Annonce
Erhverv

Klumme: Det kreative engagement - Vi skal have mere Billund i Danmark

Tina Kromann Lyngsø, Sydbank. Pressefoto

Billund er i en kategori for sig. Jeg vil vove den påstand, at der intet sted i verden findes en lignende anerkendt, international markør, hvor leg, læring, udvikling, engagement og uddannelse lægger grobunden og tegner fremtiden for byens business. Altså, hvor den kreative, venstre hjernehalvdel bliver aktiveret og stimuleret, og hvor store dele af byen forretningsmæssigt er involveret. Og det har vi så meget mere brug for andre steder også - efter corona.

Det forlyder, at 15 procent af den unge generation er trist efter corona. Det lokale liv, byernes fællesskab og erhvervslivet har derfor brug for et boost, som smitter af på børn og unge, som i grunden er nemme at begejstre. Og Billund har fundet takten og opskriften: Altså gedigent samarbejde, vækst og fremtid på tværs af direktørens skrivebord og børneværelsets legebord. På tværs af corporate lingo og undren i børnehøjde. Det giver energi til generationer.

Du tænker måske, at der må da være nogen i udlandet, som har gjort det samme? Disneyland eller Universal Pictures? Nej, ikke med det kreative engagement for øje. Universal Pictures og Disneyland har selvfølgelig skabt mange tusinde arbejdspladser, men her kan publikum ikke lege, formgive og være i centrum, men "kun" drømme sig væk og prøve forlystelser, få sug i maven, grine, græde eller få sig en forskrækkelse i The Haunted Mansion.

Annonce

Som gæst i Disneyland er man beskuer og bliver underholdt på sublim vis, men skal publikum aktivere sig selv, engagere andre til ny energi, fællesskab eller noget tredje? Nej, vel? Det skal man i Billund. Her kan man ikke nøjes med at se og beskue. Takket være Lego, Legoland, Billund Resort og Home of the Brick - Lego House, er Billund noget helt specielt, hvor kreativiteten får lov til at folde sig ud - særligt på børns og unges præmisser. Det skaber engagement, udvikler og giver energi, ligesom når man melder sig til karate, outdoor-træning, afrobeat, hockey, skak, kor, geocoaching, bueskydning, håndarbejde eller noget andet, hvor man bliver aktiveret.

Jeg mener, at fremtiden og energien lige nu særligt findes i fritidsaktiviteter - og i Billund. Her udvikler børn og unge sig og får ny energi. Og det er lige præcis den kombination, vi har brug for lige nu. Det er ikke excel-ark, budgetter og regneark, der udvikler verden og sætter strøm til fremtiden. Det er kreativitet og mod, der viser vejen.

Det gigantiske BIG-designede legehus, Home of the Brick - Lego House, som er fyldt med Lego-klodser, er med på Time Magazines liste over Verdens 50 mest cool steder for børn i 2019. Den danske børnefavorit er bedømt ud fra en række faktorer som kvalitet, originalitet og bæredygtighed - nomineret og udvalgt af børn. Det er fantastisk. Og hvad der er endnu mere fantastisk er, at voksnes indre legebørn er i vækst. For familier - med voksne - er begyndt at efterspørge flere klodser til sig selv og større og mere komplicerede byggeopgaver til deres niveau.


Hvis du vil fordre de kreative kræfter i din virksomhed, så tag dine medarbejdere, din ledelse og din bestyrelse med ind i Home of the Brick – Lego House og sæt de kreative kræfter fri.


En tendens, som vi i Sydbank med lokalrådet, bestående af 20 erhvervsledere fra Billund og omegn, til fulde forstod og oplevede ved selvsyn. For erhvervsledere, der til daglig er nødt til at have fokus på bundlinje, overskud, medarbejdere, lønninger, drift mv., glemte nærmest tid og sted og byggede og kreerede løs i dyb koncentration, så de næsten ikke kunne løsrive sig.

Hvis du vil fordre de kreative kræfter i din virksomhed, så tag dine medarbejdere, din ledelse og din bestyrelse med ind i Home of the Brick – Lego House og sæt de kreative kræfter fri. Det er en langsigtet investering. Både for venstre og højre hjernehalvdel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce