Annonce
WEBSUMMIT

Klumme: Fremtidens vinderbrands skaber meningsfulde bevægelser og fokuserer på social e-handel

På billedet fra Web Summit i Lissabon ses den tidligere franske fodboldspiller Thierry Henry, der i dag arbejder sammen med sportsbrandet Puma i kampen mod racisme. Foto: Martin Brems

En gang om året afholdes verdens største tech-konference for start-up’s, investorer og netværkshungrende marketing folk: Web Summit i Lissabon over tre dage, hvor der normalt deltager over 70.000 fra hele verden. På grund af Covid-19 var der 42.000 i år og udsolgt.

Web Summit er vokset fra små 400 deltagere i Dublin i 2009, og i dag er alle de store betydningsfulde tech-virksomheder - små som store - tech influenter og brands er repræsenteret. Jeg har taget tre overordnede tendenser med hjem, som jeg håber kan inspirere dig.

Skab en bevægelse og få et stærkt brand. Jeg startede dag 1 på Web Summit i selskab med selveste Thierry Henry. En fin fyr, selvom han spillede i Arsenal og engang spurtede fra Søren Colding i 0-3 nederlaget til Frankrig ved fodbold-EM i 2000. Sammen med Puma har de skabt kampagnen “Highlight the Hate”, som handler om, hvordan vi i fælleskab på de sociale medier skal stoppe den massive online mobning, der foregår - særlig indenfor racisme. Som Thierry Henry sagde: “Alone I am nobody”. Det handler om at stå sammen. Bevægelser som denne, særligt indenfor områder som diversitet og racisme, vil vi se flere og flere af i fremtiden. Både fra nye og etablerede brands.

Annonce

Og netop en bevægelse hen imod en mere bæredygtig fremtid, stod vores egen ”nattevagt” Nikolaj Coster-Waldau, som FN Good Will-ambassadør, for. Sammen med FN, dig og mig - og Mik Thobo-Carlsen med odenseanske rødder og hans team fra software-platformen Mindpool, vil de skabe en global bevægelse mod FN-landenes statstilskud til oliebranchen, som p.t. er på over 400 mia. $ årligt. Pengene der i stedet for kan bruges på at gøre verden mere bæredygtig og klimavenlig. Tjek https://globalmindpool.org ud, som blev lanceret i 1. november. Mindpool regner med at få flere millioner af verdensborgere med på platformen. Timingen for lanceringen var i øvrigt ikke tilfældigt, da Glasgow samtidig var vært for FN’s COP26 møde. Det bliver spændende at følge den udvikling, også set med danske øjne.

Fortæl om dit formål - men resultaterne kommer først. Jeg startede dag 2 med at høre en cool reklamegut, Alain Sylvain, fra et stort bureau i New York fortælle om, at et stærkt formål ikke længere er nok. Det handler om at skabe “obsession” blandt medarbejderne. Kært barn har efterhånden fået mange navne - men konklusionen var, at nu kan konsulenter ikke længere suge mere kød ud af det kødben, der hedder ”formål” - der skal et nyt begreb til - som vist kun kommer konsulenterne til gode i sidste ende.

I bund og grund handler det jo om, at organisationer skal leve og ånde for et fælles formål. Det handler i højere grad om dygtig ledelse, og om at ansætte de rigtige mennesker. Alain Sylvain havde dog mange gode facts med, bl.a. at hvis forbrugeren kan se, at du har et godt formål, så er der 4 gange større sandsynlighed for, at hun vælger dig. 53 procent har dog ikke tiltro til brands pga. green washing, så det er vigtigt at være oprigtig og transparent i sin kommunikation. Så kære CFO: ”Purpose virker, hvis det er oprigtigt!”.

Om Martin Brems, Brems & Co.

  • Brems & Co. hjælper virksomheder og brands med at nytænke deres strategi, brand og kommunikation. Virksomheden har på baggrund af over 100+ kundeprojekter de sidste 7 år udviklet sin egen Strategitrappe® med 12 trin, der har til formål at udvikle stærke brands, der gør en forskel. Læs mere på www.brems.dk
  • Brems & Co. er stiftet af Martin Brems, bl.a. tidligere marketingchef hos Netcompany, kundeansvarlig og strategisk planner på bureau i både Odense og København og hos LEGO som en del af ledelsen i LEGO’s Future Lab.
  • Spørgsmål til klummen? Kontakt gerne Martin på 60257572 eller mb@brems.dk

Dagens mest inspirerende indlæg kom fra Mars’ marketingchef, Jane Wakely. Rollen som marketingchef har rykket sig meget de sidste 10 år. Hendes tre vigtigste prioriteter i dag er 1) I transformationen mod et mere bæredygtigt brand handler det om at “leve” resultatet - med andre ord: Have fokus på indtjening først, 2) du skal være i stand til at omsætte de bæredygtige mål til kommunikation og sidst men ikke mindst 3) du skal skabe stærke teams og langvarige relationer med eksterne partnere. Som hun sagde “the world of tomorrow is how we do business today”. Det handler derfor om at gøre noget nu!

Undersøgelser har samtidig vist, at et flertal af forbrugerne gerne vil købe bæredygtige produkter, men blot ikke vil betale merpris for dem.

Undersøgelser har samtidig vist, at et flertal af forbrugerne gerne vil købe bæredygtige produkter, men blot ikke vil betale merpris for dem. Virksomheder og brands har enten for mange tomme løfter, eller også skal de være bedre til at differentiere sig på bæredygtighed og fortælle de gode historier - og om den forskel de reelt gør. Så handler det samtidig om for virksomheder at indse, at bæredygtighed ikke er en omkostning men en investering i deres brand - og at det er helt ok at tjene penge på sit produkt - og vise, at man gør. Hvis det ikke løber rundt, så løber det ingen steder. Så kære investorer og CEO’s: ”Det er OK at tjene masser af penge – bare du også lige sørger for at gøre noget godt!”

Fremtidens e-handel er social. Dag 3 i Lissabon sluttede af med et brag. Jeg startede dagen med et indlæg om Web 3.0, som er næste generation af internettet, som vi kender det. Vi ser allerede tegn på det nu med blockchain teknologier, hvor Bitcoin startede den bølge. Hvor Web 2.0 handlede om, hvordan spillere som Facebook, Google, Amazon m.fl. kunne bygge forretninger op på brugernes data og adfærd, så handler Web 3.0 om at give brugerne suveræniteten og ejerskabet tilbage. Vi ser det nu konkret hos Apple’s produkter, som skærmer al sporing og øger beskyttelsen af brugerne. Det handler om at eje sin egen data og decentralisere.

Som den fremtrædende forretnings- og reklamemand, Sir Martin Sorrell udtalte: ”I 2023 dør de virksomheder, som endnu ikke er kommet i gang med en digital transformation af deres forretning. Det handler om at sætte digitalt før alt andet”. Sir Martin Sorrell har i mange år øvrigt stået i spidsen for verdens største reklamebureau-kæde WPP og er i dag en af de højst betalte rådgivere i UK - i daglig tale en vaskeægte guru.

Apropos digitalt, så afholder Web Summit hvert år deres Start Up pitch konkurrence, hvor tre lovende start ups pitcher på den store scene med mulighed for at blive kåret som Årets Start Up. Runner up blev “LiSA”, som hjælper e-handlere med at skabe en LIVE social platform til direkte forbrugerinteraktion med chat, video, produktvisninger og direkte køb - også kaldet for “Social Entertainment Commerce”. De hjælper brands med at styrke deres eget indhold på deres webshop-platform. Forbrugerne efterspørger nemlig tre elementer, når de handler online: 1) Social interaktion, 2) Autentisk underholdning og 3) Produktvisninger og -introer. I følge LiSA, så vil markedet udgøre 10 procent af al e-handel i 2024 i Europa og USA - og forventes at udgøre 25 mia. $ i 2024 i USA alene.

Martin Brems. Pressefoto

Årsagen skal findes i Web 3.0, som tidligere nævnt, hvor det bliver sværere og sværere at komme ud til forbrugeren med bl.a. manglende cookies og sporing af IP-adresser. For at få succes med e-handel skal brands i højere grad selv skabe trafik og attraktivt indhold på egne platforme. Og så huske på, at: “People are not looking for perfect - they are looking for true”. Skab en autentisk og underholdende e-handelsplatform, og du er godt på vej!

Indlæggene på Web Summit var særdeles inspirerende og tankevækkende, men hvad kan du konkret bruge det til som virksomhed, og hvordan kommer du selv i gang med at skabe et vinderbrand med en meningsfuld bevægelse og en social succesfuld e-handel? Her er mine tre bud:

1) Start med at skabe en bevægelse. Tænk over, hvordan du kan skabe en meningsfyldt bevægelse med dit brand med udgangspunkt i din egen forretning, produkter og services og med udgangspunktet i jeres formål og bæredygtige mål for din virksomhed.

2) Fokusér på dit CO2 aftryk, før du kommunikerer. Der er alt for meget snak og for lidt action. Gå forrest med dine ambitioner for at nedsætte dit CO2 aftryk og fortæl verden om det. Ikke omvendt. Show it – don’t tell it. Vær konkret og målbar.

3) Tænk digital først - og socialt. Du skal sætte digitalt før alt andet. Og du skal eje dine kundedata selv. E-handel rykker på alle leder og kanter - og i alle brancher. Hvis du tillige kan skabe en autentisk og underholdende e-handelsplatform med dit/dine brands i centrum, så er du rigtig godt på vej!

Er du blevet mere inspireret til at gå i gang med at udvikle dit vinderbrand til fremtiden, så er du velkommen til at downloade mit udviklingsværktøj ”Strategitrappen® – 12 trin til vækst” på www.brems.dk/strategi-trappen. Den er baseret på erfaring med over 100+ brands de sidste 7 år. God arbejdslyst!

Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

Kronprinsen og fodboldstjernerne går i tøj fra Ringkøbing: Frederik og Casper sælger eksklusive jakker til de kendte

Annonce
Erhverv

Klumme: Familieoverdragelse af fast ejendom kan fremover ske efter en +/-20%-regel

Annonce
Erhverv

Klumme: Højt afkast til lav risiko - undervurderer du også din tidshorisont?

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Juryen måtte skride til afstemning for at finde en vinder: Cane-Line er Fyns bedste til vækst

Erhverv

Midtjyske iværksættere har fundet en god opskrift: Solenergi giver sundere og bæredygtig madlavning i Afrika

Erhverv

Klumme: Ønskelisten til den danske investorkultur

INSPIRATIONSPRISEN

Torben Larsen viser vejen i kampen mod mangel på arbejdskraft: Derfor fortjener han Inspirationsprisen

Østjylland

Ny bog guider: Sådan undgår du, at din klimatale bliver tom snak

INSPIRATIONSPRISEN

Jesper Refning modtager Inspirationsprisen på Fyn: Han tror på mennesket og sætte kollegerne fri til at lede selv

Annonce