Annonce
Erhverv

Iværksætter automatiserer administrative opgaver: Vil eliminere manuelt arbejde med kontorrobot

På fire år er Digital Process gået fra nul til i dag at omsætte for næsten to mio. kr. - Jeg forventer, at vi omsætter for fire mio. kr. i 2021. Vi satser på, at vores vækst fortsætter. Jeg håber, at vi kan fordoble vores omsætning i 2022, siger adm. direktør i Digital Process, Kenneth Birk Nielsen. PR-foto
Kenneth Birk Nielsen har udviklet en række softwareløsninger, der kan eliminere rutinemæssige, administrative opgaver for små og mellemstore virksomheder.
Annonce

ODENSE/VEJLE: Oprettelse af salgsordrer. Fragtbooking. Verificering af momsnumre. Registrering af kontrakter.

Det er opgaver, som findes i snart sagt alle virksomheder og ofte opgaver, som medarbejdere indtaster manuelt.

Alle de opgaver kan udføres af en digital robot. Hurtigere, bedre, mere effektivt.

På godt digitalt dansk hedder begrebet Robotic Proces Automation eller RPA.

Markedet for digitale robotter er i udvikling, og det er i det spor, Kenneth Birk Nielsen har sat sig for at udvikle sin virksomhed Digital Process i Odense, som han etablerede i 2017.

Meningen er ganske enkelt, at det skal være nemt for små og mellemstore virksomheder at få værdi af kontorrobotter.

Gennem den seneste fire år har virksomheden, der tæller seks-syv medarbejdere inklusive en udviklingsafdeling i Litauen, hjulpet en lang række kunder som for eksempel DST-Chemicals, Nassau Door, OBH-Gruppen og Volvo Entreprenørmaskiner.

Systemet, kontorrobotten, hjælper med at frigøre medarbejdere for manuelle rutineopgaver.

Annonce

Vil fordoble omsætning

På fire år er Digital Process gået fra nul til i dag at omsætte for næsten to mio. kroner.

- Jeg forventer, at vi omsætter for fire mio. kroner i 2021. Vi satser på, at vores vækst fortsætter. Jeg håber, at vi kan fordoble vores omsætning i 2022, siger administrerende direktør i Digital Process, Kenneth Birk Nielsen.

Hans største udfordring er at få potentialet for hans produkter kommunikeret ud i markedet. At markedet bliver klar over, at der findes løsninger, som kan erstatte de udfordringer, virksomhederne sidder med i dag.

- Markedsføring er ikke blandt vores egne kernekompetencer, men nu vi har fået etableret et advisory board og modtager professionel rådgivning til markedsføring og salg, så vi kan skyde genvej til vækst. Vi har nu en mere klar strategi for, hvordan vi kommer ud på markedet, siger Kenneth Birk Nielsen.


Alle mennesker har brug for mening med sit arbejde. Sådan er det også for vores kreative medarbejdere og programmører.

Martin Corvinius, partner, Online Results A/S


Det langsigtede mål for Digital Process er, at størstedelen af produkterne skal være færdigudviklede løsninger.

- Så kan vi sælge og genbruge vores udvikling. Det bliver ikke 100 procent plug & play, men det meste kan vi genbruge, og dermed kan vi skabe en bedre forretning. Samtidig kan vi tilbyde en attraktiv prissætning, som gør det hurtigt og billigt at komme i gang med en kontorrobot, siger han.

- Jeg håber, at det bliver lige så almindeligt for virksomheder at have et RPA-system som at have det velkendte ERP-system.

Annonce

Begejstring i Vejle

Hos Online Results A/S i Vejle har systemet fra Digital Process på kort tid virkelig gjort en forskel. Her sidder 26 medarbejdere og sælger markedsføring på nettet, og Martin Corvinius, partner i Online Results A/S, er begejstret.

- Vi kalder vores kontorrobot for Roberta, og vores investering på cirka 100.000 kroner har betalt sig selv ud i løbet fire måneder, forklarer Martin Corvinius.

- De fleste virksomheder ville kunne se en bedre bundlinje inden for det første år ved at have en kontorrobot end ved ikke at have en, siger han og fortæller, at systemet også har skabt en større kvalitet for firmaets kerneopgaver.

- Alle mennesker har brug for mening med sit arbejde. Sådan er det også for vores kreative medarbejdere og programmører, fortsætter Martin Corvinius.

- Vi kalder vores kontorrobot for Roberta, og vores investering på cirka 100.000 kroner har betalt sig selv ud i løbet fire måneder, forklarer Martin Corvinius, partner i Online Results A/S i Vejle (tv.). Foto: Jørgen Høg

Han vidste egentlig godt, at firmaet havde et behov for at for styr på de administrative processer, men han vidste ikke, hvordan han skulle løse den udfordring.

Martin Corvinius havde gennem længere tid bemærket, at medarbejderne hele tiden havde så travlt, at de ikke rigtigt havde tid til kunderne.

- Når man kigger på sin forretning på den måde, opdager man en hel masse opgaver, der dybest handler om at flytte ting fra a til b som for eksempel registreringsopgaver. Systemet har skabt større arbejdsglæde. De ansatte sidder ikke længere med en bunke meningsløse, manuelle rutiner, siger Martin Corvinius, der fortsætter med at forklare, at festen ikke slutter der:

- RPA er ikke bare én ting for os. Vi har ikke blot investeret i en robot, der kan hjælpe os med nogle administrative processer. Den hjælper også vores kreative mennesker med at overvåge nogle rutiner og systemer, så de er fri for at gøre det manuelt. Oveni har jeg også investeret i en robot, som er blevet en serviceydelse for vores kunder.

Annonce

Væk fra rutinearbejde

Teknisk direktør Ejvind Mørtz fra Alphalyse A/S i Odense råder over 20 medarbejdere, der hver især har unikke kompetencer.

Han vidste slet ikke, at virksomheden havde et specifikt behov for en kontorrobot, han havde aldrig hørt om produkterne, han vidste end ikke, hvad han skulle lede efter, men blev gjort opmærksom på mulighederne via en konsulent fra Væksthus Syddanmark.

Alphalyse A/S i Odense er et avanceret proteinanalyse-laboratorium, der samarbejder med en række medicinalvirksomheder.

- Vi skulle have vores højt specialiserede medarbejdede væk fra rutinearbejde. Vi fandt ud af, at robotten kan alt. Vi valgte to forskellige processer. Den ene er ordremodtagelse, som rummer 10 forskellige elementer, blandt andet e-mails, ordrebekræftelse, oprettelse i økonomisystem, nye ordrer, oprettelse af mapper, foldere og dokumenter. Alt det har vi lært robotten at gøre. I stedet for at én medarbejder skulle huske at udføre de 10 forskellige ting, så skal vi nu bare sige, at nu er der kommet en ordre, så udfører robotten det hele.

Implementeringen af kontorrobotten har frigjort den medarbejder, så hun nu kan udføre andre udviklingsopgaver.

- Administrationen går meget hurtigere nu. Vi får hurtigere sat ordreekspedition i gang. Udbyttet af effektivisering og automatisering er kortere leveringstider til kunder og færre manuelle fejl, siger Ejvind Mørtz.

- Hvis man gerne vil skabe vækst, så giver det god mening at investere i kontorrobotter, siger Ejvind Mørtz, teknisk direktør i Alphalyse A/S i Odense. Foto: Alex Tran

Han forklarer, at det koster mellem 30.000 og 50.000 kroner per proces at opsætte robotten til en funktion, men den investering er tjent ind på få måneder.

- Det er ikke så meget de penge, man sparer på processen, men at den højtuddannede medarbejder frigøres til opgaver, som vi kan tjene flere penge på. Mine medarbejdere udnytter deres kompetencer bedre, forklarer Ejvind Mørtz og fortsætter:

- Vi er i forvejen meget digitale og tænker digitalt, så vi har valgt at automatisere så meget som muligt. Så for os lå implementeringen af robotten i umiddelbar forlængelse af det.

- Hvis man gerne vil skabe vækst, så giver det god mening at investere i kontorrobotter, slutter Ejvind Mørtz.

Om Digital Process

  • Digital Process blev stiftet af Kenneth Birk Nielsen i 2017.
  • Kundeporteføljen rummer virksomheder som for eksempel DST-Chemicals, Nassau Door, OBH-Gruppen, Australian Bodycare og Volvo Entreprenørmaskiner.
  • Firmaet leverer Robotic Proces Automation eller bare kontorrobotter, der hjælper med at automatisere gentagne, manuelle og regelbaserede processer, typisk inden for administration i snart sagt alle brancher.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce