie og Otto Detlevs har gennem århundreder præget kunsten i Danmark.
  • Men hvordan præger kunsten erhvervslivet?
  • Som moderne leder møder man i dag en forventning om, at man viser, ikke blot sine forretningsmæssige værdier, men også de menneskelige sider, der ligger bag.
  • I et samarbejde mellem Kunstmuseum Brandts og Erhverv+ har vi derfor bedt 10 fynske ledere fra det offentlige og private præsentere et yndlingsværk og fortælle, hvordan de bruger kunsten som led i værdibaseret ledelse i dag.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce