Annonce
Sydjylland

Kosmetik-komet fra Kolding efter vildt år og frasalg: - Vi er nu rustet til gennembruddet i USA og Kina

Tina Søgaard har grundlagt vækstkometen Ecooking fra Kolding, som i dag laver en lang række kosmetik- og hudplejeprodukter. Hun fortryder ikke frasalget af virksomheden, men ser det som muligheden for internationalt gennembrud. Foto: Daniel Bank/Ecooking
Kosmetik-kometen fra Kolding Ecooking er klar til slå døren ind på markederne i Asien og USA med hjælp fra den kapitalfond, som i dag ejer størstedelen af virksomheden.

Kolding: Vækst og Ecooking A/S er blevet to ord, som har været nært forbundet de seneste år.

Faktisk er væksten så høj hos kosmetik- og hudplejefirmaet fra Kolding, at man igen i år finder Ecooking i toppen af listen over såkaldte Gazelle-virksomheder i Kolding, som erhvervsavisen Børsen kårer for tårnhøj vækst - nærmere bestemt 719,2 procent over de sidste fire år.

Med en vækst i de luftlag er Ecooking den næstbedste virksomhed i Kolding Kommune i 2021.

Annonce

Men 2021 blev på mange måder et anderledes år for virksomheden og ikke mindst grundlægger Tina Søgaard. For midt i den stejle vækstkurve hen over året stod det i marts pludselig klart, at hun havde frasolgt 70 procent af sin virksomhed til en britisk kapitalfond for adskillige millioner kroner.

Frasalget var med grundlæggerens ord nødvendigt, hvis hun skulle være tro mod sin vision for Ecooking - nemlig at blive Danmarks største inden for kosmetik og hudpleje og samtidig blive et brand, som slår igennem på de helt store markeder i USA og Asien.

Med kapitalfonden Bluegem Capital Partners er virksomheden fra Kolding blevet tilført så meget international erfaring, at vejen ud på det store verdensmarked i dag er mere realistisk, end den var ved indgangen til 2021.

- Her på kontoret eller lageret i Kolding havde vi indtil da ikke en eneste ansat med international erfaring, hvilket vi har brug for, hvis Ecooking for alvor skal ud over Danmarks grænser og have en mulighed for at vokse sig stort i Asien og i USA. Jeg mener stadig, at beslutningen om at sælge til kapitalfonden var den rigtige, og både internt og eksternt er vi allerede nu kommet styrket ud af det, selv om det selvfølgelig var en meget svær beslutning for mig, fordi jeg skulle afgive en del af mig selv på en måde, siger Tina Søgaard.

- Omvendt har jeg fra start sagt, at brandet slår alt andet. Jeg sætter mig hele tiden nye mål for virksomheden, og det nye mål er at tage alt vores viden og selvfølgelig vores produkter ud på det internationale marked. Og den sidste halvdel af 2021 er blevet brugt på at ruste os til netop den rejse.

En fri arbejdsdag

Bluegem Capital Partners er en privat kapitalforvalter med  hovedsæde i London. Den blev grundlagt i 2007 og har aktiver for over 500 millioner euro under forvaltning.

Med andre ord skal alle virksomheder under kapitalfondens vinger vækste, og det betyder, at også Ecooking skal levere.

Men betyder det så, at Marco Capello, der har grundlagt og står i spidsen for den britiske kapitalfond, er begyndt at blande sig i Tina Søgaards arbejde? Og kan der stadig tænkes selvstændige tanker på firmaets adresse på Gl. Skartved 11 lidt uden for Kolding?

- Selvfølgelig var jeg betænkelig i starten, men jeg føler, at jeg kan gøre præcis det, jeg vil i løbet af en arbejdsdag, fordi jeg ikke skal rende og spørge om lov. Vi er stadig en meget selvstændig virksomhed, og lige nu er jeg også fortsat ansigtet udadtil. Marco (Capello, red.) laver ikke micromanagement (at lederen blander sig i udførelsen af arbejdet, red.). I stedet holder vi ugentlige opfølgningsmøder for at afstemme, om vi er på ret kurs, og det tror jeg er sundt. forklarer Ecooking-grundlæggeren.

Annonce

Et hav af julegaver

Med til den massive vækst, som Ecooking oplever, følger også en støt stigende antal medarbejdere, som har gjort det muligt for Ecooking at vokse markant i Danmark og Europa. For godt seks måneder siden rundede selskabet, som er grundlagt i 2015, 60 medarbejdere, hvis man tæller alle afdelinger med. Det tal har fået baghjul de seneste måneder.

- Jeg sidder lige med listen over de personlige julegaver, som jeg har indkøbt til julen 2021, og på den liste står der 112, hvilket selvfølgelig er inklusive ungearbejderne, men stadig. Vi har virkelig haft mange nyansættelser de seneste måneder for at kunne følge med på efterspørgslen på det danske marked. Det kræver masser af oplæring, men det har også gjort virksomheden stærkere på alle leder og kanter, forklarer Tina Søgaard.

Annonce

Globalt fragtkaos

Et andet tal, som illustrerer, at 2021 har været et år noget ud over det sædvanlige for Ecooking, er produktlanceringer. Virksomheden brugte de første fire år af sit virksomhedsliv på at lancere omkring 100 produkter.

Alene i 2021 har Ecooking fordoblet antallet af produkter - og det er især en makeup-linje, som for alvor har udvidet mængden af produkter ude hos forhandlere og på virksomheden webshop. Makeup-serien rullede ud i slutningen af september.

Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen. Det, der startede som en corona-pandemi, nedlukninger og en kraftig opbremsning i den globale vækst, har nu ført en verdensomspændende vare- og fragtkrise med sig.

For Ecooking betyder det, at der lige nu er lang leveringstid på eksempelvis de flasker og pumper, som bruges til virksomhedens produkter. Også råvarer brugt i hudpleje- og kosmetikprodukterne er steget i pris - det samme er de containere, som fragter varerne til Danmark.

- Da jeg selv stod for indkøb for blot nogle få år siden, kostede det vel omkring 8000 til 10.000 kroner at få fragtet sådan en 40-fods container til Danmark. Den seneste, vi har fået hjem, kostede 119.000 kroner. Det er jo en helt vild stigning, og vi står over for prisstigninger over for slutkunderne. Det kan ganske enkelte ikke undgås, forklarer Tina Søgaard.

Ecooking

  • Ecooking er stiftet af Tina Søgaard i 2015. Ecooking og søsterselskabet House of Cosmetics fik i foråret 2021 en ny strategisk partner, da stifteren solgte 70 procent af selskaberne til den britiske kapitalfond Bluegem Capital Partners.
  • Tina Søgaard ejer fortsat 30 procent, og hun har ansvaret for brandets DNA og produktets indhold samt en bestyrelsespost.
  • Virksomheden har oplevet en vækst på over 700 procent de seneste fire år og er den anden mest vækstende virksomhed i Kolding Kommune i 2021.



Annonce
Annonce
Fødevarer

Markedet for plantebaserede fødevarer skal vindes på smag: Plantekompagniet etablerer produktion for at kunne udvikle nye produkter

Annonce
VÆKST

Preben har vækst i sit livsværk nummer to: - Min kone mente ikke, jeg var klar til at gå pension

Annonce
Fødevarer

Populær remoulade får bedre produktionsforhold

Annonce
Forsiden netop nu
BYGGERI

HPH Totalbyg i fremgang - øger omsætning med 50 procent

Lov & ret

Klumme: Momsfritagelse af transportydelser kræver direkte tilknytning

Randers

Chefen kalder sine medarbejdere for nørder i alt fra sten og stål til træ og polster - møbelfabrikken Mølballe har vokseværk

Erhverv For abonnenter

Stærke sager: Andreas og Emil satser stort på produktion af sennep i Svendborg

Østjylland

Marketingbureauet ZUPA ZITA overtager Norlys' inhouse bureau

ØKONOMI

Regeringen styrker lånemulighederne for små erhvervsdrivende

Annonce