Annonce
Fyn

IværksætterOdense-finalist: Arne-debatten er en appelsin i Kobots turban

Amigo-robotten koster fra 150.000 kroner, og det er derfor det dyreste stykke værktøj, tømrermestrene skal investere i. Til gengæld kan det både effektivisere arbejdsprocessen og samtidig gøre en forskel for arbejdsmiljøet i forhold til først og fremmest støv men også støj, dårlige arbejdsstillinger, vibrationer og andre forhold, som er med til at gøre håndværkerne nedslidte. Foto: Robert Wengler
Kobots-stifter og direktør Peter Hartvigsen insisterer på at udvikle robotter til byggebranchen, der kan gøre en forskel for arbejdsmiljøet og derfor være en gamechanger i hele Arne-debatten om nedslidning. Coronakrisen har ramt salget hårdt, men verdenssituationen ændrer ikke behovet for at tænke i nye baner indenfor byggeriet.
Annonce

Odense: På minimum ét punkt adskiller Peter Hartvigsen sig fra andre direktører i robotbranchen.

Han har nemlig et mål om at have sine medarbejdere kortest mulig tid i virksomheden Kobots. Ikke fordi han gerne vil af med dem, men fordi nogle af dem uundgåeligt vil søge videre eller starte for sig selv, hvis han lykkes med sin mission.

- Det er lidt atypisk, men jeg tror ikke på, at vi skal begrænse hinanden. Det har jeg oplevet i andre sammenhænge, for sæt nu hvis nogle medarbejdere skulle starte selvstændigt? Så lad dem gøre det. Jeg kunne sagtens diktere et eller andet, og mine medarbejdere ville også følge mine instrukser, så længe jeg står og svinger pisken, men jeg skal have folk til at engagere sig i det, vi laver og vise dem, at de kan gøre en forskel og vokse som mennesker. Hvis jeg virkelig får medarbejderne til at blomstre, ved jeg godt, at nogle en dag vil flyve fra reden. Til gengæld har jeg dem 150 procent, mens de er her, fordi de kan mærke, at jeg oprigtigt vil, at de lykkes med deres liv, forklarer Peter Hartvigsen, der tror på mennesket i centrum.

Det gælder både i forhold til Kobots produkter, der med navne som Amigo, Buddy og Caddy skal signalere at være håndværkernes bedste ven, men også i forhold til medarbejderne:

- Min drivkraft er at gøre en positiv forskel for andre. Vel at mærke i en verden, der er værd at leve i. Jeg vil gerne gøre en forskel både for dem, vi laver produkterne til, men også for medarbejderne. At kunne være med til at sætte en ny standard, som jeg synes er rigtig.

Annonce

Mennesket i centrum

- Jeg sætter mennesket meget højt i det, jeg laver, og jeg har en dyb tro på, at hvis vi skal have det bedste ud af hinanden, skal vi kommunikere både om det, der går godt, og det, der går skidt. Det skaber forståelse og fører til motivation. Mine medarbejdere skal have lyst til at komme på arbejde. Hvis vi kan få det frem i hinanden, kan vi få tingene til at blomstre og eksplodere, mener Peter Hartvigsen.

Han har tidligere drevet tømrerforretning, hvor de sorte tal på bundlinjen kostede arbejdsuger på 70-80 timer, og på et tidspunkt sagde kroppen stop. Peter Hartvigsen ansatte derfor en daglig leder til at tage sig af driften, og det frigjorde tid og ressourcer til at finde ud af, hvordan han og hele byggebranchen kunne gøre ting anderledes.

- Jeg har lavet en frygtelig masse ting i mit liv og synes, at ny teknik og gadgets er spændende. Og robotter? Ja, selvfølgelig. Det er vildt spændende, så jeg tog rundt og besøgte alle de virksomheder, der var relevante. De havde nogle fede tanker og idéer, men desværre fandt jeg også hurtigt ud af, at de ikke kendte ret meget til byggebranchen, husker Peter Hartvigsen.

De etablerede robotvirksomheder insisterede blandt andet på, at automation i byggebranchen krævede computere på byggepladserne. Peter Hartvigsen ville gøre det langt mere brugervenligt og bygge sine robotter, som skulle kunne betjenes håndfrit med stemmestyring fra en tablet eller telefon.

Annonce

Stemmestyrings-skepsis

Især idéen om stemmestyring fik himmelvendte øjne og smil med på vejen, for havde Peter Hartvigsen ikke prøvet at bruge stemmestyring i sin bil?

Det virker jo ikke. Og nej, det virker måske ikke optimalt, men for Peter Hartvigsen udelukkede den daværende situation ikke, at det ville komme til at virke på et tidspunkt.

Det samme med batteridrevne robotter. Peter Hartvigsen vidste, at selv en borerundsav kan køre på batterier, mens de robotvirksomheder, der arbejder med robotter til industrien, har ikke været nødt til at give sig selv det benspænd.

- Det var lidt skuffende, for jeg havde set, at det var automationsvejen, vi skulle gå i byggebranchen, og jeg kunne se, at der ikke er sket meget i den branche i forhold til hjælpemidler de seneste 20 år. Men det betød også, at der kunne være en forretningsmæssig idé i det. Selv om der ikke var så mange, der syntes, at det var en god idé, var der i hvert fald ikke andre, der arbejdede med det samme, så der var et marked.

Peter Hartvigsen insisterede på, at robotten skulle kunne styres fra en telefon eller Ipad, og at den skulle betjenes via stemmestyring. Med sin erfaring fra byggebranchen vidste han, at det ville blive for besværligt, hvis robotten skulle betjenes fra en computer på byggepladsen. Foto: Robert Wengler

- Da vi skulle vurdere, hvor stort det marked så er, måtte vi kigge på, hvor mange vi kunne forestille os, der ville bruge vores produkt. Altså hvor mange tømrermestre og håndværksvirksomheder, der er på Fyn, i Danmark og Europa, og hvor mange plader, der bliver brugt, og så kom vi frem til nogle meget store tal, siger Peter Hartvigsen.

Han løb tidligt ind i sin nuværende udviklingschef, der kunne stille de rigtige spørgsmål, mens Peter Hartvigsen under deres første møde tegnede løs på en serviet, der hurtigt blev for lille til den efterhånden noget knudrede tegning.


Der dør på den anden side af 250 håndværkere om året i Danmark af byggerelateret støv, uden at der er nogen, der rynker på næsen af det eller indfører åndedrætsværn på byggepladserne. Dertil kommer dem, som får komplikationer i form af KOL og kræft relateret til støv. Vi fjerner støvet fuldstændigt fra processen.

Peter Hartvigsen, stifter og direktør i Kobots


I dag står Kobots med produktion af Amigo-robotten, der med øvede hænder kan skilles og samles på få minutter, let kan flyttes rundt mellem byggepladser og kan betjenes fra en smartphone og med stemmestyring.

Peter Hartvigsen kalder sig selv både driftig og utålmodig. Han havde gerne set robotten færdig i løbet af et halvt år, men omvendt ved han godt, at det for en udviklingsvirksomhed er stærkt at have et produkt klar til salg på mindre end to år.

Annonce

Mand versus maskine

De første robotter solgte Kobots få uger før coronanedlukningen i foråret, som efterfølgende gav store udfordringer for salgsstrategien, der var bundet op på et tæt samarbejde med Stark og 34 planlagte byggemesser fordelt over hele 2020.

Den første skulle være holdt i Fredericia, hvor Kobots havde udviklet et enormt setup med mand versus maskine, så virksomheden kunne vise, at robotten ikke blot kunne gøre noget ved arbejdsmiljøet, men også kunne udføre arbejdet med at skære i plader af alle slags fra gips, til krydsfiner, metal og selv brunsviger mellem dobbelt og tre en halv gang så hurtigt, som hvis man udførte den samme opgave manuelt.

Den messe blev lige som alle de andre udskudt på ubestemt tid. De fleste nåede endda at komme tilbage i kalenderen, inden Peter Hartvigsen i løbet af efteråret måtte indse, at virksomheden er nødt til at gå efter en anden måde at løbe salget i gang på.

De store messer bliver ganske enkelt ikke afviklet i år, og trods interesse fra Tyskland har Kobots også valgt at lukke den flanke, fordi det har været for besværligt på grund af coronarestriktionerne og begrænsede ressourcer.

Hurtigt kunne Peter Hartvigsen se, at han var nødt til at skære medarbejderstaben ned fra 21 til 11 for at komme gennem krisen. Som nystartet udviklingsvirksomhed uden en stor omsætning det seneste år, faldt Kobots ligesom mange lignende virksomheder stort set gennem hjælpepakkerne.

- Vi kunne få tilskud til huslejen, men det battede ikke rigtigt, så jeg var nødt til at afskedige 10 medarbejdere, og det giver selvfølgelig nogle organisationsmæssige skvulp, lige da vi var godt på vej op og havde masser af drive, iværksættergejst og begejstring. Jeg blev indirekte bedt om at sætte pris på mine medarbejdere og vælge, hvem jeg helst ville undvære.

- Den selektering blev meget tydelig. Jeg er godt rustet til den slags, men det var hårdt for både mig og dem, der blev afskediget, men også for dem, der blev tilbage. For havde det været dem, hvis det havde været 11 eller 12, vi skulle sige farvel til? Vi har brugt rigtig lang tid på at få skabt et fundament igen, skabt stabilitet og ro, og det har været en stor opgave. Det er måske der, coronakrisen - udover salget - har været dyrest for os, siger Peter Hartvigsen.

Annonce

Ny salgsstrategi

I dag har Kobots ændret salgsstrategi og satser i stedet for messer på direkte salg til håndværksmestrene. Stadig i samarbejde med Stark men uden muligheden for at ramme en masse potentielle kunder på én gang og kun bruge ekstra tid på dem, der reelt er interesserede.

Det gør vejen længere, men Peter Hartvigsen er stadig meget optimistisk. Især fordi han med sin robot og de udviklingsprojekter, der ligger i pipelinen, rammer ind i Arne-debatten om nedslidte håndværkere og peger på andre muligheder på branchens udfordringer end tidlig tilbagetrækning.

Han mener, der bør ringe en klokke hos politikerne om, at noget er ravruskende galt, når 75 procent af de faglærte tømrere finder noget andet at lave, inden de når pensionsalderen, og det tilsvarende tal for murere er 95 procent.

- Skal vi bare acceptere, at det er sådan, det er, at være håndværker? Der vil jeg gerne lidt op i helikopteren. Vi skal selvfølgelig kompensere Arne, men skulle vi ikke hellere tale om, hvordan vi indretter vores byggepladser, så man kan holde til et helt arbejdsliv, spørger Peter Hartvigsen.

Nedslidningsdebatten rammer som en appelsin i Kobots turban, og selv om Peter Hartvigsen føler sig provokeret af, at politikerne alligevel ikke holder hånden under virksomheder af hans type i den nuværende situation, er han ikke bekymret for fremtiden.

Coronakrisen gør ikke behovet for automation i byggebranchen mindre relevant. Tværtimod, og byggeriet har over det seneste halve år oplevet stor vækst, som forventes at fortsætte ind i 2021.

Annonce

Kæmpestort potentiale

Prognoserne siger også, at der bliver mangel på håndværkere i fremtiden. Et problem, man kan løse for eksempel ved at hente udenlandsk arbejdskraft eller effektivisere byggeriet med robotter, der samtidig kan skåne håndværkernes helbred.

- Der dør på den anden side af 250 håndværkere om året i Danmark af byggerelateret støv, uden at der er nogen, der rynker på næsen af det eller indfører åndedrætsværn på byggepladserne. Dertil kommer dem, som får komplikationer i form af KOL og kræft relateret til støv. Vi fjerner støvet fuldstændigt fra processen, siger Peter Hartvigsen.

Peter Hartvigsen ser hele Arne-debatten som en appelsin i Kobots turban, og han har en række udviklingsprojekter klar i skuffen, som Kobots kan kaste sig over, når tiden er til det. I foråret blev han imidlertid nødt til at sætte den del af virksomhedne i bero, fordi Kobots blev ramt hårdt på salget, der var bundet op på en lang række byggemesser, som først blev udskudt, gen-planlagt og derefter aflyst. Nu arbejder Kobots med mere direkte salg. Foro: Robert Wengler

Dertil kommer positive indvirkninger på høreskader, øjenskader og uhensigtsmæssige løft og arbejdsstillinger.

- Potentialet er kæmpestort. Vi har nogle meget stærke patenter, og samtidig er det helt unikt, at vi ikke rigtigt har nogle konkurrenter.  I november får vi offentliggjort fem internationale patenter, og det er en kæmpe milepæl. Det ændrer ikke ved, at vi skal være bedst og først, men vi står ret stærkt, siger Peter Hartvigsen, som også har en skuffe fuld af udviklingsprojekter, som han kan sætte i gang, så snart der er mere gang i salget, og han igen får mulighed for at ansætte medarbejdere til udviklingsafdelingen.

- Amigo-robotten er et registreret varemærke. Det samme er Buddy og Caddy, som kommer til at repræsentere en anden type produkter, og derudover har vi otte nye udviklingsspor liggende, som er sat lidt på hold, fordi vi på grund af coronaen har ret begrænsede ressourcer. Men det er alt sammen løsninger og produkter, der komplementerer hinanden. Og det er alt sammen produkter, der er tænkt som hjælp og støtte til at gøre håndværkeren på gulvets hverdag sjovere, nemmere og sundere. Og i øvrigt også mere effektiv, siger Peter Hartvigsen.

Altid med mennesket i centrum.

Om Kobots

  • Peter Hartvigsen er uddannet tømrer og har i 14 år drevet tømrervirksomhed, senest Hartvigsen & Ko.
  • Han har altid interesseret sig for teknik og gadgets og satte sig på et tidspunkt for at finde nye måder at arbejde på i byggeriet.
  • 1. juli 2018 stiftede han Kobots, der foreløbig har den stemmestyrede Amigo-robot til at skære i alle typer af plader i produktion.
  • Virksomheden har siden 1. januar 2020 ligget i det sydlige Odense, hvor der i dag er 11 medarbejdere. Inden coronakrisen var virksomheden dog oppe på 21, men nedlukningen gav udfordringer for salget og betød, at Kobots satte udviklingsafdelingen mere eller mindre i bero.
  • Der ligger dog en række udviklingsprojekter klar til at sætte i gang, så snart der er økonomi og mandskab til det.
  • Kobots kom godt ud af det seneste regnskab med en egenkapital på over 10 millioner kroner og et underskud på godt en halv million kroner, men som udviklingsvirksomhed er det ikke meningen, at virksomheden skal tjene penge endnu.
  • Foruden Peter Hartvigsen står en række andre investorer bag virksomheden.

IværksætterOdense-prisen

IværksætterOdense-prisen tildeles en ny, perspektivrig iværksætter i Odense, som med ild i øjnene og en god idé, er gået all in på at udvikle og drive egen virksomhed.

IværksætterOdense-prisen er resultatet af et samarbejde mellem Odense Iværksætterservice (Odense Kommune), en bred vifte af virksomheder i Odense samt Erhverv+ og Ugeavisen Odense.

Præmiesummen udgør i år 65.000 kroner, som fordeles med 40.000 kroner til vinderen, 15.000 kroner til nummer to og 10.000 kroner til nummer tre. Vinderen kåres mandag 16. november.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce