Annonce
Erhverv

Klumme: Grøn vækst skaber fynske arbejdspladser

Søren Bech, Sydbank. Pressefoto

Samfundsdebatten præges for tiden af behovet for en grøn omstilling, ansporet af klimaforandringer og stigende krav om handling fra eksperter, interesseorganisationer og den generelle offentlighed.

I Danmark har vi et stærkt ry for at gå forrest, når det gælder bæredygtighed. Vi bygger energieffektive huse, vi sparer på strømmen, og vi har globale, børsnoterede selskaber som for eksempel Vestas, Ørsted og Rockwool, der hver især er med til at skabe en grønnere verden. Dertil kommer en stor underskov af regionale virksomheder med stort fokus på bæredygtighed.

Som rådgiver er jeg løbende i dialog med fynske virksomheder, der forholder sig til bæredygtighed i en eller anden grad. En af dem er ECOstyle med base i Odense, der har specialiseret sig i at tilbyde bæredygtige løsninger til hus og have mod alger, ukrudt og skadedyr. Virksomheden har også et bredt udvalg af organisk gødning, der hjælper græs og planter til at blive sunde og flotte.

Annonce

Virksomheden arbejder ud fra fire kategorier, nemlig at forebygge, skræmme, fange eller bekæmpe skadedyr og utøj. Aktivstoffet i bekæmpelsesmidlerne, altså det, der bekæmper algerne, ukrudtet og skadedyrene, er altid et naturligt aktivstof, og mange af midlerne kan også bruges i den økologiske have.

ECOstyle har været kunde hos Sydbank i mange år efterhånden, og virksomhedens bæredygtige fokus rammer lige ned i de store forandringer, der sker for tiden. Det har hus- og haveejere i hele landet fået øje på, ikke mindst under Covid-19-krisen hvor der har været ekstra god tid til hjemlige sysler.

- Vi har i alle henseender mere travlt nu end før Covid-19-krisen, og vi har ansat flere folk i de seneste 6-12 måneder. Vi modtager flere ordrer, og væksten er p.t. på 40-50 pct. Der er tale om vækst hele vejen rundt i forretningen, siger Lars Bjørnsbo, der er adm. direktør i ECOstyle - og som jeg har haft et godt samarbejde med, siden virksomheden i 2013 blev kunde hos os.

Ligesom i banken handler ECOstyles succes ikke kun om at sælge produkter, men i høj grad også om at inspirere og rådgive. Af samme grund står ECOstyles telefonnummer på alle virksomhedens produkter og emballage, så kunderne nemt kan komme i kontakt med en medarbejder, hvis de er i tvivl om noget eller fx har spørgsmål om korrekt anvendelse og lignende.

Det benytter mange kunder sig af, og derfor er der også travlhed i virksomhedens marketing-afdeling, hvor Mona Fischer Madsen, marketing manager, har ansvar for at hjælpe kunderne på rette vej. Det omfatter bl.a. en informativ hjemmeside, aktiv tilgang på de sociale medier og kampagner i højsæsonen, der strækker sig hele vejen frem til starten af september.

- Vores kunder spænder bredt, lige fra nybegynderen til den erfarne, og vi lægger vægt på, at det er nemt for dem alle at komme i kontakt med os. Vi taler med dem i telefonen og besvarer hyppigt spørgsmål på for eksempel Facebook og Instagram, så de gode råd er synlige for alle, forklarer Mona.

ECOstyle er blevet markedsleder i sin branche i løbet af de seneste tre år. En gamechanger kom, da de store kæder valgte at ekskludere Roundup og i stedet tilbyde ECOstyles produkter. Som Lars forklarer, så passer ECOstyle godt ind i trenden i samfundet og særligt den yngre generation, der kommer ind og stiller grønnere krav.

- Der er fokus på området fra politisk hold, og det har helt sikkert også haft en indvirkning. Det bakker vi fuldstændigt op om. Vi skal passe på vores klode, tilføjer direktøren.


Der foregår i disse år ekstraordinært mange grønne initiativer og tiltag blandt danske forbrugere, investorer, virksomheder, og ja, bolig- og haveejere. Det er en god start, og noget vi kan være stolte af.


Da mange under Covid-19-krisen har opdaget, at der er glæde og tilfredsstillelse ved for eksempel havearbejde, forventer ECOstyle også at vokse i de kommende år. Med Lars’ egne ord ventes en gennemsnitlig vækst på 10-15 pct. i de næste mange år. Jeg tror bestemt, at han har fat i noget.

Den bæredygtige efterspørgsel mærker vi også i banken, hvor et voksende antal kunder efterspørger grønne produkter, for eksempelvis lån til energiforbedringer i boligen og grønnere biler (i alle farver). Det gælder også bæredygtige alternativer til kundernes investeringsporteføljer, for eksempel børsnoterede aktieselskaber med grønne profiler. Som nævnt ligger temaet i høj grad også erhvervskunderne på sinde.

Der foregår i disse år ekstraordinært mange grønne initiativer og tiltag blandt danske forbrugere, investorer, virksomheder, og ja, bolig- og haveejere. Det er en god start, og noget vi kan være stolte af.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce