Annonce
Vestjylland

Kloden løber tør for sand og grus: Vestjysk grusgrav kan ende med at blive en guldmine

Mads Obel og familien har købt grusgraven i Ølstrup. Her er gravemaskinerne godt i gang med at spise sig gennem det 30 hektarer store landskab. Foto: Thomas Maxe
Sand og grus er en naturressource, som før eller siden slipper op, så alt peger på, at Mads Obel og familien har gjort en rigtig god investering i grusgrave.

ØLSTRUP: Der er ikke meget Klondyke over Ølstrup, men i det mindste har den silende regn lagt et effektivt låg på støvet i den 30 hektar store grusgrav. Hvis bare folk vidste, hvilken ”guldmine” der er her, burde de valfarte hertil som guldgraverne i 1800-tallets amerikanske guldfeber for at købe jord op.

I hele verden er der nemlig en voksende bekymring over, at vi på et tidspunkt ender med at løbe tør for sand og grus, så dette helt grundlæggende bygge-råstof kan måske blive sin vægt værd i guld en dag.

Men familien Kristensen fra Thyholm kom altså først her til Ølstrup, og nu har de købt tre grusgrave i det vestjyske og er i gang med at udvinde råstofferne.

Annonce

- Vi er tre brødre og så min far, som sammen driver et investeringsselskab, hvor vi blandt andet har nogle ejendomme, der er lejet ud til tankstationer. Jeg har også en vognmandsforretning, og så fik vi muligheden for at købe grusgravene her, fortæller Mads Obel, som er en af de nye ejere.

Villys Sand & Grusgrav ApS

  • Villys Sand & Grusgrav har sit navn efter Villy Pedersen, som i foråret valgte at gå på tidlig pension og sælge virksomheden til familien Kristensen.
  • Brødrene Mads, Kasper og Klaus Obel Kristensen driver nu, sammen med deres far Bent Kristensen og en håndfuld ansatte, fire sand- og grusgrave. De ligger i Ølstrup, No og Kassentoft ved Brejning (alle i Ringkøbing-Skjern Kommune) samt i Flovlev på Thyholm.
  • Langt de fleste materialer afsættes til entreprenører og betonproducenter. Erhvervskunderne stiller høje krav til kvalitet, så der bliver udtaget mange prøver, og alt skal dokumenteres grundigt.
  • De nye grusgrav-ejere har et mindre salg af sand til private, som kan ”fylde traileren for en hund” i Ølstrup. Den del af forretningen ventes at blive udviklet mere fremover.
  • Grusgraven i No leverede byggematerialer til det gigantiske Lalandia-projekt i Søndervig. Nu ligger graven stille, mens der bliver udvundet sand og grus fra den 10 hektar store grusgrav i Ølstrup. Her er der råstof nok til de næste seks-otte år.
  • Når en grusgrav er tom, stiller myndighederne krav om, at der bliver ryddet pænt op, og at området retableres som naturområde. Grusgraven i Ølstrup vil sandsynligvis ende med at blive en stor sø, omgivet af græsklædte bakker, buske og træer.
  • Hjemmeside: www.grusgrav.com

Lige nu er han alene i den beskedne skurvogn midt på pladsen, hvor telefonen kimer uafbrudt med bestillinger fra entreprenører, vognmænd og betonfabrikker, som mangler råvarer.

Kvaliteten er vigtig

Udenfor kører en stor gummiged rundt og skubber med dynger af sand og grus. Den største maskine kan snuppe 22 tons i én mundfuld, men lige nu har chaufføren trodset regnen og har forladt sin maskine for at tage et noget mindre redskab i brug: En lille spand, som han fylder ved håndkraft fra et gigantisk bjerg af sand.

- Så er det tid til prøvetagning igen, konstaterer Mads Obel og ser vældig tilfreds ud.

- Kvaliteten er utroligt vigtig, både for os, men selvfølgelig også for kunderne. Det er helt afgørende, at råstofferne til bygge- og anlægsprojekter lever op til de krav, som er specificeret. Derfor har vi også maskiner, som sorterer gruset, så stenen er delt op efter størrelse. Det her er for eksempel kirkegårds-grus, forklarer han og løfter en håndfuld af renset grus op med fine, runde sten.

Grusgravens største gummiged kan snuppe 22 tons i én mundfuld. Maskinen er så stor, at den ikke må køre på offentlig vej. Foto: Thomas Maxe

Grusgraven har også leveret hele 200 læs sand af en helt særlig kvalitet til en sandskulptur-park i Blokhus. Selv Tivoli i København har fået sand fra Vestjylland. Ellers er de fleste kunder i nærområdet, for transporten er ofte en større omkostning end sand og grus. Helt præcis konkluderede COWI i en rapport fra 2017, at anlægsomkostningerne stiger med én krone pr. ton sand og grus for hver ekstra kilometers transportafstand.

Annonce

Vi løber snart tør

Samme rapport, der var bestilt af staten, gav et samlet overblik over Danmarks råstof-reserver af sand og grus. Konklusionen er en smule dyster: Der er ressourcer nok de næste cirka 30 år - måske 40 eller lidt mere, hvis vi bliver bedre til at genbruge materialer. Helt så længe holder grusgraven i Ølstrup nok ikke.

Hele området er på 30 hektarer, og der er stadig cirka seks hektarer, som endnu ikke er udvundet.

Mads Obel, medejer af grusgrav, som har råstof til seks-otte år endnu.

- Hele området er på 30 hektarer, og der er stadig cirka seks hektarer, som endnu ikke er udvundet. Vi graver cirka en hektar om året, og samtidig suger vi materiale op fra undergrunden, hvor der ligger cirka to millioner kubikmeter i en dybde af 20 meter under vandspejlet. Så alt i alt er her formentlig råstof nok til en seks-otte år endnu, vurderer Mads Obel.

Virksomhedens anden grusgrav i No, tæt ved Ringkøbing, svandt kraftigt ind, da den leverede råstof til byggeriet af Lalandia i Søndervig. Nu står graven stille og er under retablering, så den efterhånden vil blive afviklet og givet tilbage til naturen.

- Grusgrave er faktisk ikke kortlagt på forhånd, så der kan godt komme flere nye grusgrave til, hvis man ellers kan få tilladelse til at grave. Det kan være meget vanskeligt - ja, faktisk umuligt - hvis der er en fredet gravhøj i nærheden, fortæller Mads Obel.

Selv når gravetilladelsen er i hus, kan der komme både gode og dårlige overraskelser - lidt som guldgraveren, der kan blive slukøret eller være heldig at ramme en guldåre.

- Man ved ikke helt, hvad der sker, når man graver ind i et område: Der kan være råstoffer af høj kvalitet, eller man kan gå to-tre skovlfulde ind i skrænten og støde på ler, som ikke kan bruges og derfor skal fjernes først. Det er jo med til at gøre det spændende at tage hul på et nyt område, siger Mads Obel.

Når en grusgrav er tømt for sand og grus, bliver området retableret og beplantet, så det ender som bakket naturlandskab. I Ølstrup kommer der til at være en stor sø i bunden. Foto: Thomas Maxe

Han ser ærligt talt en lille smule træt ud her ud på eftermiddagen, men alt andet ville også være mærkeligt: Arbejdsdagen begynder hver morgen klokken seks, hvor lastbilerne holder i kø for at blive læsset, og dagen slutter sjældent før 10 timer senere. Men selv om det har været en lang dag, går han glad hjem.

- Her er masser af frisk luft, og vi arbejder med de her store maskiner - nogle af dem så store, at de slet ikke må køre ude på landevejen. Hvad mere kan en mand ønske sig, siger han og smiler fra øre til øre.

Villys Sand & Grusgrav er en overskudsforretning. Men generelt har den truende mangel på sand og grus endnu ikke gjort sand og grus lige så kostbart som guld. Både geologer, staten, rådgivere og branchefolk er dog enige om, at de knappe ressourcer inden for en overskuelig årrække vil drive priserne i vejret på vejarbejde og byggeri.

Alene Vejdirektoratet forventer at få brug for 11 millioner kubikmeter grusgravsmaterialer hvert år de næste 20 år til udbygning og vedligeholdelse af statsvejene. Blot én kilometer nyanlagt firsporet motorvej kræver 33.800 kubikmeter sand og grus, svarende til cirka 845 lastbil-vognlæs.

Annonce
Annonce
Vestjylland

Thise Mejeris Hjerm-ost har vundet gourmetpris: - Den har de ramt lige bagi

Annonce
Erhverv For abonnenter

Ansatte blev fyret, da coronaen kom: Nu kan stor fynsk fabrik ikke skaffe folk nok

Annonce
Fyn

Kandidat til Odin Award: Reppy.dk vil giver din smartphone et længere liv for klimaets skyld

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Juliane sælger flagstænger på nettet

Østjylland

Tak for indsatsen: Jysk-ansatte bliver belønnet med million-bonus

Erhverv

Klumme: Typiske spørgsmål fra nye investorer

Fyn For abonnenter

Bygger ny fabrik til 25 millioner kroner efter rekordoverskud: - Vi vil være dobbelt så store om fire år

Sydjylland For abonnenter

Vejen-virksomhed med knald på købt af stor svensk koncern:  - Ingen skal frygte for deres job

Erhverv For abonnenter

Claus har indrettet sit firma med over 250 kunstværker: - Når jeg bruger flere penge end planlagt, er konen ikke glad

Annonce