Annonce
Erhverv

Løvens Hule for mode- og livstilsbranchen er vitaminindsprøjtning for fremadstormende iværksættere

Mumutane fik stor ros for deres brug af varme farver i reklamefotografiet, der udgjorde baggrunden for deres pitch. Foto: Flemming Krogh
Nogle håbede på store investeringer. Andre gik med drømmen om en fast sparringspartner. Men alle forlod de Aarhus Teater med gode råd fra ni af landets største investorer indenfor mode- og livsstilsbranchen, da Fashion Growth sidst i oktober lod seks håbefulde iværksættere stå ansigt til ansigt med nogle af de bedste i branchen.

Aarhus: På en stilfærdig og regnfuld torsdag sidst i oktober var Aarhus Teater kulisse til en forestilling med et anderledes sigte end underholdning.

Her fandt eventet Fashion Growth sted. Et arrangement, hvor seks fremadstormende mode- og livstilsvirksomheder havde til opgave overbevise ni kendte og branchekendte investorer om, at deres virksomhed var det bedste bud på en fornuftig og fremadrettet investering.

Og det vel at mærke med en tidsramme på tre minutter.

Annonce

Fashion Growth 2019

Fashion Growth fandt sted på Aarhus Teater 24. oktober.

De seks mode- og livsstilsvirksomheder, der deltog i Fashion Growth, var Mumutane (Aarhus), Skintöi (Aarhus), Tobias Birk Nielsen (København), Labfresh (København), Rugsolid (Odense) og Wilgart (København).

Vinderen af Fashion Growth blev Tobias Birk Nielsen, der foruden et års gratis medlemskab af brancheorganisationen Dansk Mode og Textil også fik et års gratis adgang til platformen TRAEDE.

Andenpladsen gik til Labfresh.

Både første- og andenpladsen får mentortimer med udvalgte investorer fra panelet samt 10 timers rådgivning ved Deloitte og strategisk sparring ved Danske Banks vækstrådgivere kombineret med en finansrådgiver.

Jorden rundt på tre minutter

- Vi er superglade for at være her. Vi er også spændte og lidt nervøse, siger Maria Kastrup Lausten med et forsigtigt smil, mens hun skuer udover det afventende publikum og investorpanel.

- Vi er Mumutane, slår Line Dalby Gundersen fast, og med det sagt er mode- og livstilsbranchens svar på Løvens Hule, Fashion Growth, for alvor skudt i gang.

På tre minutter forklarer de to kvinder alt, hvad de kan nå om deres virksomhed Mumutane, som sælger afrikansk boliginteriør med nordisk snit, og det er overraskende meget. De kommer både omkring, hvornår de blev stiftet (for et år siden, red.), hvad deres koncept er, hvordan deres økonomi ser ud, hvad de mener, at den rette investor ville kunne gøre for virksomheden, og hvad deres planer for fremtiden er.

Mens kvinderne taler, lytter samtlige ni investorerne interesseret samtidig med, at de iagttager både kvinderne og deres produkter.

Med et højt DING bliver Maria Kastrup Lausten afbrudt, næsten samtidig med, at hun færdiggør sin sidste sætning. Nu er det investorernes tur.

Gode til at stille spørgsmål

- Jeg er lidt nysgerrig på, om hvor I kender hinanden fra. Mødte I hinanden på en farm i Afrika? spørger Peder Tang, stifter og ejer af tøjfirmaet Minimum.

- Og hvorfor har I valgt Afrika?

- Hvordan er jeres plan for at få jeres produktion op? spørger investor Henrik Hansen.

- Ser man på jeres hjemmeside, så har I både huer, tasker, puder, kimonoer og hårbånd til salg. Men hvis vi ser tre år frem i tiden, hvilke er så jeres primære produkter? spørger Christian Stadil, mens Line Dalby Gundersen og Maria Kastrup Lausten svarer for sig og forklarer.

Der er dog ikke kun plads til kritiske spørgsmål. Flere gode råd finder også vej til de to kvinder. Og da Line Dalby Gundersen og Maria Kastrup Lausten efter knap tyve minutters intens dialog med investorerne forlader rummet med deres tre udstillingsstativer med farverige kimonoer, puder, tæpper og tasker igen, er det da heller ikke med al håb slukket.

- Vi var lidt overraskede over, at de synes, vi skulle skære flere af vores produkter væk. Men deres forslag om at vi skal have lavet vores eget print design, så vores puder kan blive mere ens, tager vi til os, siger Maria Kastrup Lausten.

- Men overordnet set var de rigtige gode til at give os feedback og gode idéer. De var meget hjælpsomme, siger Line Dalby Gundersen.

En oplevelse som også Kamma Wolff fra Aarhus-virksomheden Skintöi nikker genkendende til.

- Generelt oplevede jeg, at de havde gode spørgsmål hele vejen rundt, og ikke kun gik efter at finde fejl, siger Kamma Wolff.

Tre minutter var alt, hvad deltagerne havde til rådighed til at præsentere deres virksomhed på. En tidsramme som de fleste næsten kunne holde sig indenfor. Foto: Flemming Krogh

Nervøsitet som følgesvend

Hele formålet med Fashion Growth er da også at skabe en platform, hvor iværksættere kan mødes med mere erfarne branchefolk, der kan give deres erfaringer videre. Det forklarer Christian Chapelle, der er daglig leder ved Headstart Fashion House og initiativtager til Fashion Growth, som kører som et samarbejde mellem Danske Bank og Headstart Fashion for tredje år i år.

- Helt overordnet set handler det om at være matchmaker mellem dygtige branchefolk og nye virksomheder i modebranchen, som kan få råd og vejledning fra nogle, der selv har opbygget succesfulde virksomheder og derfor har stor erfaring med de bump, man kan møde på vejen, siger han.

Af samme årsag er de seks deltagende virksomheder i Fashion Growth forud for selve begivenheden også blevet klædt på af Carl Erik Skovgaard fra DLA Piper, der med sin erfaring som aktiv investor og långiver til flere virksomheder, har givet iværksætterne gode råd frem til mødet med investorpanelet.

Forberedelsen til trods, melder nervøsiteten sig alligevel blandt flere af deltagerne undervejs.

- Det er godt, at vi var tre derinde, for når man er så meget på, er det ikke altid man hører det hele. Så vi skal have en dybdegående snak her om lidt om, vi oplevede derinde, fortæller direktør i den fynske tæppevirksomhed Rugsolid, Tina Steneman med et grin, da hun kommer ud fra den fyldte sal sammen med digitalt ansvarlig i Rugsolid, Patrick Auerbo, og salgsansvarlig Mads Stenmand.

Kristian Riis, der foruden at være guitarist i Nephew også er investor i modebranchen, var med i Fashion Growths investorpanel for første gang. Særligt vinderen Tobias Birk Nielsen gjorde stort indtryk på ham :- Selvom det ikke er sådan noget tøj, jeg selv går i, forstår jeg præcis, hvad det er, han gerne vil fortælle. Og så kan jeg se nogle koblinger til USA, også i forhold til, at der er stort fokus derovre på, hvad der sker i Danmark og Norden lige nu. Foto: Flemming Krogh

Tanket op med nysgerrighed

En af årsagerne til nervøsitet kan måske være, at det er lykkedes Christian Chapelle at få flere prominente navne med i investorpanelet. Blandt andet finder man i panelet dygtige erhvervsfolk som Christian Stadil, ejer af Thornico-koncernen, og Jens Poulsen, koncernchef for DK Company i Ikast, der begge omsætter for milliarder, samt guitarist i Nephew, Kristian Riis, der foruden musikkarrieren også er aktiv investor i det århusianske surftøjmærke Lakor samt solbrillevirksomheden Dear Leader, og som også står bag Nordic LA, en virksomhed, der arbejder med at bringe nordisk mode og livsstil ind i USA.

Men også for investorerne kan mødet med de unge iværksættere føre til nye erkendelser.

- Nogle gange glemmer vi, når vi bliver større, hvad det var, der gav os succes. Det var faktisk nysgerrighed og iværksætteri-ånden. Så det er den, jeg bliver tanket op med, når jeg deltager her, fortæller Jens Poulsen.

- Vi har slet ingen forventninger. Vi synes bare, at det er mega sejt, at vi er blevet udvalgt, lød det fra Mumutane, før konkurrencen blev afgjort. Foto: Flemming Krogh
- Jeg har kun været i gang i halvandet år, så jeg tager oplevelsen med mig; for det er at kæmpe oplevelse at møde nogle af de allerbedste indenfor modeverdenen og fortælle dem om min lille virksomhed, lød det fra Kamma Wolff, der her ses under sin pitch til Fashion Growth. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce