Annonce
Fyn

Kandidat til Odin Award: Kobots jagter millioner gennem crowdfunding

Kobots-direktør Peter Hartvigsen er i gang med at rejse minimum 10 millioner kroner gennem equity crowdfunding, og han regner med, at omkring 75 procent af virksomhedens nye investorer med den metode kommer fra andre europæiske lande end Danmark. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Kobots, der laver stemmestyrede robotter til byggebranchen, har brug for kapital til at vækste. Men i stedet for at gå på børsen eller lede efter business angels, har virksomheden valgt at rejse kapital gennem equity crowdfunding-platformen Seedrs. Målet er at rejse 10 millioner kroner eller mere.

Odense: Det seneste halvandet år har for Peter Hartvigsen og Kobots føltes som at bestige et bjerg, ingen andre før har nået toppen af. Man ved, hvor man starter, og hvor man skal slutte, men vejen dertil kender man først, når man har gået den. Først til den tid ved man også, hvor mange omveje, man har taget undervejs.

- Der har selvfølgelig været en del frustration undervejs, men nu er vi nået toppen af bjerget og er ved at trække forsyningerne op. Vi mærker den tredje coronabølge ved, at vi har svært ved at få leveringer. Vi kan kun få omkring det halve af det, vi kunne sælge. Skal vi blive i billedet med bjerget, er der ikke så mange veje til at få forsyningerne frem, så vi må trække dem op med reb, men vi har i den grad fået fat i markedet, så nu mangler vi bare at få volumen på. Det skal vi bruge kapital til, siger Peter Hartvigsen.

Havde vi rejst pengene på en børs i Danmark, ville vi primært få danske investorer. Nu forventer vi, at omkring 75 procent af vores nye investorer kommer fra Europa, og det betyder, at vi får nogle stærke kræfter derude, der trækker i vores retning.

Peter Hartvigsen, grundlægger og direktør i Kobots

Den proces har været i gang det meste af et år, og i stedet for en børsnotering eller større investorer, har Kobots, der laver robotter til byggebranchen, valgt at hente kapital via den engelske crowdfundingportal Seedrs.

Annonce

Til at starte med rynkede Peter Hartvigsen selv lidt på næsen af idéen, fordi han opfattede crowdfunding som en metode for mindre virksomheder med salg direkte til forbrugerne.

Odin Award

  • Odin Award bliver uddelt i fire forskellige kategorier ved en stor prisfest i Dok5000 i Odense torsdag den 11. november 2021.
  • Hovedprisen, Odin Award, gives til en startup, der har gjort det ekstraordinært godt. Odin Tech gives til en virksomhed baseret på en teknologisk, digital eller datadreven løsning, Odin Concept uddeles til et nyt, innovativt koncept, mens Odin Young gives til den bedste forretningsidé fra folkeskolen.
  • Der er 40.000 kroner til vinderen af Odin Award, 20.000 kroner til vinderen af henholdsvis Odin Tech og Odin Concept og 10.000 kroner til vinderen af Odin Young.
  • Kobots er nomineret i hovedkategorien Odin Award.

Equity crowdfunding fungerer imidlertid som et sekundært marked, hvor de unoterede aktier kan handles som på en børs.

- Der er mange fordele ved det. En af dem er, at vi får et bredere internationalt perspektiv. Havde vi rejst pengene på en børs i Danmark, ville vi primært få danske investorer. Nu forventer vi, at omkring 75 procent af vores nye investorer kommer fra Europa, og det betyder, at vi får nogle stærke kræfter derude, der trækker i vores retning, forklarer Peter Hartvigsen.

Et stærkt community

Han tog kontakt til andre virksomheder som Luggagehero, Mate Bike og Wavepiston, der alle succesfuldt har rejst kapital på samme måde for at høre deres erfaringer med metoden.

- Det styrkede vores tro på, at det var den rigtige vej at gå, for de fremhævede alle det community, de havde oplevet, at der bliver dannet omkring virksomheden. Dem, der investerer gennem equity crowdfunding, er meget engagerede. Det kan man bruge til at teste nye produkter eller til at udvide sit netværk i andre områder. I stedet for to-tre tunge spillere, får vi nu flere end 1000 stærke, individuelle drivkræfter ind, siger Peter Hartvigsen.

Kobots

  • Udvikler og producerer robotter til byggebranchen. Foreløbig har virksomheden to varianter af robotten Amigo, der kan skære plader, på markedet, men virksomheden har også andre produkter i pipelinen.
  • Satsede salgsmæssigt på et samarbejde med Stark, men måtte under corona sadle om og har nu egen salgsorganisation.
  • Er foruden Danmark også til stede på det norske marked, kigger på Tyskland og har forhandlinger i gang på det amerikanske marked.
  • Er pt. 22 medarbejderne men udvider formentligt det antal med 10 i løbet af den kommende tid.
  • Foruden Peter Hartvigsen er MiR-grundlægger Niels Jul Jacobsen og SatCom1-grundlægger Karina Bergstrøm blandt andre med i ejerkredsen.

Kobots' mål med kampagnen er at rejse minimum 10 millioner kroner og gerne op mod 18-20 millioner kroner. Virksomheden er værdisat til 184 millioner kroner i kampagnen, og Peter Hartvigsen forventer at få omkring 1500 nye aktionærer ind gennem kampagnen.

- Vi har allerede fortegninger inde for cirka ni millioner kroner, så vi er ret sikre på, at det bliver en meget succesfuld kampagne. De største investeringer ligger på et beløb omkring en million kroner, mens de mindste er nede på 100 euro, siger han.

Annonce

Volumen og udvikling

Pengene skal bruges til at skabe mere volumen på salget. Det koster også at øge produktionen, for der skal bindes millioner i produktion og materialer, når virksomheden begynder at producere langt flere robotter, og så koster det mange penge af etablere sig på nye markeder, sådan som Kobots er i gang med.

Virksomheden er gået ind på det norske marked, kigger på Tyskland og har også forhandlinger i gang i USA. Det betyder, at der både skal flere medarbejdere til salg og produktion, og samtidig skal der bruges penge på udviklingen af nye produkter.

- Vi har en pipeline liggende med mere end 10 produkter, som hver især vil være med til at revolutionere byggebranchen i samme grad, som Amigo er ved at gøre det. Vi kan ikke vente med at sætte de udviklingsspor i gang, for der går flere år med udvikling, før de rammer markedet. Skal vi være markedsdominerende, er vi nødt til at arbejde bredere på flere fronter, siger Peter Hartvigsen.

Han forventer, at Kobots skal rejse kapital en-to gange mere efter den nuværende runde.

- Vi forventer en ny runde til foråret og endnu én ni-12 måneder senere. Det kan være, det til den tid bliver en børsnotering, venture kapital eller en stor investor, der kommer ind, som har musklerne til at løfte Kobots ud internationalt. Hvis vi skal ud i hele Europa, USA og Australien skal der virkelig mange penge og markedstraktion til, siger han.

Annonce
Annonce
Fødevarer

Markedet for plantebaserede fødevarer skal vindes på smag: Plantekompagniet etablerer produktion for at kunne udvikle nye produkter

Annonce
VÆKST

Preben har vækst i sit livsværk nummer to: - Min kone mente ikke, jeg var klar til at gå pension

Annonce
Fødevarer

Populær remoulade får bedre produktionsforhold

Annonce
Forsiden netop nu
BYGGERI

HPH Totalbyg i fremgang - øger omsætning med 50 procent

Lov & ret

Klumme: Momsfritagelse af transportydelser kræver direkte tilknytning

Randers

Chefen kalder sine medarbejdere for nørder i alt fra sten og stål til træ og polster - møbelfabrikken Mølballe har vokseværk

Erhverv For abonnenter

Stærke sager: Andreas og Emil satser stort på produktion af sennep i Svendborg

Østjylland

Marketingbureauet ZUPA ZITA overtager Norlys' inhouse bureau

ØKONOMI

Regeringen styrker lånemulighederne for små erhvervsdrivende

Annonce