Annonce
Erhverv

Jysk Fynske Medier: Ny strategi at satse mest på journalistik

Per Westergård stopper efter to år som formand for bestyrelsen i Jysk Fynske Medier, men fortsætter som næstformand. Arkivfoto: Flemming Krogh
Jysk Fynske Medier har nu entydigt udpeget indhold - altså artikler, radio, podcast og video - som det vigtigste produkt for mediekoncernen. 2,3 millioner danskere bruger hver uge Jysk Fynske Mediers journalistik.

Strategi: Udviklingen var allerede i gang, men coronakrisen har skubbet yderligere til nedgangen i salget af annoncer for mediebranchen.

Det gælder også Jysk Fynske Medier, der nu har taget et endeligt opgør med en klassisk tankegang, nemlig at indtægter fra annoncer og abonnementer skal fylde omtrent lige meget.

- Vi har udarbejdet en strategi, der entydigt udpeger indholdssalg som vores vigtigste forretningsområde overhovedet. For nogen vil det lyde som en lille ting, men for en, der har været i medieverdenen i rigtigt mange år, så er det en meget stor ting, siger Per Westergård, der fredag stoppede som bestyrelsesformand i Jysk Fynske Medier.

Han fortsætter nu som næstformand i bestyrelsen. Den tidligere chefredaktør har i de seneste to år haft fokus på den journalistiske udvikling af koncernens produkter, og et af de sidste aftryk er et strategiskifte, der får stor betydning fremover.

- Det skaber en afklaring og et fokus på, at denne virksomhed først og fremmest skal producere indhold, som borgerne er parate til at betale for, siger Per Westergård.

Flere abonnenter

Imens annoncesalget har været presset, er antallet af betalende abonnenter i vækst. Målet er, at antallet af abonnenter skal vokse fra 124.000 i dag til 200.000 i 2025.

- Det er virkelig en ambition i en tid, hvor mange går rundt med den vrangforestilling, at vi er på retræte med hensyn til antallet af abonnenter, siger Per Westergård.

Sammen med Jyske Fynske Mediers årsregnskab udkommer også et såkaldt publicistisk regnskab, der opgør virksomhedens betydning for demokrati og sammenhængskraft i Danmark.

Regnskabet viser, at 2,3 millioner danskere hver uge forbruger Jysk Fynske Mediers journalistik, der udkommer i aviser, netaviser, ugeaviser, radio og podcast på tværs af hele landet.


For nogen vil det lyde som en lille ting, men for en, der har været i medieverdenen i rigtigt mange år, så er det en meget stor ting.

Per Westergård, næstformand, Jysk Fynske Medier
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce