Annonce
Vestjylland

Landmænd fik bremsetjek hos TBS – og ros fra politiet

TBS sælger og servicerer blandt andet Fendt-traktorer og Krampe-vogne. Forleden kunne kunderne få testet vognens bremser og få hjælp til justering. Foto: Thomas Maxe
Alt for mange af landbrugets påhængsvogne bremser for dårligt. TBS maskinhandel og serviceværksted fandt rullefeltet frem og inviterede til test.
Annonce

HOLSTEBRO: Midt i den travle høstsæson afviklede politiets tungvognscenter en razzia i Midt- og Vestjylland med fokus på landbrugets påhængsvogne.

Resultatet var skuffende, men desværre også forventet, siger politikommissær Claus Kjær-Petersen.

- Hver anden vogn havde fejl på bremserne, og fire af dem var i så dårlig stand, at vi måtte udstede et kørselsforbud. Det stemmer desværre meget godt overens med vores forventninger, for når høsten skal i hus, slæber man alt materiellet af huse – også de vogne, der holder bagest i laden. Vedligeholdelsen er forsømt, og man tænker nok, at der kun skal køres korte strækninger, og at risikoen for at blive taget i en kontrol ikke er ret stor, vurderer han.

Politiet varsler flere kontroller efter høst-razziaen, men der skal mere til, hvis sikkerheden skal styrkes.

- Der mangler selvransagelse i landbruget. Kontroltrykket kan ikke gøre det alene, siger Claus Kjær-Petersen.

Emil Henning og Mads Hovgaard er landbrugsmaskinmekanikere hos TBS. Det er desværre ikke så tit, de får lov at teste bremser på traktorvogne. Der er ellers god grund til det. Foto: Thomas Maxe

Det budskab er de enige i hos TBS, der er autoriseret forhandler af blandt andet Fendt-traktorer og Krampe-vogne. Firmaet med salgskontorer og serviceværksteder i Starup, Holstebro og Suldrup, skaffede et mobilt rullefelt og indbød for nylig lokale landmænd til at få testet bremser på vognparken.

Ni lokale landmænd benyttede tilbuddet i Holstebro, fortæller Thomas Lilleholt, sælger hos TBS Holstebro, som også fik testet tre af sine egne vogne.

- Razziaen viste, at det ikke er imponerende, hvordan det står til med bremserne. Så vi har valgt at invitere både nye og gamle kunder til en test. Og ofte er det kun en lille justering, der skal til, fortæller han, mens to af kollegerne tester og justerer bremser på en af de lokale vogne.

- Man har vænnet sig til serviceaftaler på traktorerne, men der har nok været en kultur i landbruget, hvor man har betragtet køb af vogne som en éngangsinvestering uden omkostninger. ”Den kører bare”. Det vil nok ændre sig, hvis der kommer flere razziaer, siger Thomas Lilleholt.

Annonce

Mærker ikke altid fejl

På en måde er landmændene undskyldt. Det skyldes paradoksalt, at traktorerne er blevet bedre.

- Traktorerne, som for eksempel vores Fendt, bliver større og større og får flere kræfter. Det betyder ingenting for en stor traktor at trække en vogn med et læs korn, og der er god komfort med blandt andet støjdæmpning, så du mærker måske slet ikke, at vognens bremser er i dårlig stand, forklarer Thomas Lilleholt.

Påhængsvogne og markredskaber med bremser må maksimalt have 30 procent uens bremsekraft (for eksempel, at venstre hjul bremser kraftigere end højre). Nogle vogne bliver kun brugt sjældent, typisk i høstsæsonen, og har derfor særlig risiko for skævbremsning, hvis man forsømmer vedligeholdelsen.

Det kan ende fatalt, hvis man kører med en eller to vogne lastet med tonsvis af korn eller kartofler, advarer politiet.

- Traktorerne må ikke køre mere end 30 kilometer i timen, men mange af dem kan godt køre 40 eller 50. Og i de store traktorer mærker man ikke nødvendigvis, at der er bremsefejl på en af akslerne, før man pludselig katastrofebremser. Så risikerer man, at vognen ”sakser” og enten rammer en cyklist eller bliver skubbet over i modkørende trafik, siger Claus Kjær-Petersen.

Annonce

Politiet: Brug for at kigge indad

Hos TBS håber man, at deres forebyggende kampagne vil gøre trafikken lidt mere sikker, og at flere landmænd vil huske at tage vognen med til service i fremtiden.

- Vognene skal helst efterses mindst én gang om året. Måske burde man lave et klistermærke og sætte bagpå vognen, så landmanden kan skilte med, at sikkerheden er i top? spekulerer Thomas Lilleholt.


Der har nok været en kultur i landbruget, hvor man har betragtet køb af vogne som en éngangsinvestering uden omkostninger. ”Den kører bare”. Det vil nok ændre sig, hvis der kommer flere razziaer.

Thomas Lilleholt, sælger hos TBS Holstebro


Hos politiet er der begejstring over initiativet fra TBS.

- Det er fantastisk. Jeg kan måske have min tvivl om, hvor vidt de får fat i dem, der har mest brug for det, men der vil helt sikkert være mange landmænd, der vil blive klogere, når de får testet vognenes bremser. Der er virkelig brug for, at branchen kigger indad, siger politikommissæren.

Årets kornhøst er overstået, men kartoffelhøsten er først begyndt. Politiet vil af indlysende årsager ikke afsløre, om det vil betyde nye kontroller.

Traktorer og bremser

  • En personbil, der kører 30 km/t må have en maksimal bremselængde på seks meter. En traktor må rulle op til 12 meter, inden den får hold på vogntoget, der må veje op til 44 tons (48 tons for gyllevogne).
  • Mindst 50 procent af vogntogets vægt skal ligge på bremsende hjul. Derfor har påhængsvogne og – redskaber ofte bremser. Vognen må bremse højst 30 procent skævt.
  • Straffen for køre med et køretøj i for dårlig teknisk stand er som udgangspunkt en bøde på mindst 1000 kroner til chaufføren. Grove forseelser kan i værste fald koste en betinget frakendelse af kørekortet.
  • En traktor har to bremsepedaler, så hjulene kan bremse uafhængigt af hinanden. En af de alvorligste og farligste forseelser er, når traktorføreren glemmer at låse de to pedaler sammen, inden han kører ud på offentlig vej. Bremsning på venstre hjul alene kan dreje traktoren direkte over i modkørende trafik.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce