Annonce
Erhverv

Klumme: Black Friday bliver måske rød

Bente Holm Skylvad, Sydbank. Pressefoto

Lige nu trues både Black Friday og julehandlen af lange leveringstider. Det betyder, at butikkerne risikerer at melde udsolgt, når de allermest ønsker sig at have masser af varer på hylderne og et fyldt lager. Særligt kan det dreje sig om elektronikvarer, som allerede nu er i problemer - både med at komme frem transportmæssigt og med at blive produceret. Og det kan betyde røde tal på bundlinjen for Black Friday i forhold til tidligere års omsætning.

Råvarer som stål, kobber og jernmalm, der ofte bruges som målepunkter og indikatorer for, hvor den globale økonomi er på vej hen, er siden april 2020 steget med mellem 170-400 procent. Og ifølge Bloombergs samlede råvareindeks er det det højeste niveau i otte år. Så det er klart, at der bliver skruet på knapperne hos virksomhederne og leverandørerne og selvfølgelig i hele logistikprocessen for tiden.

Her i Sydbank forventer vi, at den globale økonomi vil vækste med 5,5 procent i 2021. Det vil være den højeste økonomiske vækst siden 1970’erne. Det siger ikke så lidt - om end råvarepriserne her hen over sommeren dog har haft en lille pil ned ad, men det er fra nogle vanvittige, højere niveauer.

Annonce

Når efterspørgslen på materielle forbrugsgoder er så enorm, sender det dønninger til logistik- og fragtsektoren, der ikke kan følge med, og som derfor bliver flaskehalse med forsinkelser. Der er ikke nok kapacitet og arbejdskraft til at håndtere de store godsmængder.

Når efterspørgslen på materielle forbrugsgoder er så enorm, sender det dønninger til logistik- og fragtsektoren, der ikke kan følge med.

En anden vigtig faktor er, at OPEC-landene og Rusland holder oliemarkedet i et jerngreb ved at reducere den daglige olieproduktion med omkring otte millioner tønder olie om dagen, hvilket er gift for den stigende olieefterspørgsel. Men jerngrebet er intet mod fragtraterne, som også stiger i høj fart. Samtidig lukkede Kina for et par uger siden en af deres enorme havne pga. et corona-smittetilfælde, hvilket har skubbet fragtraterne yderligere op.

Virksomhederne er selvfølgelig oppe på tæerne lige nu, når inflationen er et faktum, og vi hører derfor fra flere butikker og virksomheder, at de er tvunget til at lægge ordrer længere frem tidsmæssigt, end de plejer at gøre, så de kan være sikre på at få de varer, de har behov for.

Prisen for de ordrer ligger også på et højere prisniveau end normalt. Det betyder, at de skal betale for ordrer, der ligger ude i fremtiden, hvilket også påvirker deres indtjening på den korte bane. Samtidig hører vi, at flere virksomheder har eller er i gang med at overveje at flytte produktionen tættere på nærmarkederne i Europa, så de bedre kan sikre deres forsyning af både halvfabrikata og færdigvarer.

Virksomhederne bliver derfor sammen med resten af den globale økonomi efterladt med en vis nervøsitet i indtjeningen. Men nervøsitet og bange anelser kan man ikke bruge til noget - og heldigvis er der, som tidligere fortalt, et lille fald at spore med en lille pil nedad i råvarepriserne hen over sommeren. Håbet er som bekendt lysegrønt, og måske forbliver Black Friday - med undtagelser af nogle detaljer - sort helt overordnet.

Annonce
Annonce
Østjylland

Dansk firstmover på genbrug af plast i opråb: Genanvend nu i stedet for at brænde plastik af

Annonce
Fyn

Podcast: Da Tokes datter måtte genoplives, gav han sig til at hjælpe andre

Annonce
Østjylland

Arkitektfirma skiftede navn for at komme mere i øjenhøjde med kunderne: Nu er de nomineret til pris

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Droner bruges mere og mere til transport: Om ti år er de lige så almindelige som biler

Erhverv

Reick Møbler kørte fint forbi coronaen

Erhverv

Klumme: Er din direktør lønnen værd? Hvad med 155.000 kroner om dagen?

Erhverv

Klumme: 60 mio. kr. til digitalisering af SMV’er - Sådan får du del i puljerne

Erhverv

Klumme: Efter coronaen - Afviklingen af moms- og A-skattelån

Vestjylland

Se billeder: Velbesøgte messer for transport og entreprenørmaskiner

Annonce