Annonce
Fyn

Klumme: Hvad gør jeres virksomhed unik?

René Ringsted, erhvervsdirektør, Sydbank Fyn
Annonce

For nylig havde jeg fornøjelsen af taletid ved Fynsk Erhvervs årlige netværksmøde i Riddersalen på Egeskov Slot. Under overskriften ”Rejsen til toppen” fortalte jeg om værdiskabelse i virksomheder for 60 engagerede deltagere fra fynsk erhvervsliv.

Oplægget tog udgangspunkt i modeller til strategi- og værdiskabelse i små og mellemstore virksomheder med afsæt i bogen Business Model Generation. Gennemgangen skulle inspirere virksomhederne til at skabe vækst gennem strategi og innovation.

Hvorfor er I unikke? Hvad kan I, som andre ikke kan? Hvorfor skiller I jer ud? Hvad ved I om jeres kunder?

Mange virksomhedsledere og bestyrelser kender ikke svarene, der er essentielle for at udvikle virksomheder.

Vi benytter værktøjerne ”Rejsen til toppen” og Sydbanks Strategikompas til beskrive virksomheders – især SMV’ers – fundament og potentiale. Ved blandt andet at afdække en virksomheds nøglepartnere, aktiviteter, ressourcer, værditilbud, kunderelationer, kanaler, omkostningsstruktur og indtægtsstrømme beskriver vi virksomhedens potentiale for vækst, innovation og strategi.

Strategien bør være konkret og nærværende kommunikeret, så den beskriver, hvad virksomheden gør, og ikke kun er noget, virksomheden har. Jeg har besøgt omkring 2000 virksomheder, men kun i de færreste har ledelsen haft strategi, vision og mission som sit nærværende fundament.

Vores førnævnte værktøjer bidrager til at sætte ord og fakta på strategien og gøre den nærværende, så strategien bliver det fælles interne sprog og pejlemærke for handlinger i virksomheden.

Værktøjerne bringer både interne og eksterne interessenter som revisor, bankrådgiver og advokat tættere på en virksomhed. Forstår de virksomheden og dens forretningsmodel, kan og tør de udfordre virksomhedens etablerede mønstre og på den vis udvikle virksomheden og skabe ny værdi. Værktøjerne supplerer hinanden godt som virksomheders strategiske vejvisere i retning af større værdiskabelse.

Indsigterne fra værktøjerne benytter vi til at lægge konkrete planer med handlinger, prioriteter og fokus, som vi løbende følger op på, så virksomhederne holder snuden i de rette spor.

Er de tro mod handlingsplanerne, vil planerne – alt andet lige – i de fleste tilfælde tilføre virksomhederne værdi afspejlet i finansielle nøgletal og som nyttige indsigter i, hvem virksomheden er, og hvad den kan.

Med fod på værdiskabelsen og strategien kører en virksomhed mere sikkert med både kort og langt lys på. Værktøjerne hjælper med svar på spørgsmål som:

Hvordan påvirker det virksomhedens cash flow, hvis vi bygger mere lagerkapacitet og styrker salgsorganisationen? Hvad betyder forskellige finansieringsformer for likviditeten? Hvordan påvirker tiltag for øget afkast virksomhedens værdi ved et salg? Hvor og hvordan skaber vi ny værdi?

Vil I blænde strategisk op eller ned – eller begge dele?


Jeg har besøgt omkring 2000 virksomheder, men kun i de færreste har ledelsen haft strategi, vision og mission som sit nærværende fundament.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce