Annonce
Fyn

Jeros har fundet sin niche: Vi skal ikke slås med ulvene om kødet

Evita Rosdahl har ofte fået ros for sin kreative tilgang til det at drive produktionsvirksomhed. Hvor hendes far grundlagde virksomheden med udgangspunkt i sit arbejde som ingeniør, har hun i højere grad forsøgt at sætte sit aftryk på virksomheden i form af branding, salg og eksport, og hun er ikke bleg for at indrømme, at hun ikke er verdensmester i alt. Derfor handler det om at have det rette hold med ombord. Foto: Heidi Lundsgaard
Annonce

Ringe: Regnen insisterer på sin del af opmærksomheden. Drypvis trænger den gennem ovenlysvinduerne ved mellemgangen med diplomerne for de mange udmærkelser, Jeros har hentet de senere år.

Årets virksomhed i Faaborg-Midtfyn, årets fynske ejerleder, årets praktikplads.

Den er ikke udtryk for forfald, regnen.

Tværtimod er et kig op mod de små, uvelkomne partikler og ovenlysvinduerne, som de kommer fra, et billede på det, der skal fastholde Jeros’ position som et førende brand på verdensmarkedet for industrielle opvaskemaskiner og hygiejneløsninger til fødevareindustrien: Et indbydende miljø, der distancerer sig fra markant fra1940’ernes triste Birmingham-stil og afspejler det high-end-brand, som Jeros er. Også selv om den slags luger til lyset af og til skal tætnes.

- Enhver medarbejder har ret til at kunne se, hvordan vejret er udenfor, forklarer direktør og ejer Evita Rosdahl, der er uddannet reklamefotograf, men har været i Jeros i snart 30 år og overtog ledelsen fra sin far i 2012.

Hun var inde over processen, da Jeros tilbage i slutningen af 1980’erne udbyggede fabrikken i Ringe og - nyskabende for den periode - prioriterede vinduer, porte, døre og andet, der kunne give lys og skabe en arbejdsplads med familiær stemning og et moderne udtryk langt ind i fremtiden.

Med sit grafiske blik har hun sat sit præg på omgivelserne, så Jeros er et genkendeligt brand hele vejen fra skiltet ved fabrikken i Ringe helt ud til eksportmarkederne i Japan og USA. Et arbejde, der set fra et ingeniørsynspunkt kan synes at ligge en anelse ud over kerneproduktet, men som Evita Rosdahl ikke er i tvivl om spiller en rolle for både medarbejdernes stolthed over at være en del af virksomheden og samarbejdet med de mange udenlandske kunder og forhandlere.

- Min far var selvfølgelig af en anden årgang og en anden skole, selv om han også var meget visionær i forhold til at se ting anderledes. Jeg har det ikke fra fremmede, men han var fra den generation, der ikke tænkte hele oplevelsesprocessen ind i produktet, fra det produceres til det lander hos kunden. Det var nødvendigt med en fornyelse af omgivelserne, der skulle bibringe glade og stolte medarbejdere.

- Jeg har en tro på, at hvis vi vil være verdens Armani inden for vores område, skal det også være den oplevelse, kunderne får, når de møder os, ser os, besøger os og åbner pakken med deres maskine. Vi er et highend-produkt. Vi er dyrere end vores konkurrenter, for det er man partout med vores størrelse og med produktion i Danmark, forklarer Evita Rosdahl.

Annonce

Nøglen er fleksibilitet

Når hun går gennem fabrikshallerne med svejsekabiner, bukkeafdeling, CNC-fræsere og lagerbeholdninger minder hun nogle gange medarbejderne om, at opvaskemaskinerne koster det samme som en bil, og at de skal være stolte af, at Jeros har maskiner stående hos for eksempel Nestlé i Tyskland, hos Arla, Unilever i Israel og på alle McDonalds-restauranter i Danmark.

Også selv om det er moderne teknik og ikke robotter, der sidder i maskinerne.

- Vores medarbejdere skal være pivstolte af, at vi kan producere de her maskiner i Danmark og sælge dem til store brands over hele verden. Hvis vi i ledelsen ikke fortæller dem, hvor maskinerne ender, mister medarbejderne noget awareness på, hvor meget vi egentlig kan. Det er vores opgave i ledelsen at give medarbejderne ejerskab og skabe stolthed, og det gør vi ved at dele rigtigt meget, forklarer Evita Rosdahl.

Det virker oplagt, så længe det går godt, som det for eksempel gjorde for Jeros i 2019. Virksomheden kom ud med et flot regnskab, og succesen fortsatte i første kvartal af 2020.

Som ordreproducerende virksomhed havde Jeros også arbejde i bogen nogle måneder frem, da coronakrisen ramte, men da 85 procent af omsætningen kommer fra eksport, vidste Evita Rosdahl straks, at der ville komme tidspunkter i løbet af 2020 og måske også helt ind i 2021, hvor ordretilgangen ville være mindre end ellers. Derfor handlede det om at få det store tankskib til at skrue ned for dampen i en fart og i stedet flyde stille og roligt gennem det nuværende, usikre hav.

To søjler på en skærm i produktionen illustrerer situationen.

Kun 50 procent af de budgetterede ordrer for august er i hus, og det tal kan medarbejderne løbende følge med i. Evita Rosdahl ser ingen grund til at skjule fakta, og agerer Jeros fornuftigt, skal virksomheden nok komme igennem.

Men situationen har selvfølgelig fået hende og resten af ledergruppen til kigge virksomheden efter i sømmene for at finde ud af, om der er ting, der kan optimeres og gøres smartere.

- Vi er en producerende virksomhed, men vi kigger selvfølgelig på, om der er nogle delelementer, der kan gøres anderledes og lægges ud til underleverandører. Noget kan lade sig gøre, og andet kan ikke. Det er mængde og volumen, der afgør det, men vi kigger selvfølgelig på, hvordan vi kan få større fleksibilitet og måske benytte os af underleverandører, der har mere knowhow og bedre maskiner til nogle delopgaver end os. Det er lærdommen af krisen. Man er meget sårbar, hvis man ikke er dygtig til at være fleksibel, siger Evita Rosdahl.

Det lyder indlysende og soleklart, når hun viser rundt i fabrikshallen og forklarer de forskellige processer.

Selv om det er hendes klare filosofi, at man ikke skal være verdensmester i alting, men sætte det optimale hold og lytte til dem, der kan være med til at sikre én de store triumfer, så har det været nødvendigt for hende at lære en masse om rustfrit stål og den proces, det er at skabe en teknologisk opvaskemaskine, der på et minimum af plads kan fungere i fødevareproduktioner verden over.


Vi er et brand, og vi kan godt være stolte af at lave så gode maskiner, at selv om vi kun er en lille virksomhed med små 60 ansatte, alligevel har en berettigelse ude i verden. I forhold til vores konkurrenter er vi bittesmå, men vi har formået at finde vores niche og haft modet til at sige, at vi ikke skal slås, der hvor alle ulvene slås om kødet. Vi skal jagte det område, hvor vi er verdensmestre og forblive tro mod det.

Evita Rosdahl, ejer og administrerende direktør, Jeros


Andre gange kan det være en fordel at kunne stille skarpt på processerne med en vis distance og uden at have følelser i klemme i forhold til enkeltdele af produktionen.

- På et tidspunkt havde vi en laserskærer. Det er en dyr maskine, og den er alt for dyr, hvis den ikke kører 24/7. Der er det bedre at bruge nogle underleverandører, der er gode til det, og altid har de nyeste maskiner. Det havde min far det lidt svært med. Den maskine var jo hans legetøj, mens jeg kigger mere på, om den er rentabel og giver værdi. Hvis ikke, lægger vi det ud til nogle andre og fortsætter med det, der gør os til verdensmestre.

- Det er en anderledes måde at tænke på end tidligere, og det var ikke en fødsel, der var nem. Men noget af det kommer med tidens omstændigheder, og det betyder, at vi har mulighed for at lave kundetilpassede produkter, forklarer Evita Rosdahl.

Annonce

Mod er også at turde takke nej

Evita Rosdahl erkender, at hun var en anelse lunken ved tanken om at skulle arbejde med rustfrit stål i en produktionsvirksomhed, da hun for 28 år siden kom ind i sin fars livsværk, men efterhånden begyndte det er gro på hende, fordi hun opdagede, hvordan der bag selve produktionen gemmer sig en række spændende processer, hvor hun kunne bidrage med sin kreativitet og anderledes måde at se tingene på.

Skal hun zoome ind på det centrale, handler det i høj grad om, at Jeros har flyttet og udviklet sig:

- Min fars fokus var den produktionsmæssige side og de mange maskiner, hvor mit legetøj er arbejdet med at gøre Jeros til et brand. Der skal være stolthed forbundet med at sælge et Jeros-produkt og være en del af teamet. Vi er et brand, og vi kan godt være stolte af at lave så gode maskiner, at selv om vi kun er en lille virksomhed med små 60 ansatte, alligevel har en berettigelse ude i verden.

- I forhold til vores konkurrenter er vi bittesmå, men vi har formået at finde vores niche og haft modet til at sige, at vi ikke skal slås, der hvor alle ulvene slås om kødet. Vi skal jagte det område, hvor vi er verdensmestre og forblive tro mod det.

Det handler blandt andet om at udvikle maskiner, der er skræddersyede til den enkelte kunde, og de individuelle løsninger er forklaringen på Jeros’ fremgang i det seneste regnskabsår.

- Vi er godt klar over, at vi aldrig bliver en Volvo-fabrik, der spytter 7000 opvaskemaskiner ud i minuttet. Så skal man nogle gange spørge, hvor vi så skal være de bedste? Vi har bevæget os fra at være leverandør til små bagerier og slagterier til store industrier, hvor løsningerne skal være kundetilpassede. Det skal være en selvfølge, at maskinerne vasker tingene rene, og i stedet skal vi være en samarbejdspartner for kunderne, så vi tager ud for at se på deres arbejdsgange og optimere dem. Det er en gensidig inspirationskilde, hvor vi siger, at vi ikke ved alt, men vi er dygtige og har set meget, forklarer Evita Rosdahl.

De kundetilpassede løsninger har været en succes for Jeros, der som lille virksomhed med produktion i Danmark ikke kan konkurrere på pris. Til gengæld kan virksomheden hjælpe sine kunder med at optimere nogle arbejdsgange. Foto: Kurt Rasmussen

Derfor lægger hun også vægt på, at alle bliver anerkendt og hørt. Fra fejedrengen til direktøren, og hele udviklingsafdelingen sidder i et kontor i produktionshallen, så det er nemt for dem, der for eksempel står og bukker pladerne, at give deres idéer videre.

- Vi fortæller vores medarbejdere om alt, hvad der foregår i virksomheden, og de kender vores udenlandske forhandlere og må gerne tale med dem, når de kommer på besøg. Vi har en flad struktur, sidder tæt på hinanden og især vores oversøiske forhandlere bliver tit inspireret af den facon, når de er på besøg, fortæller Evita Rosdahl.

Før coronakrisen brugte hun omkring halvdelen af sin arbejdstid på at rejse rundt til messer og forhandlere, og hun erkender gerne, at hun ofte kommer hjem med vilde idéer, som hun prøver af på både ledelse og det netværk, som hun gør meget for at pleje, udvide og give noget til.

Nogle gange bliver idéerne ikke til andet end en mulighed, der ligger i skuffen. Andre gange fører hun dem ud i livet:

- Vi skal have modet til at prøve noget anderledes og fejle engang imellem. Vi tør også godt gå sammen med andre producenter for at stå stærkere ude i verden. Vi tør godt gøre noget, der ikke står i ABC-bogen, og nogle gange får vi et rap over fingrene. Det lærer vi af. Men mod er også at turde takke nej.

- Der er tit nogle, som spørger os, om vi kan opfinde dit eller dat. Det kan vi måske godt, men det er ikke sikkert, det lønner sig på den lange bane, forklarer Evita Rosdahl.

Annonce

Satte stiletten ned

Det gælder også et græsareal foran en åben port, hvor der er forberedt et område til bejdsning, men hvor Evita Rosdahl har sat stiletten ned og droppet planerne, fordi hun ikke tror på, at processens brug af kemikalier bliver ved med at være tilladt i Danmark.

Hun har heller ikke planer om at sætte robotter ind i opvaskemaskinerne til de store bagerier som for eksempel Schulstad, der skal rense flere tusinde bageplader om dagen, eller udvikle en løsning, så maskinen kan styres via en Iphone, selv om begge dele ville være i tråd med tidens trend.

- Vi skal ikke ingeniøre os ud af noget, hvis ikke det skaber værdi, understreger Evita Rosdahl.

Hvor virksomheden tilbage i 1960’erne skabte netop værdi for de små bagermestre, som slap for at gøre utallige bageplader rene manuelt hver eneste dag, er Jeros nu oppe i en helt anden liga hos fødevareindustrien og fastfoodkæderne.

- Der kan vi lave specialopgaver og har ikke den store konkurrence. Vi kan virkelig brænde igennem på de stigende krav til hygiejne og dokumentation. Vores maskiner skal kunne dokumentere alt, hvis en fødevarevirksomhed en dag bliver ramt af for eksempel listeria, så de kan finde ud af, hvor kæden er hoppet af. Hygiejne er et kæmpe område, og det bliver kun større. Det er også derfor, jeg siger, at vi har vores berettigelse på markedet, fastslår Evita Rosdahl.

Tilbage ved diplomerne daler regndryppene i et tempo, der hverken vasker noget på tre eller seks minutter som de effektive industrimaskiner. Evita Rosdahl siger ”vi” om alle udnævnelserne.

Det er ikke kun hende, der er blevet årets ejerleder. Det er en hæder, hun deler med alle medarbejderne.

- Jeg er allermest stolt af at have en virksomhed, hvor jeg i den grad kan mærke, at medarbejderne brænder for det, og jeg er stolt af at sige ”vi”. Jeg elsker, når jeg kan mærke puls på medarbejderne, og hvis temperamentet skulle løbe af med dem, er det fint. Jeg ser det som et udtryk for interesse. Man må aldrig blive ligeglad, siger hun.

Jeros

  • Blev grundlagt i 1963 af Knud Rosdahl, der var uddannet ingeniør og direktør hos Micro Matic, da han sammen med en bager udviklede en pladerenser til små bagerier.
  • Senere begyndte Jeros at producere til slagterier, og fra 1972 specialiserede virksomheden sig i produktion af opvaskemaskiner.
  • De bliver i høj grad solgt til fastfood-kæder og fødevareindustrien og bliver eksporteret til hele verden. 85 procent af Jeros’ omsætning kommer normalt fra eksport.
  • Ligger i Ringe, hvor der også er produktion. Der er knap 60 medarbejdere. Heraf er de otte lærlinge inden for industriteknikerfaget,  som rustfast klejnsmed, eller arbejder med lager/logistik.
  • Kom ud af 2019 med et overskud før skat på knap tre millioner kroner.
  • Evita Rosdahl har arbejdet i Jeros i 28 år, kom med i bestyrelsen i 2004 og overtog ledelsen i 2012.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce