Annonce
Erhverv

Sydbank: Lukkede bilfabrikker og stigende råvarepriser gør bildæk en smule dyrere

Lene Kristiansen, seniorerhvervsrådgiver, Sydbank Odense
Annonce

Transport kan være en konjunkturfølsom sektor, fordi færre varer og mennesker skal fra A til B i krisetider. Derfor kunne man forestille sig, at sektorens leverandører og andre relaterede erhverv var hårdt coronaramte, men det er ikke tilfældet, hvis du spørger dækfirmaet Ovethi.

- Mekaniker- og dækbranchen, som vi er i, er gået så nogenlunde ram forbi af coronakrisen, fordi vi forhandler og udskifter sliddele, som jo skal skiftes, uanset om der er krise eller ej. Fordi der altid er behov for vores varer og ydelser, går vi ikke i dvale i krisetider, men kan heller ikke vækste voldsomt, når tiderne er bedre, fortæller Thomas Thinggaard, administrerende direktør for Ovethi A/S Dansk Dæk Service, som er en af vores kunder i Sydbank.

Ovethi har hovedkvarter i Gelsted på Vestfyn og har 70 ansatte fordelt på 11 værksteder landet over. Desuden har Ovethi samarbejde med tre servicepartnere.

Ovethi importerer og monterer alle mærker dæk, fælge og hjul til person- og lastbiler, varevogne og landbrugsmaskiner. Ovethi har desuden rullende serviceværksteder, der kører ud døgnet rundt. Virksomheden er altså i ordets bogstaveligste forstand med til at holde Danmark kørende.

Coronaen har dog haft en langtidseffekt på Ovethi og dækbranchen i det hele taget. Da bilfabrikkerne lukkede på stribe i marts, var deres leverandører nødt til at gøre det samme helt eller delvis. Dækfabrikanterne holdt produktionsstop i seks uger og solgte ud af deres lagre, der hurtigt var tomme.

Konsekvensen af produktionsstoppet og de tømte lagre er en global mangel på dæk, der sammen med stigende priser på råvaren gummi betyder, at priserne på dæk stiger en smule.


Hvis fragtpriserne fra Kina bliver i det leje, kan produktionsjob i vores og andre brancher vende tilbage til Europa.


- Dæk bliver cirka tre-fem procent dyrere, så det er ikke voldsomt. Til en familiebil som en VW Golf stiger prisen 150 kroner for fire nye dæk, der typisk holder tre eller fire år. Her taler vi endda om de dyreste mærker, så i sidste ende ødelægger priserne næppe noget, fortæller Thomas Thinggaard, der understreger, at den procentuelle prisstigning er den samme uanset dækkenes oprindelsesland, type, mærke, størrelse eller køretøjet, der er beregnet til.

Den stigning i priserne har dækproducenterne sukket efter i årevis på grund af de stigende priser på gummi, fortæller Thomas Thinggaard, der også vender prisstigningen til en fordel for danske dækfirmaer.

- Vores varelager bliver mere værd med prisstigningen. Vi skal som regel afskrive værdien af varelageret med en-to procent hvert år, men det kan vi undgå, når dækkene nu bliver dyrere, siger han.

Thomas Thinggaard forudser også, at dæk fra Kina, blandt andet på grund af corona, kan få svært ved at konkurrere med dæk fra Europa, selv om lønomkostningerne ved produktionen er lavere i Kina.

- Kina har fjernet statsstøtten til dækproduktion, råvarepriserne stiger, og transportomkostningerne er mangedoblet. Tidligere betalte vi 1600 dollar for at få transporteret en container dæk fra Kina, men vi har aktuelt en container med dæk stående, fordi den koster 8000 dollar i fragt. Til de fragtpriser kan det ikke svare sig at hente dæk i Kina, siger Thomas Thinggaard.

Han ser perspektiver for danske dækfirmaer og forbrugere i den udvikling.

- Hvis fragtpriserne fra Kina bliver i det leje, kan produktionsjob i vores og andre brancher vende tilbage til Europa. Det vil igen betyde lavere leveringstid og større leveringssikkerhed på blandt andet dæk, da de bestilte varer ikke ligger 10 uger på søen. Vi vil i så fald hente langt flere dæk fra europæiske producenter, som vil blive styrket og kan producere på flere produktionslinjer. Den udvikling vil give os og branchen mere fleksibilitet og større udvalg, forudser Thomas Thinggaard.

Han vurderer, at den globale dækproduktion først i slutningen af 2021 er tilbage i fuld kapacitet som før bilfabrikkernes corona-betingede nedlukning i marts sidste år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce