Annonce
Erhverv

Kronik: Hvem er dit publikum? Og kan de relatere til din forestilling?

”Vi har i dag alle et publikum i lommen.” Sådan skriver Center for Vild Analyse i en Information-klumme (2021, Center for Vild Analyse). Her refererer de til det publikum, din følgerskare på de sociale medier udgør, og det gælder også for virksomheder.

I dag er det klassiske publikum dog blevet til SoMe-følgere. I dette lys bliver "forestillingen", i form af opdateringer, til en blanding af hverdagsliv og reklamer. I klummen uddybes teaterforestillingen som værende ”Et evigt flow af små statusrapporter ofte uden egentlig handling.” Virksomheder skal derfor kunne skære igennem privat og kommerciel SoMe-støj, stigende konkurrence og uønskede reklamer.

I usikre covid-19-tider er det for virksomheden samtidigt vigtigt at investere i dens kundeengagement. Et engageret publikum (kunder) er nemlig villige til at gøre en ekstra indsats for relationen med en virksomhed. Euromonitor International livstilsundersøgelse fra 2020 viser en klar tendens til, at kunder foretrækker at foretage køb fra virksomheder, som de har tillid til. For at opnå tillid kræver det, at kundens købsrejse er en positiv oplevelse.

Annonce

Så hvordan skaber man som virksomhed, for nu at blive i teater-metaforen, en (online) forestilling med en handling, som ens publikum (kunder) rent faktisk har lyst til at engagere sig i?

Et eksempel på en sådan forestilling har Lasse Løber Jepsen været med til at udvikle for firmaet CYBEX. Konceptet er her:

To sælgere, en fra CYBEX og en fra en CYBEX-forhandler, stiller sig op på scenen og besvarer live - via Instagram eller Facebook Live video - publikums spørgsmål om autostole, barnevogne m.m. CYBEX lykkedes med at sætte sig ind i, hvad deres publikum (i dette tilfælde førstegangsforældre) efterspurgte og samtidig, via SoMe liveshopping-konceptet at klæde dem bedre på, inden de foretog deres køb.

I dag skal der således være et ekstra niveau af værdiskabelse i mødet med kunden, men det værdifulde er individuelt. Først skal virksomheden derfor definere, hvilken værdi kunden tilbydes ved et samarbejde med dem. Herefter skal den undersøge, hvor der skal investeres i kunderelationen, og via hvilke markedsføringskanaler.

Slutteligt udvikles online-indhold baseret herpå. Content marketing er på denne måde en oplagt vej for virksomheden mod en profitabel og langvarig kunderelation, hvilket underbygges af nyere studier.

Hvor effektivt er content marketing? Content marketing koster 62 procent mindre end en traditionel markedsføringsindsats, samtidig med at det genererer tre gange så mange salgs leads (Bicks 2016). Content marketing er interaktivt og som sådan forskellig fra traditionel reklame, da content - eller det gode indhold - fokuserer på relationen med den digitale kunde, mens reklame fokuserer på salget, envejs-kommunikation og en passiv kunde.


Virksomheden kan, gennem relevant, personligt og værdifuldt indhold, gøre sig fortjent til målgruppens opmærksomhed, hvorimod reklamer udgør betalt opmærksomhed for målgruppen, som måske slet ikke ønsker at bruge tid på disse. Og som bekendt er vores opmærksomhed i dag den mest værdifulde ressource, så det er ikke en god strategi at få folk til, ufrivilligt, at give køb på den.


Nicolaj Hannesbo Petersen. Pressefoto

Virksomheden kan, gennem relevant, personligt og værdifuldt indhold, gøre sig fortjent til målgruppens opmærksomhed, hvorimod reklamer udgør betalt opmærksomhed for målgruppen, som måske slet ikke ønsker at bruge tid på disse. Og som bekendt er vores opmærksomhed i dag den mest værdifulde ressource, så det er ikke en god strategi at få folk til, ufrivilligt, at give køb på den.

Nicolaj Hannesbo Petersen har været med til at foretage 21 interviews og 12 content-kampagner fra seks deltagere i et Digitalt Ledelseskultur-kompetenceforløb ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Igennem en analyse blev det klart, at informanter både kognitivt og emotionelt forsøger at skabe mening i forhold til en fiktiv Facebook væg.

Lasse Løber Jepsen. Pressefoto

Modtagerne vurderer aktivt de virkemidler, der er til stede, og ikke alt er lige værdifuldt. De kampagner, som hænger ved, lykkes med farve, billeder, tekststruktur, budskab m.m. Derudover er det vigtigt, at for eksempel underholdnings-, uddannelses- eller informationsværdien opleves som autentisk.

På sociale medier er det ikke virksomheder, der taler med kunder, men personer der taler til personer. En virksomheds opslag med virksomheden selv som afsender opleves ikke lige så nærværende og personlig, som hvis det havde været en medarbejder. Publikum  potentielle kunder - bør derfor i langt højere grad kunne interagere med personer fra virksomheden.

Om kronikken

Kronikken er den sidste af en serie på tre artikler fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Tidligere har vi bragt kronikkerne "Corona forstærker digitaliseringen på alle niveauer" (6. maj) og "Corona - krisehåndtering gennem forretningsudvikling" (1. april), begge skrevet af Gry Høngsmark Knudsen og Nicolaj Hannesbo Petersen.

Et andet eksempel fra projektet er brugen af emojis, som en nuværende eller potentiel kunde vil opleve som værende mere autentisk og personlig i forhold til både kanalen og afsenderen. En faldgrube er her, at kommunikationen kan opfattes som værende uprofessionel. Men måske bør virksomheder ikke være så nervøse for at blive opfattet som useriøse. For modtagerne vil gerne underholdes.

Som Center For Vild Analyse afslutningsvis argumenterer for i førnævnte klumme: (…) ”i dag er et ’meme’ skærmkulturens svar på en publikumssucces.”

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce