Annonce
Erhverv

Jysk tjener rekordmange penge trods coronaudfordringer

Jysk-kæden har i perioden 2020/21 været påvirket af coronarestriktioner. Men stadig har salget sat rekord. (Arkivfoto). Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix
Både salg og driftsoverskud har sat rekord for Jysk-kæden i perioden 2020/21, der har været coronapåvirket.

På trods af coronaudfordringer er det lykkedes Jysk at øge sin omsætning.

Det har medvirket til at give dyneproducenten et historisk højt driftsoverskud. Det oplyser Jysk i en pressemeddelelse.

I regnskabsåret 2020/21 har Jysk opnået et driftsoverskud på 4,5 milliarder kroner. Det er 21 procent højere end året før, som var det hidtidige rekordår.

Annonce

Driftsoverskuddet er de penge, der er tilbage fra salget, når udgifterne til varer, administration, løn og ned- og afskrivninger er trukket fra.

En væsentlig årsag til det historisk høje driftsoverskud er en fremgang i salget på syv procent til 32,6 milliarder kroner. Også det er rekordhøjt.

Om driftsoverskuddet siger Jan Bøgh, administrerende direktør i Jysk, at han er "meget tilfreds" med det.

Det skal også ses i lyset af, at Jysk-kæden i perioden har haft tusinder af sine butikker lukket på grund af coronapandemien.

Link til pressemeddelelse

- Præcist som for de fleste andre virksomheder var det et meget udfordrende år for Jysk på grund af de mange restriktioner, vi mødte rundt omkring i de europæiske lande.

- Derfor har medarbejderne i Jysk også grund til at være meget stolte over resultatet, siger Jan Bøgh i pressemeddelelsen.

På verdensplan har Jysk 3085 butikker. De ligger placeret i 50 forskellige lande.

Mens butikkerne i nogle lande har været forskånet for stramme restriktioner som følge af coronapandemien, så har situationen været en anden i andre.

Forskellen har også haft stor betydning for de regionale resultater.

- Vores største marked er Tyskland, hvor Jysk har næsten 1000 butikker, og det var samtidig et af de lande, hvor nedlukningen af detailhandlen varede længst, siger Jan Bøgh.

- Det betyder også, at vi har tabt omsætning i Tyskland sammenlignet med året før.

- Omvendt har vi øget omsætningen betydeligt i Skandinavien, England, Irland, Belgien og en række lande i Øst- og Centraleuropa, og det har været i stand til mere end at opveje nedgangen i Tyskland, siger direktøren.

Ifølge Jan Bøgh betyder forskellen, at nogle markeder har et stort potentiale for vækst i det nye regnskabsår, mens andre må forberede sig på, at det kan blive svært at leve op til omsætningen fra 2020/21.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Fødevarer

Markedet for plantebaserede fødevarer skal vindes på smag: Plantekompagniet etablerer produktion for at kunne udvikle nye produkter

Annonce
VÆKST

Preben har vækst i sit livsværk nummer to: - Min kone mente ikke, jeg var klar til at gå pension

Annonce
Fødevarer

Populær remoulade får bedre produktionsforhold

Annonce
Forsiden netop nu
BYGGERI

HPH Totalbyg i fremgang - øger omsætning med 50 procent

Lov & ret

Klumme: Momsfritagelse af transportydelser kræver direkte tilknytning

Randers

Chefen kalder sine medarbejdere for nørder i alt fra sten og stål til træ og polster - møbelfabrikken Mølballe har vokseværk

Erhverv For abonnenter

Stærke sager: Andreas og Emil satser stort på produktion af sennep i Svendborg

Østjylland

Marketingbureauet ZUPA ZITA overtager Norlys' inhouse bureau

ØKONOMI

Regeringen styrker lånemulighederne for små erhvervsdrivende

Annonce