Annonce
Østjylland

Løbeglæde i Europa smitter af på regnskabet: Hadsten-firma mere end tredobler sit hidtil bedste resultat og fortsætter væksten ind i 2022

2021 har stået i investeringernes tegn hos Running Xpert Group, der sidste år slog egne salgsrekorder med flere længder. Alligevel forventer firmaets administrerende direktør Jonas Andersen også i år et godt resultat. Arkivfoto: Laura Uldahl Aggernæs
På bare et enkelt regnskabsår har Running Xpert Group, der tidligere gik under navnet Løbeshop.dk, øget bundlinjen fra 189.000 kroner til knap 11 millioner kroner. En udvikling, der ser ud til at fortsætte i år. Hemmeligheden bag er ifølge den administrerende direktør Jonas Andersen firmaets stigende succes med eksport.

Hadsten: Løbeglæde findes ikke kun i Danmark. Det har erfaringen om noget vist Jonas Andersen, der som administrerende direktør i Running Xpert Group alene sidste år var med til at søsætte intet mindre end seks nye online webshops med salg af løbeudstyr i Europa.

Mens firmaet, der tidligere gik under navnet løbeshop.dk, for bare to år siden primært var kendt i Norden gennem deres danske, svenske og norske webshops, kan kunder i dag også bestille løbeudstyr på deres platform i både Tyskland, England, Irland, Italien, Polen, Holland og Østrig. Og det initiativ har givet pote.

Det er på ingen måder tilfældigt, hvilke markeder vi er gået ind i. Og vi har gjort det ordentligt, så alting spiller første gang kunderne besøger vores site

Jonas Andersen, administrerende direktør i Running Xpert Group

Alene fra 2019 til 2020 er Running Xpert Group på trods af en global pandemi - eller måske en smule forstærket af samme - lykkedes med at øge firmaets bruttofortjeneste fra lidt over 11 millioner kroner i 2019 til knap 28 millioner kroner året efter. Det bedste resultat hidtil for firmaet, der har solgt løbeudstyr online i 16 år.

Annonce

- Uanset hvilket nyt marked, vi er gået ind i, har vi nået break-even (det punkt, hvor fortjenesten er lig med omkostningerne, red.) allerede efter omkring fem måneder. Så det begynder at blive lønsomt for os at gå ind på nye markeder. Og det, vil jeg umiddelbart sige, er grunden til vores succes lige nu, siger den 41-årige direktør, der også melder om organisk vækst på de øvrige markeder, som firmaet er på.

Systemer til hjælp

Det meste af 2019 er da også gået med at gøre klar til at indtage nye markeder i Europa. Blandt andet har Running Xpert Groups lavet dybdegående analyser af alt fra konkurrenter til priser i landene samt undersøgt, hvad firmaets primære styrker og svagheder vil være ved at åbne webshops i de pågældende lande. De har versioneret deres platform, så kunderne i dag kan læse om produkterne på deres eget sprog, uanset om de sidder i Rom eller Oslo, og de har hyret lokalt talende kundeservicemedarbejdere, så kunderne også kan blive betjent på deres eget sprog, hvis de ringer ind med spørgsmål. Og så har de brugt masser af tid på at få styr på logistikken, så kunderne hurtigt og nemt kan modtage og returnere varer fra firmaets lager i Hadsten uanset hvilket land, de bestiller varerne hjem fra.

- Vi har forberedt os godt. Det er på ingen måder tilfældigt, hvilke markeder vi er gået ind i. Og vi har gjort det ordentligt, så alting spiller, første gang kunderne besøger vores site, understreger Jonas Andersen, der vurderer, at eksporten i dag udgør omkring 65 procent af Running Xpert Groups samlede omsætning.

Netop eksporten har det da også længe været planen skulle være med til at bringe virksomheden til nye højder. For som direktøren tilbage i maj sidste år udtrykte det:

- Vi har haft ok resultater, men når vi er nede at tjene under en million (kroner på bundlinjen efter skat, red.) i en virksomhed af denne her størrelse, så er det for lidt.

Jonas Andersen: Sådan får du held med eksporten

1. Få styr på logistikken.

- Det er det væsentligste.

2. Tilpas din forretning til det enkelte land. 

- Der er kæmpe forskel på at sælge til Danmark og til Østrig.

3. Sørg for at have en detailplan klar for, hvordan du vil gå ind i nye markeder. 

- Da vi for år tilbage gik ind i Norge, vidste vi ikke, hvad vi gjorde rigtigt, og hvad der lykkedes for os. I dag har vi excelark med en masse punkter, som vi løbende krydser af, og så ved vi, at det spiller. For ting må ikke være tilfældige.

4. Hold dig væk fra markeder, hvor du ikke kan konkurrere på pris. 

- Kan du ikke følge med priserne i markedet, så lad være at gå ind i landet. Prisen er bare en vigtig faktor, som du skal undersøge, før du gør noget som helst andet, slår han fast.

Derfor glæder det direktøren ekstra meget, at Running Xpert Group sidste år ikke bare øgede indtjeningen, men også formåede at løfte deres bundlinje fra 189.000 kroner efter skat i 2019 til knap 11 millioner kroner efter skat i 2020. En udvikling, der foruden den øgede eksport også hænger sammen med, at firmaet gennem en længere periode har haft blikket fast rettet mod de steder i firmaet, hvor der er plads til digital forbedring.

- Ud over at sælge varer online er det jo også vigtigt for os at have de rigtige bagvedliggende systemer. Så vi har både udviklet og købt dyrt ind i systemer, der sikrer bedre arbejdsgange. Og det er en stor del af årsagen til, at vi arbejder mere effektivt i dag, siger Jonas Andersen.

Som eksempel nævner han, at Running Xpert Group har udviklet sig eget oversættelsessystem, der er en stor hjælp, når firmaet bevæger sig ind på nye markeder.

- Vi oversætter jo alt til det lokale sprog. Og uden det rette system til det, ville det være en enorm byrde. For det kræver virkeligt mange ressourcer, forklarer direktøren, der ikke anser den digitale udvikling i firmaet for at være ovre endnu.

Annonce

Et spørgsmål om timing

- Lige er vi ved at udskifte vores ERP-system. Vi har lavet en ny hjemmeside, og så har vi også to nye bagvedliggende systemer på vej. Så vi har investeret rigtigt meget. Men vi kommer alligevel fint ud. Faktisk vil jeg betragte i år som vores bedste år nogensinde, siger Jonas Andersen og uddyber:

- Vi når godt nok ikke helt det samme resultat som sidste år. Men bare det at kunne nå op i nærheden af de resultater og samtidig vækste på bundlinjen på trods af tunge investeringer, det er vi glade for.

- Og det gør jo, at vi står tilbage og kan se ind i 2022 med kæmpe forventning om enorm vækst og fuld fokus på det, det drejer sig om - nemlig at rådgive vores kunder om de produkter, vi sælger, tilføjer han.

Med så meget fremgang som det familieejede firma oplever i øjeblikket, kan det måske undre, at Running Xpert Group først nu for alvor satser stort på eksporten. Men spørger man Jonas Andersen, er det et helt bevidst valg.

- Vi er jo en familiejet virksomhed. Så når vi tager beslutninger, sidder vi sammen rundt om bordet og vurderer, hvad vi vil risikere. Og jo større et brød, man slår op, jo større er risikoen, siger han og forklarer:

- Når vi som for eksempel går ind i seks nye lande, kræver det et væsentligt større varelager, og det øger alt andet lige risikoen for at brænde inde med varer.

Det var derfor først efter flere års erfaring med salg i Norge og Sverige, at firmaets ledelse for alvor turde kaste sig ud i et større eksportfremstød.

- Vi kunne sagtens have truffet beslutningen for fem år siden, og måske var vi lykkedes. Men risikoen for os som familie var for stor, forklarer Jonas Andersen.

Fem hurtige facts om Running Xpert Group

  1. Virksomheden, der har hovedsæde i Hadsten, er stiftet som anpartsselskab 2009.
  2. Firmaet ejes af Jonas Mørkøre Andersen og hans to søskende, der hver ejer knap 27 procent af firmaet, samt af hans forældre, der ejer knap 20 procent af firmaet.
  3. Virksomheden har i dag 75 ansatte, som er fordelt ud på arbejdsområderne indkøb, lager, salg, bogholderi, økonomi, kundeservice, content, social media, grafisk design og email-marketing.
  4. Virksomhedens hovedprodukt er løbesko, -tøj og -tilbehør, der sælges online.
  5. I 2020 havde firmaet en bruttofortjeneste på 27,8 millioner kroner, mens årsresultatet endte på 10,9 millioner kroner efter skat. Til sammenligning lå årets bruttofortjeneste året før på 11 millioner kroner, mens årsresultatet lå på 189.000 kroner.
Annonce
Annonce
Fødevarer

Markedet for plantebaserede fødevarer skal vindes på smag: Plantekompagniet etablerer produktion for at kunne udvikle nye produkter

Annonce
VÆKST

Preben har vækst i sit livsværk nummer to: - Min kone mente ikke, jeg var klar til at gå pension

Annonce
Fødevarer

Populær remoulade får bedre produktionsforhold

Annonce
Forsiden netop nu
BYGGERI

HPH Totalbyg i fremgang - øger omsætning med 50 procent

Lov & ret

Klumme: Momsfritagelse af transportydelser kræver direkte tilknytning

Randers

Chefen kalder sine medarbejdere for nørder i alt fra sten og stål til træ og polster - møbelfabrikken Mølballe har vokseværk

Erhverv For abonnenter

Stærke sager: Andreas og Emil satser stort på produktion af sennep i Svendborg

Østjylland

Marketingbureauet ZUPA ZITA overtager Norlys' inhouse bureau

ØKONOMI

Regeringen styrker lånemulighederne for små erhvervsdrivende

Annonce