Annonce
Vestjylland

Kristian læser videre i transportbranchen: - Jeg savnede det praktiske i de boglige fag

Der er så stor mangel på faglært arbejdskraft i transportbranchen, at transportskolen på UCH - Uddannelsescenter Holstebro har fået lov at holde åben under hele corona-pandemien, naturligvis med mundbind, sprit og afstand. Foto: Thomas Maxe
27-årige Kristian Køpke læser til kørselsdisponent, så han kan hjælpe familiefirmaet med at holde styr på 34 biler.

HOLSTEBRO/RANDERS: Der sidder et godt hoved, skruet solidt fast på den jordbundne unge randrusianer. Det siger lærerne på skolen, og det er tydeligt at mærke, at han er en af de hurtige knallerter på havnen, når han åbner munden.

27-årige Kristian Køpke kunne sådan set lige så godt have læst til ingeniør eller et andet fag med en hulens masse lektier. Faktisk har han allerede læst til finansøkonom.

Men han kan ikke sidde stille længe nok til at være låst fast på et kontor - og når man først har prøvet at køre lastbil, så er transportbranchen altså bare lidt sjovere.

Annonce

Efter først at have gennemført den erhvervsfaglige uddannelse som lastbilchauffør - med officiel titel af ”godschauffør” - er han nu ved at læse videre til kørselsdisponent, som typisk tager et til halvandet år. Dermed er han godt på vej til at blive fjerde generation i familiefirmaet Atea Transport i Randers.

- Jeg har travlt, specielt fordi det er en helt ny branche for mig. Ingenting kører på rutinen - bortset fra kundekontakt, som jeg har masser af erfaring med. Men ellers er alt nyt. Så jeg er meget træt, når jeg kommer hjem. Men jeg kan mærke, at jeg slapper mere af, efterhånden som jeg kommer ind i det, fortæller Kristian Køpke.

En dygtig kørselsdisponent er nærmest som landjordens svar på en flyveleder: Han eller hun skal bevare overblikket over mange køretøjer på én gang og sørge for, at de så vidt muligt overholder tidsplanen. Samtidig skal kørselsdisponenten holde kontakten med kunderne også, så man keder sig ikke.

27-årige Kristian Køpke er ved at uddanne sig til kørselsdisponent på UCH - Uddannelsescenter Holstebro. Dermed er han på vej til at blive fjerde generation i familievirksomheden Atea Transport i Randers. Foto: Thomas Maxe

- Chaufførerne kan godt mærke, at jeg er ny til at disponere, så de er flinke til at foreslå nogle alternativer, hvis de har et bedre forslag til eksempelvis ruten, fortæller Kristian Køpke.

Foreløbig er han kun kommet rigtig galt af sted én gang. Det var en bestilling på afhentning af noget foder, som blev væk, og den forsinkede afhentning betød, at foderet satte sig fast i siloen, så det kostede et par timers ekstraarbejde, og kunden var knap så glad. Det var på alle måder, som man siger hjemme i Randers: ”Træls”.

Men på den anden side: Den, der aldrig laver fejl, laver for lidt. Og Kristian Køpke er ikke ked af at bestille noget.


Det betyder noget for de andre chauffører, at jeg selv har prøvet at køre nogle af turene, så vi bedre forstår hinanden.

Kristian Køpke, kørselsdisponent-elev


Han plejer at stå op ved fem-tiden om morgenen, møder tidligt og går sent hjem - og som kørselsdisponent tager han også gerne telefonen om natten eller i weekenden, hvis en chauffør har brug for hjælp. Han ved af egen erfaring, hvor rart det er at have en livline hjem til firmaet.

- Jeg har selv kørt en af bilerne, hver gang jeg har haft ferie, og jeg gør det også stadig, når jeg har mulighed for det, så jeg kan samle mere praktisk erfaring. Det betyder rigtig meget for at kunne disponere godt, og jeg mærker også, at det betyder noget for de andre chauffører, at jeg selv har prøvet at køre nogle af turene, så vi bedre forstår hinanden, forklarer Kristian Køpke.

Omvej til familiefirmaet

Med tiden er det drømmen, at han skal gå ind i ledelsen af Atea Transport, som lige nu er ledet af Kristians onkel. Det har ellers ikke altid været planen. Faktisk har han taget en stor vej for at undersøge andre muligheder end den oplagte.

- Da jeg var helt lille, var jeg tit med min far i lastbilen, så det var vel nærmest min vugge. Det har jeg mange gode minder om, og jeg har stadig en rar og tryg følelse, når jeg sætter mig op i førerkabinen, fortæller Kristian Køpke og smiler.

I skoletiden stod det klart, at han var dygtig. Måske også lidt for dygtig, for han kedede sig og havde svært ved at falde til ro. Det eneste, han troede, at han vidste med nogenlunde sikkerhed, var, at han i hvert fald ikke skulle arbejde i familiefirmaet.

- Jeg fik arbejde med kundeservice og support for MobilePay og Danske Bank. Der var jeg i fem år, og jeg endte med at læse finansøkonom, og jeg fortsatte og tog en bachelor i erhvervsøkonomi - men efterhånden kunne jeg mærke, at det blev alt for teoretisk. Jeg er god til matematik, Excel-regneark og den slags, men jeg savnede det praktiske, siger Kristian Køpke.

En dag sad han og spiste hos sin onkel, som også kunne mærke, at Kristian ikke trivedes - og så sagde onklen: ”Du kunne jo arbejde for mig!” Og sådan blev det.

Annonce

Højt fagligt niveau

Den gode boglige uddannelse betød, at Kristian Køpke kunne få merit for en del af godschaufføruddannelsen, så ved hjælp af AMU-kurser og korte moduler fik han på relativt kort tid sammenstykket en erhvervsuddannelse med lastbilkørekort, kran- og gaffeltruckcertifikat og de forskellige erhvervsbeviser, der er nødvendige.

27-årige Kristian Køpke er ved at uddanne sig til kørselsdisponent på UCH - Uddannelsescenter Holstebro. Dermed er han på vej til at blive fjerde generation i familievirksomheden Atea Transport i Randers. Foto: Thomas Maxe

Dermed var døren åben til at læse videre på disponentuddannelsen, som han nu er omtrent halvvejs igennem på UCH - Uddannelsescenter Holstebro, der er en af de fem erhvervsskoler i Danmark, som tilbyder uddannelsen.

- Jeg er positivt overrasket over det faglige niveau. Vi er en klasse på 12 elever - nogle fra Forsvaret, én fra Vestas og fra andre virksomheder, så det er voksne, modne mennesker med en seriøs indstilling til, at vi er her for at lære noget. Vi besøger også virksomheder, hvor vi får yderligere inspiration til, hvordan man kan tilrettelægge arbejdet. Det lærer vi også meget af, siger Kristian Køpke.

Når han har afsluttet uddannelsen, vil han køre et års tid som chauffør for at hente endnu mere praktisk erfaring, inden han skal arbejde fuld tid med de administrative opgaver som kørselsdisponent og senere påtage sig yderligere opgaver, for eksempel inden for personaleadministration og it.

Transportuddannelser

  • Der er tre hovedveje ind i transportbranchen: Lager, godstransport og persontransport. Der er mangel på faglært arbejdskraft, især godschauffører, så der er gode jobmuligheder.
  • Unge kan begynde direkte på en fire-årig erhvervsuddannelse lige efter folkeskolen, eller man kan tage kortere moduler, typisk AMU-kurser, og samle præcis de kompetencer, man har brug for.
  • Voksne over 25 år kan ofte få merit for relevant erhvervserfaring og eventuel tidligere uddannelse, og de vil ofte kunne få en lidt højere elevløn som voksenlærling.
  • Efter en erhvervsuddannelse kan man læse videre og blive selvstændig vognmand, uddanne sig til kørsels- eller lagerdisponent, eller man kan tage en erhvervsakademisk uddannelse inden for transport og logistik og for eksempel arbejde som speditør.
  • Erhvervsskolerne har også mange kurser til efter- og videreuddannelse, både transportfagligt og mere generelt, for eksempel kurser i ledelse og personaleadministration.
  • Læs om job- og uddannelsesmuligheder på www.jobitransport.dk eller på www.transportuddannelser.dk eller kontakt nærmeste erhvervsskole for vejledning.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce