Annonce
Østjylland

Lakridspiben er blevet allemandseje: Århusiansk tøjmærke stormer frem med en opskrift baseret på Puch Maxi, sømænd, piber og bæredygtige produkter

Rasmus Matthiessen nyder at sætte sig ud foran butikken i Latinerkvarteret. Foto: Kasper Kudsk Baymler
Tøjmærket Lakor har bredt sig med stor hast i det meste af landet. Lakridspiben, skipperen og Jørgen Leth er blot nogle af de ikoniske design, som virksomheden står bag.

AARHUS: De går nærmest hånd i hånd.

Lakor og lakridspiben er blevet så stor en del af hinandens historie, at det er svært at forestille sig, at de pludseligt går hver for sig. Gennem de seneste år har lakridspiben været synonym med det danske tøjmærke, der har arbejdet sig længere og længere ind i danskernes bevidsthed. Med designs som 'No Arguments beats a pointing 'liquorice' pipe', som står på både plakater og t-shirts, eller den traditionelle fiskeskipper med piben i munden, som dengang på havnen for årtier tilbage.

Det virker derfor også helt naturligt, da en af mærkets fem ejere, Retail Manager Rasmus Kjær Matthiessen, spørger om der skal en lakridspibe med til den kaffe, han er ved at gøre klar, da skribenten træder ind i butikken i Latinerkvarteret i Aarhus.

Annonce

Rasmus Kjær Matthiessen har indvilget i at give et indblik i den udvikling, som Lakor har gennemgået over den seneste tid, hvor tøjmærket kontinuerligt har lagt nye lag til sit sortiment og vokset sig til sådan en størrelse, at mærkets design er blevet helt normalt i gadebilledet i Aarhus, hvor en af Lakors to egne butikker har hjemme.

Butikken i Aarhus blev indviet for fem år siden, mens København fik deres i 2018. Selve mærket kan snart fejre 10 års jubilæum og markerer det, ifølge Rasmus, med en specialdesignet trøje til at markere dagen.

Fra havnen i Esbjerg til Æxplore

Der er sket en del siden den spæde start i Kolding. Dengang var det primært t-shirts og plakater, der blev designet med afsæt i surfermiljøet i Cold Hawaii og fra havnen i Esbjerg, hvor en af ejernes bedstefædre havde haft sin gang. I takt med, at designet og mærket har udviklet sig, og interessen har fulgt med, så er udbuddet af produkter blevet så stort, at Lakor sortimentet i dag byder på skjorter, jakker, huer, kaffekopper og friskmalet kaffe, ligesom surfer-delen er blevet suppleret af natur og længslen efter at komme ud og opleve andre steder end på surfbrættet og i bølgen blå.

'Æxplore', lyder opfordringen.

Sådan fungerer pantsystemet i Lakor. Foto: Lakor

- Vi har hele tiden haft en ide om, at vi ville lægge lag på lag. Vi fokuserer meget på vores eget brand, men eksterne mærker der matcher vores værdier kan fortsat også finde plads i vores fysiske butikker, eksempelvis strik fra Klitmøller Collective. Det handler om, at vi skal blive bedre og bedre til at skabe et produkt, hvor vi kan stå inde for kvalitet og pasform, før vi føler, at vi er blevet så gode, at vi kan tilføje et nyt produkt til sortimentet, siger Rasmus Matthiessen og peger på de sorte bukser, som han selv har på.

De er det seneste element i Lakors univers.

Drivtømmer fra forskellige steder i verden. Butikken i Aarhus lavede på et tidspunkt en gimmick, hvor kunder kunne tage et stykke fra med fra en verdensdel til dekorationen. Foto: Kasper Kudsk Baymler

- Vi kunne sagtens gøre det hele på ingen tid, men det stemmer ikke overens med vores tankegang. Vi har også et ansvar i forhold til overforbrug, som vi er meget bevidste omkring. Derfor ser vi også hellere, at vores kunder køber en enkelt trøje i stedet for 10, når de kommer ind i butikken, for vi ved godt, hvor de sidste ni kommer til at ligge det meste af tiden. Så vil vi hellere have, at kunden kommer tilbage og køber en ny, når han faktisk har brug for den, siger Rasmus.

Annonce

Slowfashion

Han sidder lige nu og lægger sidste hånd på næste års sommerkollektion sammen med virksomhedens designere. Et arbejde, de påbegyndte for to år siden og til næste år ryger ind på hylder og bøjler sammen med de andre ikoniske designs, der er blevet skabt af Lakor.

Det handler om, at vi skal blive bedre og bedre til at skabe et produkt, hvor vi kan stå inde for kvalitet og pasform, før vi føler, at vi er blevet så gode, at vi kan tilføje et nyt produkt til sortimentet

Rasmus Matthiessen

- Vi henter vores inspiration fra flere steder. Det kan være tidens trends og messer, men i den grad også fra vores kunder, som er rigtigt søde til at komme med inputs og ideer til vores designs. Samtidig plejer kvindemoden også at være en god indikator for, hvad der kan ramme mændene et par år senere, siger han og understreger, at Lakor som sådan ikke følger de mange udsving, der kan være på den almindelige modescene, da det danske brand er såkaldt slowfashion.

Foret i en jakke fra Lakor. Motivet er venligst udlånt af Skagens museet. Foto: Kasper Kudsk Baymler

- Det handler også meget om, at vi laver det, som vi selv kan lide. Hvis vi gerne vil lave en lyseblå t-shirt, så gør vi det. Vi følger vores egen vej, siger han og understreger, at det er et af mantraerne i virksomheden.

Lakor Soulwear

Lakor Soulwear har fem ejere. Tøjmærket kommer fra Kolding og blev oprindeligt skabt med inspiration fra fiskerkulturen og surfmiljøet ved Cold Hawaii.

Mærket åbnede sin første butik i Aarhus i 2016 og åbnede nummer to i 2018 i København. De vil gerne have en tredje butik på et tidspunkt, men først når tidspunktet er rigtigt.

Mærket findes i 30 butikker fordelt over landet. I Aarhus kan du blandt andet finde det i Soho og Salling.

Der er 14 ansatte på lønningslisten i virksomheden, der har kontor i Aarhus.

Lakor har lavet en række ikonisk design over tid. Blandt andet med Jørgen Leth, Kaptajn Bundsgaard til kapsejlads og 'Surstrømning'.

Det var det, der i sin tid fik stablet tankerne omkring Lakor på benene, fordi man gerne ville lave et design, som tog afsæt i den danske fiskerkultur og surf-kultur.

Annonce

Kærlighed til havet og naturen

Samtidig var det vigtigt, at det var et bæredygtigt produkt. To elementer, som stadig udgør en stor del af fundamentet i den succesfulde virksomhed. Derfor kan man blandt andet også på indersiden af tøjet finde pantmærker på 10 kroner på t-shirts og 25 kroner på eksempelvis skjorter, bukser og jakker. Et beløb, der bliver trukket fra det næste køb, hvis man returnerer varen, når man ikke skal bruge den mere. Lakor kan nemlig bruge tøjet til produktionen af noget nyt.

I det hele taget er produktets livscyklus en stor del af tankemåden i Lakor, hvilket kan ses på virksomhedens hjemmeside.

Her lyder det blandt andet:

Kælderlokalet i Lakor i Aarhus er lavet med inspiration fra de gamle fiskerbåde. Beklædningen af væggen stammer fra busskure i Malling. Foto: Kasper Kudsk Baymler

- Hvilke metervarer bruger vi? Hvor lang er produkternes levetid? Og hvordan genbruger man udtjente produkter?

- Vi vil rigtigt gerne angribe tingene fra en bæredygtig vinkel, siger Rasmus.

- Vi gør det ud af vores kærlighed til havet og naturen. Modebranchen er den branche, der sviner mest lige efter olie og gas-selskaberne. Derfor vil vi også hellere lave små produktioner end at lave masser af varer og ende med at brænde ind med noget af det. Når produktet er solgt, så er det solgt. Det kan godt være, at designet kan dukke op igen senere, men så bliver det med en anden farve end det kom første gang. Vi kunne sagtens lave 9000 slags af et populært produkt, men hvor bæredygtigt ville det være, hvis vi endte med at sidde tilbage med en stor del af det, lyder det spørgende fra Rasmus.

Annonce

Skæve aftaler

På nuværende tidspunkt findes der to Lakor-butikker i  hele landet. En i Aarhus og en i København, mens det er muligt at købe produkterne i 30 butikker fordelt på det danske landkort. Rasmus Matthiessen kører lige nu rundt for at promovere produktet og tale med nye samarbejdspartnere. Partnere, der ikke nødvendigvis er tøjbutikker. Det kunne ligeså godt være museer og eventsteder, som kunne få nogle af produkterne til salg.

Noget af det, Lakor har formået i sit første årti som virksomhed er at skabe et produkt, der binder generationer sammen. Mange har et forhold til en af de figurer, der har optrådt på deres trøjer. Fiskeren, Puch Maxi, folkevognsrugbrødet, Jørgen Leth eller besætningen på skibet Havana, som blev verdenskendt herhjemme efter programmerne på TV2 med familien Beha Erichsen.

Fisker-figuren er gennemgående i Lakors design, men den lille mand i vinduet er også en efterspurgt vare i butikken. Det er en gammel spiritusflaske, der er blevet solgt i et stort antal i Aarhus. Figuren finder de på loppemarkeder rundt i landet. Foto: Kasper Kudsk Baymler

- Vi elsker de nye og skæve samarbejdspartnere, som vi har fået gennem tiden. Det er eksempelvis Skagens museet, hvor vi har fået lov til at bruge nogle af malerierne fra Skagensmalerne i vores designs. Blandt andet i foret af en jakke. De har set det, som en måde at tiltrække nye generationer på, mens vi har fået nogle andre muligheder at få vores varer ud. Vi har også haft samarbejder med P. Clausens Fiskehandel i Aarhus, da den tidligere ejer fyldte 75 år, ligesom vi har skabt et design til kapsejladsen på Aarhus Universitet, hvor vi trykte en trøje med 'Kaptajn Bundsgaard'. Det giver vores designere mulighed for at spille bold med nogle helt andre end normalt, og det giver ofte nogle nye sjove og skæve ideer, siger Rasmus Matthiessen.

Annonce

Lakridspibens magt

Og så er det, at lakridspiben igen dukker op.

Nøjagtigt som den gør det i flere designs.

- Der er noget nostalgisk ved lakridspiben. Det er noget, som vi alle sammen kan forholde os til, eller huske fra vores barndom. Den fanger ligesom alle generationer. Vi har haft eksempler på tre generationer, som er kommet ind i vores butik og skulle have den samme trøje med piben på. Det er lidt ligesom vores billeder med skipperen, hvor tilfældige ude på gaden stopper op for at tage et billede med en af vores trøjer. Det er vigtigt, at vi har piben for det noget, som alle kan forholde sig til. Det pudsige er jo, at den var ved at blive gjort forbudt herhjemme, da vi begyndte at bruge den. Det skete heldigvis ikke, og derfor var det også logisk for os at bruge den i vores design og ligesom peppe dem op med op med piben, siger Rasmus og tilføjer, at lakridspiben var tænkt som en 'icebreaker' mellem sælger og kunden i deres butikker.

Lakor og lakridspiben hænger nærmest sammen. Derfor har mærket naturligvis også dedikeret en trøje til lakridspiben med ordlyden 'No Arguments beats a pointing 'liquorice' pipe'. Foto: Lakor Soulwear

- Ofte vil kunden gerne gå lidt for sig selv, mens sælgeren vil præsentere produkter. Der kan lakridspiben fungere som en god kontaktskaber, fordi det giver noget at snakke om. Det bliver lidt mere kammeratlig, for hvem siger nej til en lakridspibe?



Annonce
Annonce
Vestjylland

Thise Mejeris Hjerm-ost har vundet gourmetpris: - Den har de ramt lige bagi

Annonce
Erhverv For abonnenter

Ansatte blev fyret, da coronaen kom: Nu kan stor fynsk fabrik ikke skaffe folk nok

Annonce
Fyn

Kandidat til Odin Award: Reppy.dk vil giver din smartphone et længere liv for klimaets skyld

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Juliane sælger flagstænger på nettet

Østjylland

Tak for indsatsen: Jysk-ansatte bliver belønnet med million-bonus

Erhverv

Klumme: Typiske spørgsmål fra nye investorer

Fyn For abonnenter

Bygger ny fabrik til 25 millioner kroner efter rekordoverskud: - Vi vil være dobbelt så store om fire år

Sydjylland For abonnenter

Vejen-virksomhed med knald på købt af stor svensk koncern:  - Ingen skal frygte for deres job

Erhverv For abonnenter

Claus har indrettet sit firma med over 250 kunstværker: - Når jeg bruger flere penge end planlagt, er konen ikke glad

Annonce