Annonce
Erhverv

Iværksætter sælger virksomhed for 135 mio kroner: - Prisen var sekundær

Kim Østergaard har solgt virksomheden MarketingPlatform for et trecifret millionbeløb til selskabet Link Mobility, der er noteret på den norske fondsbørs. Arkivfoto: Chresten Bergh
Virksomheden MarketingPlatform, som Kim Østergaard grundlagde i Vejen i slutningen af 2011, er netop blevet købt af selskabet Link Mobility, der er noteret på den norske fondsbørs.

Vejen: Flere købere har vist interesse for virksomheden MarketingPlatform, og nu er salget faldet på plads. Prisen for den virksomhed, som Kim Østergaard grundlagde hjemme i privaten i Vejen for ti år siden, landede på 18 millioner euro. Det svarer til cirka 135 millioner danske kroner. Køberen er selskabet Link Mobility, der er noteret på den norske fondsbørs.

- For mig har det været enormt vigtig at finde en køber, som kan se et kæmpe potentiale i vores virksomhed, som det har kostet blod, sved og tårer at bygge op. Jeg føler et stort socialt ansvar over for vores godt 60 medarbejdere, særligt dem i Makedonien. Hvis du mister dit arbejde der, så mister du din indtægt fuldstændig. Og når vi ansætter en medarbejder i Makedonien, så lever medarbejderens forældre og måske bedsteforældre også af den løn, siger Kim Østergaard.

Han forklarer videre:

- Der er et supergodt match mellem os og køberen. Vi har solgt til en virksomhed, der mangler de softwareprodukter, vi har udviklet. Med salget kan det, vi har brugt så mange år og kræfter på at skabe, få endnu mere luft under vingerne. At jeg kan leve op til min sociale forpligtelse, og at virksomhedens udvikling skal fortætte, var det vigtigste for mig, så var prisen sekundær.

Lidt forenklet forklaret sælger MarketingPlatform en løsning, hvor virksomheder kan sende nyhedsbreve og sms-markedsføring til deres kunder. Modtagerne kan både være hr og fru Danmark samt andre virksomheder.

Ejer bliver produktdirektør

Den er flere gange blevet kåret af Børsen som Gazelle-virksomhed. Det, der udgør den store værdi, er softwaren og medarbejdernes viden. I Danmark står blandt andre Bones, Danske Regioner, Illums Bolighus, Hørkram, Jensens Bøfhus og Novo Nordisk på kundelisten.


Jeg skal være produktdirektør i den nye konstellation og sørge for, at vores software bliver succesfuldt implementeret i hele købers virksomhed. Der er ikke sat nogen udløbsdato på, så det bliver min opgave de næste mange år.

Kim Østergaard


Efter salget fortsætter Kim Østergaard, ligesom de øvrige medarbejdere, i MarketingPlatform.

- Jeg skal være produktdirektør i den nye konstellation og sørge for, at vores software bliver succesfuldt implementeret i hele købers virksomhed. Der er ikke sat nogen udløbsdato på, så det bliver min opgave de næste mange år.

Han glæder sig over, at andre, der har solgt en virksomhed til Link Mobility, bliver i virksomheden.

- Det ser jeg som et sundhedstegn, for det betyder, at køber opfører sig ordentlig, siger Kim Østergaard.

Guillaume Van Gaver, der er administrerende direktør i Link Mobility, er også meget tilfreds med handlen.

- Med dette opkøb vil vi være i stand til at tilbyde målrettede, interaktive og spændende end-to-end marketingkampagner til vores eksisterende 40.000 kunder, udtaler han.

Kort om MarketingPlatform

  • I slutningen af 2011 grundlagde Kim Østergaard MarketingPlatform under navnet MailPlatform.
  • Virksomheden har hovedsæde i Vejen, hvor 10 medarbejdere har base. Alt i alt tæller virksomheden omkring 60 medarbejdere, og størstedelen er ansat i udviklingsafdelingen og supportafdelingen i Makedonien.
  • Afdelingen i Makedonien ledes af Neno Angelov, der er partner i virksomheden.
  • I sidste uge faldt Link Mobilitys køb af MarketingPlatform på plads.
  • Prisen er 18 millioner euro. Det svarer til cirka 135 millioner danske kroner. 30 procent af betalingen faldt i kontanter, mens 70 procent er aktier i Link Mobility, der er noteret på den norske fondsbørs.
  • Inden salget ejede Kim Østergaard 58 procent af MarketingPlatform.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce