Annonce
Erhverv

Klumme: Sprechen Sie Deutsch?

Jette Ditlev. Pressefoto: Anne Kring

Lige nu står Tyskland og Europa – ja, det meste af verden – med blikket stift rettet mod vores store nabo mod syd. Valget viste sig at blive nøjagtigt så nervepirrende som meningsmålingerne viste og resultatet betyder, at der nok kommer til at gå lidt tid før en ny regering er på plads.

Situationen er i hvert fald ny i det tyske: de 735 pladser i Bundestag er fordelt på en helt ny måde, hvor miljøpartiet Die Grünen og det liberale parti FDP står som kongemagere – og der er oprør i baglandet hos CDU/CSU. Noget tyder på, at Tyskland er på vej i en ny retning, som vil få stor betydning for os alle.

Alle danskeres interesse i det tyske burde være åbenlys. Tyskland er verdens 4. største økonomi og Tyskland er klart Danmarks største handelspartner: vores eksport af varer og tjenester til Tyskland udgør ca. 182 mia. kr. og importen ca. 210 mia. kr. Vi har altså et pænt stort handelsunderskud på ca. 28 mia. kr., som bør ses i lyset af et ellers samlet stort handelsoverskud i omegnen af 190 mia. kr.

Annonce

Politisk er Tyskland klart det vigtigste land i EU og dermed også i forhold til resten af verden. I forhold til kunst, kultur og historie, herunder historisk betydning, er Tyskland heller ikke til at komme udenom.

Uanset det mener mange danskere fortsat, at Tyskland blot er et kedeligt land, som man er tvunget til at køre igennem på vej til mere spændende destinationer i det sydlige Europa. På vejen kan man så lige holde ind for at tanke, få Currywurst mit Pommes eller en Schnitzel, hente nye forsyninger af billig slik og i øvrigt undgå tysk vin og tyske radiostationer, som jo alligevel kun spiller dårlig Schlager.

Intet er mere forkert og jeg kender fordommene ret godt: jeg har hørt dem i mange år. Hvorfor? Fordi jeg har boet, arbejdet og rejst i snart sagt hvert et hjørne af landet i mange år.

I midten af 90'erne fik jeg mulighed for at blive udstationeret i Düsseldorf og bidrage til opbygningen af MD Foods datterselskab, hvor jeg arbejdede i næsten fire år (for yngre læsere: MD Foods hedder i dag Arla Foods). Da jeg fortalte mine venner og gamle studiekammerater herom, var reaktionen typisk: "Hvad vil du dog dér? Og så i Ruhrpott?"

Mit svar var altid: "Jeg vil bo og arbejde der, lære sproget og kulturen at kende, få international erfaring og tyske venner. Og i øvrigt ligger Düsseldorf ikke i Ruhrpott". Det vandt ikke stor genklang hos de fleste. Havde det været USA, England eller Frankrig, men Tyskland, nej tak.

Det viste sig dog, at så snart de havde været på besøg, vendte stemningen. I dag er den trods alt mildere end dengang – takket være tusindvis af danskeres rejser til store byer som Berlin, München og Hamburg, ferierejser til vinområderne omkring for eksempel Mosel og Rhinen (her findes i øvrigt fantastisk vin) eller vandre-, ski-, golf- og andre aktivferier. For ikke at tale om kunst, kultur og historie (og fodbold – og ja, jeg holder med Bayern München).

Som udstationeret arbejdede jeg sammen med ca. 80 kollegaer, heraf ca. 75 tyskere. Vores opgave var at sælge danske mejeriprodukter til den tyske og østrigske dagligvarehandel og i sidste ende til tyske og østrigske forbrugere. Og der var i udgangspunktet stor forskel på den markedsmæssige position: jo længere sydpå, jo dårligere position. Fuldstændig som mange danske virksomheder i dag også kender det.

I mit job havde jeg kontakt til stort set alle kollegaer og til alle hjørner af det genforenede land: sammen med tyske kollegaer i salgsstyrken var jeg jævnligt rundt i hele landet for at besøge kunder og butikker. Det gav naturligvis et stort indblik i ligheder og forskelligheder på alle områder: forretningsmåder, ledelseshierarkier, omgangsformer og -tone, kulturer, dialekter, fodbold- og andre sportsklubber, religion, politik, karneval, vin- og ølfestivaller, humor osv.

Lige en parentes omkring humor: Det er en udpræget fordom, at tyskere ikke har humor. Intet er mere forkert. Prøv f.eks. at åbne for ZDF en fredag aften og se "Die Heute Show" eller "ZDF Magazin Royale", der begge er spiddende satire på et niveau, som vi ikke ser i Danmark.

Nå, men tilbage på sporet: Med afsæt i min udstationering har jeg opbygget en uvurderlig forretningsmæssig indsigt, viden og erfaring, som jeg har udnyttet og udbygget igennem årene i andre jobs. Jeg har jo ikke sluppet Tyskland og har bl.a. arbejdet med en række danske virksomheder, der gerne vil i gang – eller gerne vil udvikle deres forretning i landet. Eller tyske virksomheder som gerne vil sælge varer i Danmark.

Der er ingen tvivl om, at mulighederne i Tyskland er store for danske virksomheder. Tyskland står overfor store udfordringer, hvor danske virksomheder – store som små – kan bidrage. For eksempel på områder som digitalisering, energi, klima og bæredygtighed.

På sidstnævnte er presset for forandring stærkt, bl.a. fra "Generation Greta", som er tyskernes betegnelse for de unge millenials. Også på en klassisk dansk styrkeposition som fødevarer er der mange og nye muligheder. F.eks. anslås det, at 10 % af befolkningen ikke mere spiser kød, antallet af veganere nærmer sig 2 mio. og vokser årligt 10-15 %.

Veganere er typisk højtuddannede, 20-39-årige kvinder i storbyerne. De fleste bliver veganere efter først at have været vegetarer og en vigtig grund er dyrevelfærd. Der kunne da nok være et par danske virksomheder, som kunne noget her.

Har du ikke viden og indsigt i Tyskland, så opbyg kompetencerne. Find og få hjælp. Der er mange muligheder og tilbud fra både offentlig og privat side.

Lav dit hjemmearbejde i forhold til din forretning. Hvor stort er markedet, hvem er konkurrenterne, hvem er kunderne/forbrugerne, hvor køber de, hvad køber de, hvordan køber de osv.

Vil du gerne e-commerce? Så bør du f.eks. vide, at Amazon er den altdominerende platform på både B2B og B2C. På B2C går knap 60 % af handlen via Amazon, på B2B knap 30 %. Og i 2016 var der 17 mio. Amazon Prime-medlemmer, hvilket nok er væsentligt højere i dag. Og måske du også skal kende Rakuten…..

Noget kan du lave ved skrivebordet, men noget skal laves i Tyskland. Besøg forskellige steder i landet, besøg butikker, opsøg folk med indsigt og viden. Og kom længere sydpå end Hamburg. Der er masser af muligheder i det centrale og sydlige Tyskland: Men det kræver arbejde. Lær landet at kende, lær de forskellige delstater eller områder at kende. Der er i øvrigt 16 delstater med hver deres regering.

De fleste danskere har ikke nogen fornemmelse for delstaterne, men f.eks. den største, Nordrhein-Westfalen, har 18 mio. indbyggere og et BNP ca. 3 gange større end Danmark! Følg med i nyhederne, læs tyske aviser og magasiner og se tyske film osv.

Sidst men ikke mindst: Lær tysk. Mange taler engelsk, men endnu flere gør ikke. Sproget er ganske enkelt nøglen til et andet lands kultur og din samtalepartners hjerte! Sådan er det også i Tyskland. Mit English kommt man durch, mit Deutsch kommt man weiter. Gute Fahrt und viel Erfolg!

Om klummen

Jette Ditlev er cand.merc.og har i +30 år arbejdet med ledelse og lederskab, strategisk udvikling, internationalisering, salg og innovation. Hun har bl.a. stået i spidsen for virksomheder, store forretningsenheder med udenlandske datterselskaber samt store salgsorganisationer med P/L-ansvar for +650 mio. kr. Hun har erfaring fra både store, internationale koncerner, fra SMV’er og start-ups, herunder mange ejerledede virksomheder.

Siden 2005 har Jette været selvstændig ledelsesrådgiver, foredragsholder og professionelt bestyrelsesmedlem. Sideløbende er hun ekstern lektor på SDU og ekstern ekspert for EU-Kommissionen. Jette er formand for VL-30, partner i bestyrelsesnetværket ASNET Board og deltager i række netværk. Hun anvendes jævnligt af en række medier som ekspert indenfor sit felt og er i øvrigt vild med Søren A. Kierkegaard!

Kontaktinfo: www.ditlev-consulting.dk - jd@ditlev-consulting.dk eller telefon 25 30 16 06


Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

I 2010 var de seks medarbejdere - nu er der 100 og en omsætning på over 100 millioner kroner: Det er lidt en vild historie

Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Hurra, nu kommer der et nyt mærke på din mad

Annonce
Erhverv

83 års industrihistorie på danske hænder er slut: Kolding-virksomhed er blevet opkøbt og 135 ansatte får ny ledelse

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klumme: De midtjyske virksomheder mangler arbejdskraft - Her er otte gode råd

Erhverv

Klumme: I København betaler virksomhederne bare, men det gør de ikke i resten af landet

Erhverv

Klumme: Solceller på erhvervsbygninger – skattemæssig afskrivning

Erhverv

Restauranter og barkonge efter rekrutteringsproblemer: Nu hyrer vi igen masser af personale

Erhverv

Lyt: Striden om Valdemars Slot er stadig uforløst - køberne står fortsat i kø

Østjylland

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

Annonce