Annonce
Fyn

It-løsninger til søs: Havvindmøller giver Kjaer Data medvind

Kjaer Data laver it-løsninger til skibe og havvindmølleparker over hele verden, og virksomheden satser på at øge omsætningen markant de kommende år. Foto: Simon Brejnholt Mikkelsen, MHI Vestas Offshore Wind
En ny vækststrategi skal tredoble omsætningen over de kommende tre år hos it-virksomheden Kjaer Data, der primært laver it-løsninger til skibe og havvindmølleparker over hele verden. - Vi har en strategi, der hedder "follow the business". Det vil sige, at vi følger kunderne i det her vindeventyr, og det er lige før, vi ikke kan følge med, siger stifter og ejer Henrik Kjær, som udover hovedmarkedet i Europa også har kig på både Asien og USA.

Odense: Bag i salgschef Christian Majgaards bil ligger altid tandbørste, hjelm og sikkerhedstøj. Så er han klar, hvis han pludselig skal stå på kajen i Esbjerg for sammen med teknikerne at sikre it-forbindelsen på et af de skibe, der arbejder med vindfarme langt væk fra fibernet og andre lettilgængelige kommunikationsformer på landjorden. En opgave, der ofte kræver hurtig udrykning, fordi skibene som regel har kort tid i havnene og ikke har råd til at blive forsinket.

Fra Odense kan Kjaer Data med salgschef Christian Majgaard (t.v.) og ejer Henrik Kjær (t.h.) servicere skibe over hele verden, men på sigt kan det godt være, at virksomheden også skal være fysisk til stede i et eller andet omfang i Asien og USA, hvor der også er store havvindmølleparker på vej. Foto: Trine Grauholm

- Der er to ting, vi aldrig må lave sjov med: Maden og internettet. Det skal bare virke, siger han.

Kjaer Data har arbejdet med it-løsninger til søs siden 2003, hvor virksomhedens ejer og stifter, Henrik Kjær, udnyttede sin erfaring fra Forsvaret og Nato-missioner i blandt andet det daværende Jugoslaven og Irak til at lave satellitbaserede kommunikationsløsninger til de skibe, der arbejdede på den første havvindmøllepark ved Horns Rev i Nordsøen, omkring 14 kilometer ud for Blåvandshuk.

I dag har Kjaer Data en række af verdens største aktører inden for vindenergi blandt kunderne, medarbejderstaben er oppe på 19, og ambitionerne er store. Omkring 75 procent af omsætningen kommer fra offshore-delen, og deraf er omkring 90 procent relateret til vindenergi. Et område, der i takt med et øget fokus på og behov for grøn omstilling kun ser ud til at vokse.

- Vi har en strategi, der hedder "follow the business". Det vil sige, at vi følger kunderne i det her vindeventyr, og det er lige før, vi ikke kan følge med, siger Henrik Kjær.

Henrik Kjær, stifter og ejer af Kjaer Data, har tidligere arbejdet med blandt andet satellitkommunikation i Forsvaret og på Nato-missioner. I 2003 hjalp han virksomheden A2Sea, som byggede de første skibe til at installere vindmøller på havet. I dag fylder offshore-delen omkring 75 procent i Kjaer Data. Foto: Trine Grauholm

Flydende hoteller

Væggene på kontoret er fyldt med billeder af skibe, og begejstringen for at arbejde under tidspres og med saltvand, sømænd og skumsprøjt omkring sig er ikke til at tage fejl af. Kjaer Data har haft alt fra opgaver på fiskekuttere til krydstogter, og virksomheden arbejder også med nogle af de allerstørste skibe i verden.

- Det er små byer til søs, der bliver etableret, når der skal bygges en ny havvindmøllepark, og folkene derude betragter skibet nøjagtigt som et landkontor. De regner med, at der er samme forbindelse som med fibernet. De er måske ude i projekter i alt fra et halvt til 12 års varighed, og de skal både kunne kommunikere med hinanden og med familien på land, siger Christian Majgaard.

Salgschef Christian Majgaard har ligesom teknikerne altid tandbørste, hjelm og sikkerhedsudstyr bag i bilen, så han kan rykke ud i en fart, mens skibene er i havn. Foto: Trine Grauholm

Den kommunikation foregår gennem alt fra mobile netværk, der bliver forlænget fra land til de havvindmølleparker, der ligger kystnært nok, til satellitkommunikation, iridium-satellitter og 4G eller 5G-netværk. Som oftest i en blanding for at skabe de bedste forbindelser og ofte presset af, at vejen for en satellitforbindelse fra en hub i Tyskland eller Canada til satellitter i rummet og ned på skibet er lang, og at de store kraner, som flytter tingene om bord, ofte skaber skyggeeffekter, der forstyrrer signalet. Derfor er placeringen af antenner helt afgørende, og nogle gange skal Kjaer Datas teknikere kunne løse den opgave i al hast, mens skibene er i havn, og uden på forhånd at have tegninger over de enorme skibe.


Europa er vores største marked og er slet ikke færdigdyrket. I Asien har vi lavet det første projekt i Taiwan, og vi har en fast mand på projekter i Asien. I USA har vi også de første kunder. Odense som førerbunker passer fint til det europæiske marked, men vi skal selvfølgelig finde ud af, hvordan vi gør det i Asien, hvis der kommer flere projekter derude, og det samme i USA.

Henrik Kjær, stifter og ejer af Kjaer Data.


- Vores opgave er at møblere skibet med it. Hvad skal der være af it-sikkerhed og wifi om bord, og hvordan skal netværket konfigureres og indstilles, så det matcher den specifikke kunde? Det kan være en ganske kompleks opgave, forklarer Christian Majgaard.

Annonce

Kan servicere fra Odense

Det seneste år har virksomheden samtidig måttet operere primært fra landjorden, fordi Covid19-krisen har skærpet sikkerhedsforanstaltningerne om bord på de store projekter endnu mere. Derfor har virksomhedens kundetilpassede plug'n'play-løsning båret frugt. Løsningen består af en boks med kompleks teknologi, som kan placeres både på et skib, men også på selve vindmøllen, som nogle gange bliver trukket ud til sin senere placering. Men undervejs er der stadig behov for data og kommunikation med møllen.

- Der er mange måder at arbejde på derude, og det er vores opgave at stille om i forhold til de behov, kunderne har. Der stiller vi nok lidt mere om og yder bedre service, end vores konkurrenter gør, mener Henrik Kjær.

Kjaer Data

  • Blev stiftet i 2003 af ejer Henrik Kjær.
  • Virksomheden laver it-løsninger. Omkring 75 procent er offshore-løsninger, mens resten er til kunder på land. Deriblandt Rosengårdcentret i Odense.
  • Flytter den 1. maj 2021 fra lokalerne i Odense SV til Hollufgård i det sydøstlige Odense, hvor der er dobbelt så meget plads.
  • Kom ud af det seneste regnskabsår med et overskud på 2,2 millioner kroner før skat.
  • Har et mål om at tredoble omsætningen i løbet af de kommende tre år, hvor medarbejderstaben også skal udvides.

Fra Odense kan Kjaer Data servicere skibe i England, Spanien, Frankrig, Asien og USA. Med et supportcenter, der er åbent døgnet rundt, kan virksomheden være online til stede over hele verden. På sigt kan det dog godt være, at Kjaer Data skal være fysisk til stede for eksempel i Asien, hvor virksomheden tidligere har forsøgt at være foran udviklingen.

Annonce

Vil tredoble omsætningen

For fem-seks år siden var Kjaer Data i gang med at etablere kontor i Asien med en plan om at være til stede, når udviklingen for alvor gik i gang derude. Timingen viste sig imidlertid at være forkert. I stedet for at være til stede og vente på kunderne satser Kjaer Data nu på at følge behovene og være klar til at geare op sammen med de store kunder, så indtjeningen også kan følge med væksten. Og de senere år har været gode.

- Vi har fået en ny bestyrelse med Henrik Brinkman Madsen fra Energinet som formand, og så har vi lagt en længerevarende strategi om, at vi skal tredoble omsætningen og lidt til i løbet af de kommende tre år. Derfor skal vi også være flere, fortæller Henrik Kjær.

For ham at se handler det om at skabe omsætning nok til at komme over 30 medarbejdere, og den 1. maj flytter Kjaer Data til større lokaler i Hollufgård i det sydøstlige Odense, hvor virksomheden får dobbelt så mange kvadratmeter.

- Europa er vores største marked og er slet ikke færdigdyrket. I Asien har vi lavet det første projekt i Taiwan, og vi har en fast mand på projekter i Asien. I USA har vi også de første kunder. Odense som førerbunker passer fint til det europæiske marked, men vi skal selvfølgelig finde ud af, hvordan vi gør det i Asien, hvis der kommer flere projekter derude, og det samme i USA. Om det bliver med en lokation ved vi ikke endnu, men det er et marked, vi skal forfølge, understreger Henrik Kjær, som ikke er i tvivl om, at vækstmulighederne kommer.

- Behovet for grøn omstilling er stort. Vi skal til at køre i elbiler, og der skal mere power på nettet, og det skal være mere grønt, så det kommer til at handle om sol- og vindenergi. Der kommer helt sikkert flere vindfarme, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce