Annonce
Erhverv

Kolding-virksomhed vil udbrede fremtidens måde at handle på nettet: - Det er langt mere fængende og underholdende

- Idéen er lidt født af mine teenage-døtre og den måde, de bruger Tik Tok på. De bruger meget video og søger hele tiden underholdning på nettet, siger Jonny Højdam. Arkivfoto: Søren Gylling
Mange kender de såkaldte "ja tak"-tilbud på Facebook. Men færre ved nok, at den slags tilbud en del af fænomenet liveshopping, som er en kæmpe økonomi i Kina og har gjort sit indtog i Danmark i løbet af coronakrisen. Nu vil Kolding-virksomhed sætte liveshopping i system og gøre det endnu nemmere for butikkerne.

Kolding: Fremtidens måde at handle tøj på nettet kan meget vel være liveshopping. Fænomenet er kæmpestort i Kina og Asien, og i løbet af corona-nedlukningen har mange danske forretninger med succes også prøvet kræfter med det, har Christian Vester, Easy Live Sales sagt til brancheforeningen Dansk Mode og Textil, hvor Vester kalder liveshopping en "en ny salgskanal, hvor man skaber en hybrid mellem det fysiske og det digitale".

Fremgangsmåden er egentlig ret simpel. Butikkerne går live på sociale medier og giver inspiration og vejledning om de produkter, de har i butikken. Følgerne kan så byde og købe de produkter, der bliver vist frem. Det kræver kun en social medie-profil, et varelager og en smartphone til at livestreame. Mange kender også de såkaldte "Ja tak"-tilbud på Facebook, som også er en form for liveshopping.


Video er mere underholdene, er langt mere fængende og giver mere engagement fra brugerne og flere kommentarer. Det taler ind i vores tidsånd.

Jonny Højdam, stifer af Mind the media


Den tendens har Kolding-virksomheden Mind the media valgt at tappe ind på. Snart lancerer virksomheden appen Moooce, som gør, at butikkerne ikke er afhængige af sociale medier i forbindelse med liveshopping.

- Vi prøver i virkeligheden bare at sætte det i system og gøre det nemmere for især de små butikker. Vi har bare set, at det er et stort administrativt arbejde at samle op på kommentarer, når man har sendt live på Facebook og huske at få samlet penge ind via MobilePay, så vi har prøvet at samle det hele på i en platform, forklarer Jonny Højdam, der har stiftet Mind the media.

- I Kina er det en kæmpe økonomi, og i Danmark har vi slet ikke set det på samme niveau som derude. Vi vil rigtig gerne være med til at udbrede det, siger han.

Mere underholdende

Moooce er inspireret af et andet kinesisk fænomen, nemlig det sociale med Tik Tok, hvor brugerne kan lave korte videoklip. Jonny Højdam har set, hvordan hans to teenagedøtre hele tiden søger underholdning på Tik Tok, og med Moooce forventer Jonny Højdam, at det bliver nemmere at få fat i lige præcis den generation.

- Video er mere underholdene, er langt mere fængende og giver mere engagement fra brugerne og flere kommentarer. Det taler ind i vores tidsånd, siger han.

"Den nærhed, faglighed og oplevelse, der ligger i liveshopping, er unik og kan redefinere måden, vi shopper på til gavn for de lokale butikker," har Christian Vester, Easy Live Sales, sagt til brancheforeningen Dansk Mode og Textil om liveshopping-fænomenet. Arkivfoto: Søren Gylling

- Men det var selvfølgelig også corona-nedlukningen, der har givet os skubbet til at sætte gang i det her, fortsætter Jonny Højdam.

Platformen kan også bruges til mere end bare liveshopping, fortæller Jonny Højdam. Det er stadig med udgangspunkt i video, men videoerne behøver ikke blive sendt ud live, forklarer han. De kan for eksempel tilknyttes et produkt, et nyhedsbrev eller bare deles på sociale medier.

- Hvis du kigger på en webshop og har fundet en jakke, du gerne vil købe, kan du ikke fornemme, hvor blød metervaren er, og hvor godt den passer. Det kan en video også være med til at hjælpe med. Personen på videoen kan jo stå og vise varen frem og fortælle, om den er blød. Personen kan ovenikøbet lige tage den på og fortælle, hvilken størrelse han bruger. Man kunne også forestille sig en vinhandler, der kan fortælle, hvor druen har groet henne. Der kommer pludselig et ekstra informationslag, siger Jonny Højdam.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce