Annonce
Odense

Investering i uddannelse giver bedre bundlinje og mere engagerede medarbejdere

Bogstaverne Lait står ikke - som man ellers godt kunne fristes til at tro - for det franske ord for mælk. Derimod skal det slet og ret udtales "light". Foto: Lait.
Webbureauet Lait i Odense besluttede for et års tid siden at oprette en intern uddannelsesordning, de kalder Lait Academy. Den er obligatorisk for alle medarbejdere, som skal afsætte fire timer hver uge på efteruddannelse. Den gode nyhed er, at firmaet betaler gildet.

ODENSE: Tiden går hurtigt, og arbejder man i den digitale verden, kan det føles som om, tiden går ekstra hurtigt.

Det kan derfor være svært at følge med udviklingen. Det mærker de også hos webbureauet Lait, som har taget konsekvensen og oprettet et internt akademi, hvor deres medarbejdere hver uge skal bruge fire timer på at dygtiggøre sig.

- Tankerne omkring akademiet opstod for længe siden, men for et år siden begyndte vi at være skarpe og konkrete omkring det, fortæller direktør Anders Lund.

- Vi forsøger at lave nogle mål, og vejen dertil er ikke en one size fits all. Alle skal ikke følge den samme plan, for vi er mere interesserede i, at man opnår nogle kvalifikationer, så vejen hen til målet er ikke så afgørende. Vi bruger også en e-learningsplatform til at få vores medarbejdere certificeret og uddanne dem indenfor platformleverandørernes programmer, siger han.

Annonce

Lait

  • Lait er et full service digitalt bureau, som laver alt indenfor digitale tiltag; bygger platforme til forretninger, der gerne vil online.
  • Bureauet er eksperter i platformene: Umbraco, Ucommerce, EPiServer, EPiServer Commerce og inRiver.
  • Der er 25 ansatte.
  • Hver uge er der afsat fire timer til Lait Academy, som er en intern efteruddannelse, hvor de bruger en e-learningsplatform.
  • Medarbejderne får certificeringer på de kurser, de tager.
  • Lait udtales "light".

30 + 4 + 3

Helt konkret har Lait lavet en ugentlig timefordeling, de kalder 30 + 4 + 3. Konceptet går ud på, at 30 timer er arbejde, fire timer går til akademiet, altså undervisning, og de sidste tre behøver medarbejderne ikke gøre rede for. Det er "spildtid", som Anders Lund formulerer det.

Akademiet har cirka 10 måneder på bagen, og erfaringerne er allerede gode, fortæller han.

- Vi oplever, at vores medarbejdere bliver effektive, fordi der er en selvjustits. Vores bureau arbejder på timebasis med vores kunder, og vi fokuserer meget på, at når vi har arbejdet en time for kunden, skulle det gerne give værdi til kunden. Det hjælper ikke noget, at vores medarbejdere sidder og eksperimenterer eller øver sig, hvis man er i gang med noget, man ikke er så dygtig til - og dermed bruger kundens tid. Nu skriver de for eksempel i stedet to timer på Lait Academy-kontoen, fordi de måske har brugt de timer på at øve sig på noget.

- Så vi er indtil videre meget tilfredse med resultaterne. Men i 2020 skal vi være endnu skarpere omkring målene, hvor vi får sat mål på de enkelte medarbejdere og deres specifikke fagområde, siger Anders Lund.

Bedre bundlinje

Hos Lait er det altså gået fra en lidt løs forventning om, at medarbejderne dygtiggør sig til en meget konkret målsætning. Der er ikke noget "vi kunne godt tænke os" mere. Nu er der helt definerede mål omkring for eksempel certificeringsprogrammer.

Det har også gjort det nemmere at finde nye medarbejdere.

- Vores branche er jo berygtet for, at vi ikke kan finde medarbejdere. Der bliver ikke uddannet nok, kvalifikationerne er ikke i orden og så videre. Men vi har ansat syv-otte nye i 2019, og det er en medarbejderforøgelse på 25 procent. Vores onboarding og rekruttering nyder rigtig godt af, at der er nogle konkrete ting omkring det her akademi, hvor vi lynhurtigt er i stand til at rekruttere nye folk, få dem onboardet og få dem i gang med at blive produktive, fortæller Anders Lund.

For der er jo også lige det med effektivisering og bundlinjer.

- Selvfølgelig er der også en forretningsmæssig idé med det her. Det er ikke bare for at uddanne folk, så de kan stå med et bevis på, at de er seje. Der er et ønske om på længere sigt at gøre det kommercielt. Til syvende og sidst skulle vi jo gerne kunne dreje det over i et salgsmæssigt argument. Når kunderne kommer til Lait, ved de, at folk er meget veluddannede, at vi følger med, at vi er super skarpe, og at vi - for at sige det lige ud - er certificerede i hoved og røv.

- Så når vi lykkes med det her, og har investeret frygtelig meget tid og penge i det, skulle vi gerne på et tidspunkt i fremtiden komme til at se vores skaleringsmuligheder, og at vores leverancer bliver bedre og bedre. Og dét giver bedre bundlinje - og toplinje.

Direktør Anders Lund ser allerede det gode i at investere millioner i at dygtiggøre medarbejderne på firmaets tid. - Vi oplever vores medarbejdere som mere dedikerede, fortæller han. Foto: Lait.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Der er altid en pris til Rogaczewski

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Miljøteknologi tog innovationsprisen

Annonce