Annonce
Fyn

Klar til eksporteventyr: Fynsk rygeost skal ud i verden med moderne teknologi

Selv om Jørgen Hoff i 2007 købte Gundestrup Mejeri for at brygge øl i lokalerne, varede det ikke længe, før han også begyndte at producere ost og udvikle et koncept med øllen til osten og osten til øllen. Foto: Trine Grauholm
Annonce

Gundestrup: Småvejene bugter sig gennem de bløde, sydfynske bakker. Slynger sig om stråtækte huse bygget helt ud til rabatten mellem skove, vandløb og marker.

I landsbyen Gundestrup spreder duften af røg og ost sig fra det gamle mejeri, der har rødder tilbage til 1888, og hvor landets bedste rygeost stadig bliver lavet på samme måde som på gårdene dengang.

Vi er i Danmarks køkkenhave. Et lille stykke Toscana, som Jørgen Hoff udtrykker det.

Med chokoladeproduktion, vinmarker og masser af andre specialiteter af højeste kvalitet dyrket hos små nicheproducenter i nærheden. Selv byder han på gedeost, et stykke af Svendbo-osten og den populære rygeost, der er Gundestrups mest populære og kan få kunderne til at stå i lange køer fra butikken og ud på gårdspladsen.

- Du kan næsten ikke komme nogen steder i området, uden at der er noget lækkert at spise. Det elsker jeg ved Sydfyn. Vi danskere har jo været nogle røvere og banditter og er taget til Spanien, Italien og Bornholm for at spise godt, men på Fyn er vi faktisk kommet så langt, at vi kunne cutte broen til både Sjælland og Fyn. Vi har det hele her, siger Jørgen Hoff, der købte det gamle mejeri i 2007.

I første omgang ville han bruge det til at brygge øl.

- Det har altid været det smukkest beliggende mejeri, jeg kender, og jeg har altid sagt, at jeg ville købe det, når det kom til salg. Min kone spurgte godt nok, hvad jeg ville med det gamle skidt, men der er bare nogle ting, man sætter sig for. Jeg havde også sat mig for, at jeg ville købe mit første mejeri, før jeg fyldte 30, og det gjorde jeg så. Fem dage før, fortæller Jørgen Hoff.

Han kan stadig godt finde på at gå rundt en lørdag aften eller nat og pusle med de store tanke, hvor han brygger øl, men det er ostene, han lever af. Især rygeosten er Gundestrup Mejeri og Bryghus kendt for, og selv om Jørgen Hoff måske godt ved, at det kan virke provokerende på nogle, fortæller han gerne, at han aldrig sender mere end tre oste ind til bedømmelse.

Der er alligevel ikke andre hædersplaceringer end guld, sølv og bronze-udmærkelserne.

- Vi laver de bedste oste. Det hersker der ingen tvivl om, siger Jørgen Hoff.

I dag er det kombinationen af øl og ost, der er virksomhedens koncept. Overskudsvallen fra osteproduktionen bliver brugt i specialøllene, som smagsmæssigt igen bliver tilpasset rygeosten og de gamle osteklassikere som Svendboen, Fynboen og Mariboen, som Jørgen Hoff har genoplivet.

- Der er mange synergier i at lave både øl og ost, og skal man se nøgternt på det, får man også den bedste smag ud af den kombination. Osten er fed, og øllen indeholder kulsyre, som renser ganen på en anden måde end vin, forklarer Jørgen Hoff.

Annonce

Ny teknologi nødvendig

Det lyder som et paradis for livsnydere, når han med begejstring fortæller om virksomheden med de otte ansatte. Men selv om mejeriet emmer af passion, charme og nostalgi, er der også fremsyn, udsyn og moderne teknologi.

I et lunt lokale med en frisk-syrlig røget duft står masser af rygeoste i små dørslag parate til at blive røget i den rygekarussel, Jørgen Hoff selv har udviklet. Derfra kommer rygeosten videre i Danmarks eneste maskine af sin art, der via en robot og teknisk udskæring pakker den i genanvendelige plastbeholdere, der er udviklet med den unikke smagsoplevelse og eksport for øje.

De er udviklet gennem halvandet år og med hjælp fra programmet Spirende Fødevareoplevelser.

- Det er en trend, at vi gerne vil have så friske fødevarer som muligt. Allerhelst ville jeg stå ude i hver eneste butik og ryge rygeosten, for det ville give en endnu bedre smag, men vi kan ikke komme tættere på, end vi er nu. Men jeg har også det princip, at alle har ret til en god rygeost, siger Jørgen Hoff.

Derfor ligger Gundestrup Mejeri og Bryghus' rygeost i kølediske landet over hos blandt andet supermarkedskæderne Rema 1000, Lidl, Coop og Aldi. Nogle gange under eget navn, andre gange under Engvang eller Ullerslevs navn, men Jørgen Hoff begyndte for nogle år siden også at sælge til Spanien, Polen, Kina og Japan, hvor sushikokkene er vilde med den sydfynske rygeost.

Det gjorde behovet for en ny emballage presserende. Dels for at holde smagsoplevelsen bedst muligt, dels for at kunne eksportere ostene, der nogle gange lander i restaurantkøkkener i Japan et døgn efter, de er pakket i Gundestrup. Det dur ikke med en plasticbøtte, som skal lukkes med et låg.

- Med den nye pakning har vi fået en emballage, der holder bedre på smagen. Det betyder, at forbrugerne får et endnu bedre produkt end før. Vi har brugt lang tid på at udvikle den af genanvendelig plast og få den testet af forskellige grupper undervejs. Det har været vigtigt for os, at emballagen har genluk ligesom pålægspakkerne, og den lille strimmel betyder, at vi kun er på 85 procent genanvendelig plast nu, men jeg er sikker på, at vi er på 100 procent i løbet af få år, siger Jørgen Hoff.

Ostene er stadig håndlavede, men den nye, avancerede produktionslinje giver mulighed for automatisk pakning. Anlægget har imidlertid haft masser af børnesygdomme, siden Gundestrup Mejeri og Bryghus begyndte på projektet i 2017. I slutningen af 2019 blev det afsluttet.

- Det har været et sammensurium af mange ting, vi har skullet have til at spille sammen. Det har været sejt, og man kan jo ikke gå ud at købe sådan en maskine. Der er ingen, der har prøvet at pakke friskost, sådan som vi gør. Det er en meget kompakt maskine, for jeg har ikke mere plads, og der bliver aldrig lavet noget tilsvarende. Hvis man skal lave noget, der ligner, bliver det lavet på en anden måde, men som first mover har vi måttet tage nogle hug, forklarer Jørgen Hoff, der tidligere har arbejdet fire år i Tyskland og en periode i både Grækenland og Polen, inden han kom tilbage til Fyn.

Annonce

Fokus på eksport

Nu kigger han igen ud i verden, og i den forbindelse er det helt afgørende, at han med den rette emballage og sammensætningen af mælkesyrekulturer deri, kan sikre sig, at smagen fortsat er unik og af høj kvalitet, når den rammer køkkenborde i andre dele af verden.

- Tyskland har altid haft mit fokus, og det har Sverige også. Svenskerne spiser ikke lige så godt som os danskere, og de er ikke ret gode til at lave oste, så de har godt af at få noget lækkert indimellem. Ellers kigger jeg mod Polen, Kina og Japan. I første omgang starter vi dog med sushirestauranterne herhjemme.

Allerede i 2007 fangede Jørgen Hoff forbrugerstrømningen mod back to basic-produkter, og at nogle kundegrupper gerne betaler lidt mere for lokalt producerede fødevarer med historie. Den trend holder, selv om sommerens coronakrise har kostet Gundestrup Mejeri og Bryghus en vigtig omsætning fra restauranterne.



Da vi begyndte at lave rygeoste, lavede vi omkring 1500 rygeoste om ugen. Nu laver vi helt op til 15.000. Vi har også brugt meget tid på markedsføring og på at være ude og stå at ryge ost, og de seneste to-tre år har vi mærket trenden endnu mere. Vi vil gerne have små gode produkter fra lokale producenter. På den måde er der meget Italien over udviklingen.

Jørgen Hoff, ejer af Gundestrup Mejeri og Bryghus



- Det vokser hele tiden. Da vi begyndte at lave rygeoste, lavede vi omkring 1500 rygeoste om ugen. Nu laver vi helt op til 15.000. Vi har også brugt meget tid på markedsføring og på at være ude og stå at ryge ost, og de seneste to-tre år har vi mærket trenden endnu mere. Vi vil gerne have små gode produkter fra lokale producenter. På den måde er der meget Italien over udviklingen, siger Jørgen Hoff.

Derfor ville det heller ikke give mening at rive de gamle bygninger ned og erstatte dem af et topmoderne mejeri i rustfrit stål, selv om mejeriet var noget slidt, da Jørgen Hoff overtog det.

- Det ville ikke have duften, atmosfæren og nostalgien, og vi har mange rundvisninger. Der plejer jeg altid at sige, at der kun er tre ting i verden, jeg ikke kan stå for. Det er kvinder, gamle biler og gamle mejerier. Alle tre ting koster r.... ud af bukserne, men det er noget af det smukkeste, der findes. Og sådan en gammel dame som mejeriet her kan også klædes pænt på. Det er kun et spørgsmål om, hvor mange penge man bruger på tøj, hvis man skal udtrykke det billedligt talt. Vi er et lille og gammelt mejeri, men vi er smukke alligevel, understreger Jørgen Hoff.

Gundestrup Mejeri og Bryghus

  • Gundestrup Mejeri blev grundlagt i 1888 og fungerede som andelsmejeri helt frem til 1983.
  • I september 2007 købte Jørgen Hoff mejeriet af Ullerslev Mejeri. Tanken var, at han skulle bruge lokalerne til at brygge øl i. Hurtigt kom der imidlertid også gang i osteproduktionen, og kombinationen af de to ting er unik.
  • Den godt 1000 kvadratmeter store mejeribygning er siden 2007 blevet gennemgribende renoveret og opdateret med en række nye maskiner og anlæg. Selv om ostene er håndlavede, bliver de i dag pakket automatisk.
  • Gundestrup Mejeri og Bryghus har otte medarbejdere og er mest kendt for sin rygeost.
  • Sidste år kom virksomheden ud med et mindre underskud på 3000 kroner, men mejeriet har i årene forinden kørt med overskud. Der har imidlertid været problemer med udviklingen af den automatiske pakkelinje, men de ser ud til at være løst nu.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce