Annonce
Erhverv

Klumme: Er du god - eller er du RIGTIG god?

Illustration: Gert Ejton

Hver gang vi sælger en bil, donerer vi 1 krone til anlæggelse af en kunstgræsbane hos Bylderup Bov FC.

Sådan står der med store typer på den lokale bilforhandlers vinduer. Og nu er den store dag kommet, hvor pengene skal overrækkes til fodboldklubbens formand.

Bilforhandleren står på idrætsanlægget med et smil, der skinner om kap med solen. Den lokale avis er mødt op med en fotograf. Mellem bilforhandleren til venstre i billedet og formanden til højre, er der en forvokset check på størrelse med et bordtennisbord. Der skal nemlig være plads til hele teksten, der er skrevet med en tusch med samme bredde som Hærvejen: ”1000 kr. doneret af Ærlig Auto - Gode biler til en fair pris". Der er dog ikke blevet plads til modtagerens navn på checken.

Annonce

Indrømmet. Eksemplet med den gavmilde bilforhandler ovenfor er tænkt. Men du er garanteret stødt på lignende eksempler i din lokale presse, på Facebook eller LinkedIn. For der kommer stadig flere gode, hjælpsomme og gavmilde virksomheder og enkeltpersoner, der udviser samfundssind.

Samfundssind er et nyt ord, der opstod under coronaepidemien. Og det er et begreb, som vi danskere i den grad har taget til os. For det er blevet hipt at være god, gavmild og bæredygtig - og ikke mindst at vise hele verden, hvor gode vi er.

Når vi f.eks. køber ”Hus forbi” af den hjemløse bladsælger, der står og hilser pænt på os ved det lokale supermarked, så har mange af os bagefter bladet til at stikke op af vores taske eller rygsæk eller til at ligge i bilens bagrude. Så alle kan se, hvor gode vi er.

Og nu sidder du måske og tænker, at det gælder i hvert fald ikke dig. For du er en af de ekstra gode, der siger til den hjemløse, at han bare kan beholde bladet, når du giver ham pengene. Så kan han sælge én gang til og tjene mere. Og din intention og handling er smuk. Men det er, ifølge ”Hus Forbi’s” ledelse, bare IKKE en god gestus. Den hjemløse vil selvfølgelig glædes over den ekstra indtjening, men du tager samtidig værdigheden fra ham, og forvandler ham fra en succesfuld sælger til en simpel tigger.

På et billede på Instagram finder vi moderen, der står med en stor, sort sæk med aflagt tøj foran Folkekirkens Nødhjælps tøjcontainer. Hun har sit godgørende overskudssmil på. For i sækken ligger de forvaskede T-shirts, bukser uden bukseknap og udtrådte tennissko, som hun ikke kunne sælge på Trendsales, DBA og Facebook. At de frivillige kvinder hos Folkekirkens Nødhjælp, der skal sortere tøjet, kommer til smide 90 procent af de slidte klude ud, gør hende ikke så meget. For det kan hendes mange følgere på ”Insta” jo ikke se. De ser bare den store sæk tøj, hun gavmildt propper i containeren, og kvitterer for hendes velgørenhed med masser af likes og delinger.

Om Poul Guldborg

Poul Guldborg er kommunikations- og kundeservicerådgiver og indehaver af virksomheden Guldborg Unlimited ApS.

Poul er også foredragsholder, facillitator, motivator, certificeret stresscoach med speciale i executive stresscoaching, certificeret NGH-Hypnoterapeut og ”Verdens Lykkeligste Mand”.

Poul Guldborg skaber indsigt, udvikling og resultater - både for organisationer og enkeltpersoner.

Har du kommentarer til denne klumme, eller ønsker du kontakt med Poul, så skriv til ham på kontakt@guldborg.nu

Og den samme opmærksomhed modtager Frederik, der er frivillig i ”Natteravnene”. De fire gange om året han går en tur om natten blandt byens unge, så sørger han hver eneste gang for at tage selfies og at dokumentere med en app, at han denne gang frivilligt har gået 8,2 km i godhedens tjeneste. Det giver selvfølgelig masser af likes på Facebook og bemærkninger som ”Ih, hvor er du altså sej”, og ”Godt vi har mennesker som dig”.

Spørger man Frederik om, hvorfor han altid laver opslag om sine gåture, så vil han hævde, at det er for at få flere til at blive ”Natteravne”, og det er nok også rigtigt. Men han kan også godt lide det dopamin-kick, han får på Facebook bagefter. Det gavner også hans ejendomsmæglerforretning, at han gør sit frivillige arbejde synligt, fordi hussælgerne gerne vælger en mægler med hjertet på rette sted. Endelig bliver det også nemmere for ham at få solgt husene i området, når han er med til at skabe en tryg by som ”Natteravn”.

For mange virksomheder er velgørenhed og donationer ligefrem blevet en meget vigtig del af deres brandingstrategi. De tænker godheden, og især eksponeringen af den, ind i deres måde at agere på. De sociale medier flyder over med historier om virksomheder, der gør alt muligt godt for alle andre. Og det er jo fantastisk.

Virksomhederne har især kastet deres kærlighed på kræftsyge børn, som altid bliver placeret forrest i køen, når man vil man forære en Playstation væk eller samle penge ind til nogen ved at cykle til Paris. For hvem kan modsætte sig, at man hjælper børn med kræft? Hver tredje dansker rammes af kræft på et tidspunkt i livet, så vi kender jo alle nogen, der har eller har haft den uhyggelige sygdom.

Fortvivl nu ikke, fordi du ikke er som Mother Theresa, Jesus eller Nicolai. Det er bedre, du gør gode ting og blærer dig med det – end at du intet gør. Men du bestemmer selv, om du vil være god eller - RIGTIG god.

Og vi får også alle et billede på nethinden af nogle blege børn uden hår på hovedet og med en kemonål i armen - og ulykkelige forældre - når vi tænker på kræftsyge børn. Så at hjælpe dem er rigtigt godt for brandingen. At der så er en masse andre syge børn med mere ukendte og mindre spektakulære sygdomme - og en række andre gode formål - der bliver overset, når der deles legetøj og penge ud - det er en helt anden historie.

Forleden så jeg er opslag på LinkedIn. Det var skrevet af en stolt varehuschef, fra et af Danmarks største varehuse. Han havde lige sendt en pose med gratis dagligvarer af sted til en soldaterveteran, der havde PTSD. Det er altid en smuk gestus at hjælpe andre - og især dem, der er særligt udsatte. Men var det virkelig nødvendigt for butikken at poste, at den gjorde det? Og havde butikken mon pakket varerne og kørt dem ud til veteranen, hvis der ikke var kommet en post på de sociale medier ud af det? Jeg ved det ikke.

Man kan have mange motiver for at hjælpe eller give noget til andre. Men hvis man vil hjælpe andre ”fra hjertet”, og helt uden bagtanker, så skal man overholde to regler:

1) Hjælp andre - eller giv noget til nogen - uden at forvente at få noget som helst til gengæld.

2) Pral ikke med din gode handling.

En af mine gode venner skulle tilbringe sin første juleaften som skilsmissefar uden sine børn. Han er forældreløs, har ingen søskende og skulle derfor være helt alene. Så han købte en sending billige termokander i Ikea og en masse engangsservice. Juleaften lavede han en nærende suppe og en alkoholfri gløgg - hældte det på termokanderne - og kørte rundt og serverede det for de hjemløse, der lå i telte og soveposer rundt om i byen. Det var en fantastisk oplevelse.

Han trak ikke udgifterne fra i skat. Han pralede heller ikke med sin gavmilde rundtur på de sociale medier. Den eneste grund til, at jeg opdagede, hvad han havde gjort, var, fordi jeg spurgte ham, hvad han havde lavet juleaften. Sjovt nok hedder han Nikolai, som er julemandens danske navn. Men det tror jeg nu ikke, han har tænkt over. Han er bare et godt menneske, der generelt hjælper andre og deler ud - uden forventning om at blive rost eller at få noget igen.

Fortvivl nu ikke, fordi du ikke er som Mother Theresa, Jesus eller Nicolai. Det er bedre, du gør gode ting og blærer dig med det - end at du intet gør. Men du bestemmer selv, om du vil være god eller - RIGTIG god.

Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

Kronprinsen og fodboldstjernerne går i tøj fra Ringkøbing: Frederik og Casper sælger eksklusive jakker til de kendte

Annonce
Erhverv

Klumme: Familieoverdragelse af fast ejendom kan fremover ske efter en +/-20%-regel

Annonce
Erhverv

Klumme: Højt afkast til lav risiko - undervurderer du også din tidshorisont?

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Juryen måtte skride til afstemning for at finde en vinder: Cane-Line er Fyns bedste til vækst

Erhverv

Klumme: Ønskelisten til den danske investorkultur

INSPIRATIONSPRISEN

Torben Larsen viser vejen i kampen mod mangel på arbejdskraft: Derfor fortjener han Inspirationsprisen

Østjylland

Ny bog guider: Sådan undgår du, at din klimatale bliver tom snak

INSPIRATIONSPRISEN

Jesper Refning modtager Inspirationsprisen på Fyn: Han tror på mennesket og sætte kollegerne fri til at lede selv

Erhverv

Fynsk cannabisfabrik bryder lydmuren - Lægemiddelstyrelsen godkender første danske produkt

Annonce