Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
God ledelse kan læres. Sådan lyder det fra Bettina Byskov, som arbejder som ledelsesrådgiver i rådgivningsvirksomheden SAGRO. Hun er en af to ledelsesrådgivere, som SAGRO har ansat inden for det sidste halve år, fordi rådgivningsvirksomheden kan se et stort potentiale i at hjælpe landmænd og andre virksomhedsejere og -ledere med at blive gode ledere.
- Som virksomhedsejer kan man træffe en beslutning om at lære at lede de ansatte. Det er ikke bare for sjov. Det kan ses på bundlinjen, understreger Bettina Byskov, som i mange år har rådgivet ejerledere.
Stort potentiale i bedre ledelse
Især inden for landbruget er der et stort potentiale.
- Lige så snart landmændene får mere end tre medarbejdere, kan de ikke være lige så meget på og holde øje med alle processerne. I takt med at bedrifterne bliver større, stiger behovet for mere fokuseret ledelse. Vi oplever et stort potentiale i at udvikle professionelle ledere, der formår ’at trække hænderne til sig’ i de daglige driftsopgaver, som bliver trygge ved at uddelegere samt både har blik for bundlinjen og for udvikling af de mennesker, der arbejder i den, siger Bettina Byskov.
God ledelse betyder, at medarbejderne trives bedre. Og når medarbejderne trives, bliver de mere produktive, ligesom det bliver lettere at fastholde medarbejdere og rekruttere nye. Det betyder meget i dag, hvor mange arbejdsgivere sukker efter arbejdskraft.
Det drejer sig ofte om at løfte blikket fra driften og fokusere på de lidt større linjer, forklarer Bettina Byskov. Og ofte er det nogle små justeringer, som ikke er så svære at indføre på arbejdspladsen.
- Ledelse kan læres, selv om man synes, det er voldsomt besværligt at lære at gøre noget andet end at råbe på tværs af staldgangen. Effektiv kommunikation og inddragelse af medarbejdernes gode ideer, behøver ikke være så besværligt. Det er meget lavpraktisk, siger Bettina Byskov.
Et bedre liv
Det kan for eksempel handle om at holde tavlemøder og bruge forskellige værktøjer til at forstå, hvad der motiverer den enkelte medarbejder. Det kan foregå på forskellige måder. For eksempel coacher ledelsesrådgiverne ejerledere og ansatte ledere, deltager på møder og afholder workshops om motivation og trivsel. Ud over at det skaber bedre bundlinde og trivsel hos medarbejderne, betyder det ofte også bedre trivsel for lederen.
- De oplever, at de får et bedre liv som landmænd ved også at fokusere på at blive bedre ledere. De får mere overskud og mindsker stress. Ledelse er en afgørende faktor, fastslår Bettina Byskov.
Info
SAGRO er en dynamisk og markedsorienteret rådgivningsvirksomhed, der er ejet af danske landmænd. SAGRO leverer uvildig rådgivning og laver regnskab for mere end 5.000 kunder indenfor landbruget. Kundeporteføljen tæller dog mere end 7.000, da der også rådgives i mange andre brancher. De to domiciler i Billund og Esbjerg er taget i brug i henholdsvis 2009 og 2010. I Holstebro og Herning har rådgivningen til huse i henholdsvis Nupark i Holstebro og Birk ved Herning - begge i velfungerende erhvervsområder. SAGRO ejes af Holstebro Struer Landboforening, Herning-Ikast Landboforening, Jysk Landbrug, Sydvestjysk Landboforening, Familielandbruget VEST-Jylland og Grindstedegnens Familielandbrug.
Annoncen er produceret af JFM´s kommercielle afdeling i samarbejde med Sagro I/S
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.
Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.