Annonce
Østjylland

Kompetenceløft sender erhvervsakademi i Top-3 blandt videregående uddannelser

- Vi oplever en øget tilstrømning af deltidsstuderende, som er mennesker i job, der ønsker at udvikle deres kompetencer, så de bliver ved med at være attraktive for arbejdsmarkedet, siger Brian Kruse Jacobsen, markedschef i Erhvervsakademi Aarhus. Pressefoto
Erhvervsakademi Aarhus oplever stor tilgang af voksen- og deltidsstuderende. Årsagen er krav om at følge med udviklingen på arbejdsmarkedet og en senere pensionsalder.

AARHUS: Erhvervsakademi Aarhus havde i 2018 næsten ligeså mange studerende på deltid som fuldtid.

4400 mod 4900 i de fuldtidsstuderendes favør. Det gør Erhvervsakademi Aarhus til Aarhus' tredjestørste videregående uddannelsesinstitution - og det er især tilgangen af voksen- og deltidsstuderende vokser.

- Vi oplever en øget tilstrømning af deltidsstuderende, som er mennesker i job, der ønsker at udvikle deres kompetencer, så de bliver ved med at være attraktive for arbejdsmarkedet. Det drejer sig både om medarbejdere, som ønsker at kvalificere sig til mere ansvarsfulde jobs i deres virksomheder, om medarbejdere som oplever, at det, de beskæftiger sig med i dag, bliver overhalet af den teknologiske udvikling, og om medarbejdere, som bare ønsker større indsigt i, hvad der foregår i deres virksomhed, fortæller Brian Kruse Jacobsen, markedschef i Erhvervsakademi Aarhus.

Markedschefen tilføjer, at fleksibilitet på uddannelserne er en afgørende faktor. Deltidsstuderende går enten på daghold, hvor undervisningen er spredt på et antal hele dage, eller på aftenhold, hvor undervisningen typisk foregår mellem klokken 17.30 og 21.00.

Studerende kan både vælge at tage et enkelt fag, som de mangler kompetencer indenfor, eller at lægge flere fag til og derved ende med en komplet akademiuddannelse i for eksempel finansiel rådgivning, salg og markedsføring, byggekoordination og VVS-installation. Akademiuddannelsen er en kort videregående uddannelse, men der er også mulighed for at vælge fag på en diplomuddannelse, som svarer til eksempelvis HD 2. del.

Derudover fremhæver Brian Kruse Jacobsen, at der i undervisningen bliver lagt vægt på at inddrage de erfaringer, som de studerende har med sig fra deres arbejde. Det betyder, at undervisningen bliver oplevet som direkte anvendelig i hverdagen ude i virksomhederne.

- Det er mit indtryk, at det direkte link til de studerendes arbejde i virksomhederne er en væsentlig årsag til, at der er meget lille fraværsprocent på efteruddannelserne, og at stort set alle gennemfører. Vores undervisere mærker også tydeligt, at de studerende selv har valgt videreuddannelsen til, og derfor er meget engagerede, fortæller Brian Kruse Jacobsen.

Annonce
Sydjylland

Mohamad vil være dansker

Annonce
Kronik

Kollektiv branding: Alle for én

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Succes bygger på erfaring og åbenhed

Fyn

Fabrik med fokus på fagligt fællesskab

Annonce