Annonce
Fyn

IværksætterOdense-finalist: Nye eventyr skal få børnefamilierne ud i naturen

På resterne af kæmpen Ottos hus, læser Dennis Teilmann Maigaard et af kapitlerne i fortællingen for fem-årige Frida og to-årige Alfred. Der er også tid til at kravle og hoppe på stenene, inden turen går videre rundt på Stige Ø.  Foto: Birgitte Carol Heiberg
Da en spontan fantasifortælling på en skovtur i 2018 satte skub i nogle ellers trætte børneben, blev idéen til Natureventyr skabt. I dag har virksomhedens app 92 natureventyr, som skal gøre det nemmere for børnefamilier at få de mindste med ud i naturen, hvor de selv får en rolle i fortællingerne om de magiske dyr og væsner.
Annonce

Odense: Måske ser du bare resterne af et gammelt stålskelet, når du parkerer på Stige Ø for at gå eller løbe en tur på i området, der er omdannet fra gammel losseplads til kuperet naturområde med udsigt til Odense Fjord. Måske ser du resterne af Kong Skrots Slot.

Med app'en Natureventyr på telefonen bliver naturområder over hele landet nemlig sat ind i en eventyrlig kontekst, så selv de mindste ben får lyst til at gå, mens store sten bliver til gamle mælketænder, og dyrene bliver til magiske væsner, som børnene skal alliere sig med i kampen for det gode.

Fem-årige Frida løber entusiatisk forrest på Stige Ø.

Forude venter små to kilometers kamp, hvor hun sammen med køkkendrengen Alfred og prinsessen skal samle øens mennesker, havørne og snu muldvarpe for at vinde Kong Skrots umådeligt skønne rige tilbage fra den grådige Grev Gyldendorff, der har invaderet området.

Hun kender historien godt. Det er hendes mor, Stine Teilmann Maigaard, der har skrevet eventyret, mens hendes far, Dennis Teilmann Maigaard, er direktør i virksomheden, der har som formål at gøre det så nemt som muligt for børnefamilierne at komme ud i naturen.

I alt er fem børnefamilier involveret i virksomheden, der blev til efter en skovtur ved Esrum Sø i 2018.

- Vi var ovre at besøge min gode barndomskammerat og hans familie, og vi havde glædet os til at skulle en tur i skoven, hvor ungerne kunne kaste med blade og have det sjovt. Men der skete selvfølgelig det helt klassiske, at de store børn, som på det tidspunkt var tre år, på skift satte sig ned og ikke kunne se de sjove i at gå. De havde trætte ben, ville hjem eller bæres. Men så fandt vi på en historie om, at der boede en troldmand længere inde i skoven, som vi skulle ind at finde, husker Dennis Teilmann Maigaard.

Annonce

Rævinde Ulla og dragen

I fællesskab fik de fire voksne bygget en fortælling op, som fangede børnene, og mens kæppe blev til tryllestave og dyr til magiske hjælpere, dukkede idéen om at lave en app med natureventyr også op. En idé de to familier ikke kunne lægge fra sig.

Aftalen blev derfor, at begge familier en måned senere skulle have skrevet hvert deres eventyr. På Fyn kom det til at udspille sig i Langesøskoven, hvor Rævinde Ulla og hendes bedste ven, Birk, skal redde en drage fra Grevinde Gyldendorff og hans dragejægere.

- Ungerne var helt vilde og nærmest løb rundt om søen. Vi kunne godt se, at vi havde fat i noget, men det var stadig på hobbyniveau, for vi havde jo både familier, huse og daginstitutioner, der skulle betales for, siger Dennis Teilmann Maigaard.

Parrene besluttede imidlertid at lave en ansøgning til DGI Impact en måned senere.

- Vi havde været kvikke nok til at filme børnene på turen rundt i Langesøskoven, så vi fik lavet en god ansøgning og et rigtigt godt pitch i finalen, men der sad vi foran et panel af erfarne folk, som var vilde med idéen men også havde en del kritik, så vi gik derfra med en forventning om, at det ikke blev os, der vandt, husker Dennis Teilmann Maigaard.

Kombinationen af bevægelse og læring kunne imidlertid så meget, at Natureventyr vandt 250.000 kroner til et acceleratorforløb over seks måneder. Samtidig gav blåstemplingen fra DGI en ballast til at søge Innobooster-midler, så Natureventyr pludselig stod med en halv million kroner til at udvikle app'en.


Vi bruger dialogisk læsning, som betyder, at børnene bliver inddraget i fortællingen. Det er noget, både biblioteker, indskolinger og daginstitutioner arbejder meget med, og samtidig kan vi med app'en være med til at lokke folk ud i nogle naturområder, som ikke bliver brugt nok.

Dennis Teilmann Maigaard, direktør i og medejer af Natureventyr


Med en baggrund i Det Danske Spejderkorps og erfaring med at udvikle den lignende Woop App, gik Dennis Teilmann Maigaard ned i tid på sit daværende arbejde og skypede hver morgen med udvikleren Mikhail i Ukraine, der sad med den konkrete app-udvikling.

Annonce

Fra idé til forretning

Imens var ejergruppen udvidet til fem vennepar, og i 2019 gik det meste fritid med at tage rundt i landet, finde gode, børnevenlige ruter, lægge mærke til sten, træer, hytter og andet, der med lidt fantasi kunne få en rolle i historierne og skrive eventyr til app'en, som i dag indeholder 92 eventyr fordelt over det meste af landet.

Det helt store spørgsmål var imidlertid, hvordan den gode idé også kunne blive til en forretning.

Efter råd fra DGI besluttede Natureventyr at satse på licensaftaler med kommunerne, som betaler for de enkelte eventyr, som derefter er gratis for brugerne. De steder, hvor Natureventyr ikke har en aftale med kommunen, koster det 25 kroner at låse hvert enkelt eventyr op.

- Vi fik ret hurtigt lavet de første to aftaler med Silkeborg og Svendborg Kommune. Vi bruger dialogisk læsning, som betyder, at børnene bliver inddraget i fortællingen. Det er noget, både biblioteker, indskolinger og daginstitutioner arbejder meget med, og samtidig kan vi med app'en være med til at lokke folk ud i nogle naturområder, som ikke bliver brugt nok. Derfor kan vi sammensætte nogle projekter på tværs af afdelinger, og det er meget oppe i tiden, siger Dennis Teilmann Maigaard.

27. september 2019 lancerede Natureventyr app'en uden dog at turde slå det stort op på andet end deres egne Facebook-profiler. Tilbageholdenheden skyldtes, at de alle sad i andre jobs og derfor ikke kunne rykke med det samme, hvis noget skulle vise sig at brase sammen.

Det modsatte skete. App'en blev downloadet flittigt, og projektet stod ved en skillevej.

Alle eventyrene tager udgangspunkt i det område, de ligger i. Derfor ligger der et stort forarbejde for folkene bag Natureventyr i at tage ud og rekognoscere i området, inden de går i gang med at skrive fortællingerne. I den sammenhæng er det helt afgørende for Dennis og Stine Teilmann Maigaard, at arbejdet med virksomheden kan være et familieprojekt. Foto. Birgitte Carol heiberg

Hvis Natureventyr for alvor skulle op at flyve, skulle der lægges flere timer i projektet, og sammen med Kaspar Sivertsen i Helsingør gik Dennis Teilmann Maigaard ind i projektet på fuld tid 1. januar 2020. Samtidig blev Anders Reimer ansat på deltid for at arbejde med forretningsudvikling.

Kort efter ramte coronaen, og Natureventyr benyttede situationen til i en periode at gøre alle eventyrene gratis for at øge danskernes kendskab til det nystartede iværksættereventyr.

Det virkede.

Fra den ene dag til den anden steg antallet af aktive bruger om dagen fra omkring 25 til 200-300-400. I dag er Natureventyr downloadet 27.000 gange, og 4500 gange er et eventyr gået til ende.

Da der ifølge virksomhedens observationer ved events og stikprøveundersøgelser er 4,3 om at gå hvert enkelt eventyr, betyder det, at mange har været i kontakt med Grev Gyldendorff og de øvrige karakterer, der går igen i forskellige fortællinger.

- Man skal ikke sammenligne vores tal med et spil som for eksempel Subway Surfers, hvor folk bare skal scrolle sig gennem et spil. Vi beder folk om meget. De skal downloade vores app, pakke familien sammen, køre ud til et område og gå en rute med vores app. Hvis det er i Odense, skal de nu også betale for det.

- Vi prøver at minde os selv om, at folk, der har gået et af vores eventyr, faktisk har brugt nogle timer i selskab med vores app, siger Dennis Teilmann Maigaard.

Frem til sommerferien fik han lavet 11 af Natureventyrs nuværende 12 kommuneaftaler, og lige nu ligger et muligt samarbejde mange steder som "måske'er", der skal tages politisk stilling til. Det er den vej, virksomheden skal for at skabe en levedygtig forretning.

Derfor har Natureventyr også kig på flere mulige samarbejdspartnere som for eksempel børneresorts, forlystelsesparker, museer og campingpladser, der kunne være interesserede i at have deres eget eventyr til besøgende tilpasset netop deres område. I Horsens har Natureventyr for eksempel lavet en fortælling, der formidler en del af historien om Vitus Bering.

Annonce

Overvejer investor

Samtidig arbejder Natureventyr med at gøre eventyrene endnu mere levende efter en model, som virksomheden afprøvede i samarbejde med Viborg Bibliotekerne i efterårsferien.

- De har haft en koncept, der hedder Naturskattejagten i 15 år, men vi fik lov at afvikle et af eventyrene, hvor ruten blev pyntet op med alle mulige rekvisitter. I mål var der en kiste med diplomer, præmier og et trylleværksted, hvor man kunne snitte sin egen tryllestav. Det koncept vil vi gerne gøre mere ud af næste år. Man kunne forestille sig, at vi kunne alliere os med en lokal spejdergruppe eller en rollespilsforening, der gerne vil lege trolde eller noget lignende i et begrænset tidsrum, forklarer Dennis Teilmann Maigaard.

Det samme gælder i forhold til højtider som halloween og jul. Natureventyr arbejder på en række juleeventyr, der skal ligge lidt nærmere de store byer, hvor en lang række julemarkeder i år bliver aflyst, og eventyrene derfor kan være en anden anledning til at gå en tur.

På sigt drømmer Dennis Teilmann Maigaard og de andre ejere af Natureventyr også om at komme til udlandet, og det første møde med en hollandsk partner er allerede blevet afholdt. At tage næste skridt kræver imidlertid flere penge og også mere sparring i forhold til at skære strategien helt til, mens der også er styr på den løbende drift, udvikling af nye eventyr og nye salgsmøder.

Et skridt i den retning er, at Natureventyr siden 1. oktober har haft kontor i Thomas Vistis nye iværksætterhus, Visti Unlimited.

- Vi har allerede fået en masse gode inputs, gode kontakter og møder i kalenderen, men næste år skal vi have nogle flere ind for at løfte det ordentligt. Det kunne være i form af en investering fra en, der har prøvet tingene før, som vi kunne spille bold med, siger Dennis Teilmann Maigaard, der først og fremmest har haft svært ved at acceptere, at han ikke har tid til at gøre alle de ting, han gerne ville.

App'en er bevidst designet uden en masse spraglende farver og blinkende elementer, så den ikke tager børnenes opmærksomhed fra naturen. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Vinderen af IværksætterOdense-prisen får foruden præmiechecken også en statuette fra Fablewood.

Til gengæld nyder han at gå på arbejde for et godt formål, og at iværksættereventyret kan føres ud i livet som et familieprojekt, hvor han og Stine Teilmann Maigaard kan gå eventyrene med deres børn og sammen skrive nye.

Kæmpen Otto har i natureventyret bygget et hus af mælketænder og gamle tandbøjler, og hvis man har brug for at brænde lidt krudt af, er det et godt sted at kravle, klatre og udfordre motorikken. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Drømmen er selvfølgelig at gå ind i udlandet, og vi har allerede købt Naturetales.com. Vi har ikke lånt penge til at starte Natureventyr. Vores sats har været at gå gevaldigt ned i løn, men der er selvfølgelig den lottokupon, at Natureventyr en dag kunne blive verdensomspændende, som man ikke kan lade være med at drømme om. Men målet er ikke at lave en guldrandet unicorn-forretning. Det er at strikke et godt arbejdsliv sammen om app'en og give børnefamilier nogle gode naturoplevelser, understreger Dennis Teilmann Maigaard.

Om Natureventyr

  • Natureventyr blev stiftet i 2018 og ejerkredsen består af fem børnefamilier spredt ud over Danmark.
  • Dennis Maigaard er direktør i virksomheden og har arbejdet med Natureventyr på fuld tid hele 2020 sammen med Kaspar Sivertsen og med Anders Reimer som deltidsansat.
  • Virksomheden er bygget op omkring en app, der pt. indeholder 92 eventyr, som ejergruppen selv har skrevet med udgangspunkt i de specifikke områder, hvor de ligger. Til hvert eventyr hører også oplysninger om parkeringsforhold, længde og muligheden for at gå turen med en barnevogn. 
  • Idéen er, at man går ruten og undervejs stopper op ved udvalgte punkter, hvor de voksne læser de enkelte kapitler op. Eventyrene indeholder også udfordringer til børnene.
  • Målgruppen er børnefamilier med børn i alderen 3-9 år.
  • Natureventyr har tidligere fået 250.000 kroner fra DGI Impact og Innobooster-midler i to omgange. Den seneste bevilling skal bruges på at udvikle et værktøj, der gør det nemmere for freelancere og andre samarbejdspartnere at lægge et eventyr et bestemt sted.

IværksætterOdense-prisen

IværksætterOdense-prisen tildeles en ny, perspektivrig iværksætter i Odense, som med ild i øjnene og en god idé, er gået all in på at udvikle og drive egen virksomhed.

IværksætterOdense-prisen er resultatet af et samarbejde mellem Odense Iværksætterservice (Odense Kommune), en bred vifte af virksomheder i Odense samt Erhverv+ og Ugeavisen Odense.

Præmiesummen udgør i år 65.000 kroner, som fordeles med 40.000 kroner til vinderen, 15.000 kroner til nummer to og 10.000 kroner til nummer tre. Vinderen kåres mandag 16. november.

Dennis Teilmann Maigaard er kandidat i medievidenskab og har også en baggrund i Det Danske Spejderkorps. Her står han foran resterne af Kong Skrots Slot på Stige Ø. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Siden idéen til Natureventyr opstod, har Stine og Dennis Teilmann Maigaard været langt mere ude i naturen med deres børn end tidligere. Det er en af de store fordele ved iværksættereventyret. Foto. Birgitte Carol Heiberg
SKAL LÆGGES I TOP
SKAL LÆGGES I TOP
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce