Annonce
Østjylland

Investér efter FN's 17 verdensmål: Østjyder bag ny bæredygtig investeringsplatform for unge

– Bæredygtighed er meget forskelligt, alt efter hvem, der taler om det, fordi vi har meget forskellige værdisæt. Derfor er en god start på at italesætte de værdier netop FN’s 17 verdensmål, siger Varan Pathmanathan, der sammen med Christopher Trunk Black for nyligt har lanceret investeringsappen MakeImpact. Pressefoto: MakeImpact/Claus Sall
Med bæredygtighed som buzzword har iværksætterfirmaet MakeImpact netop lanceret en ny app, der har som mål at give flere unge adgang til at investere med hjertet. Og med Nordnet som partner er succesen nu indenfor rækkevidde.
Annonce

Aarhus/København: Den sidste dag i november var en stor dag for 34-årige Varan Pathmanathan og 42-årige Christopher Trunk Black.

Efter mere end halvandet års arbejde kunne de endelig løfte sløret for deres nye investeringsapp MakeImpact. En app, der giver potentielle investorer mulighed for at finde deres drømme investeringsmatch ud fra FN’s 17 verdensmål.

Idéen fik Varan Pathmanathan, der trods bopæl i København er født og opvokset i Aarhus, da han for år tilbage sammen med sin kone talte om, hvordan de bedst kunne investere deres to børns børneopsparinger.

Annonce

En bæredygtig fremtid

- Min kone er radiograf, så hun så gerne, at vi investerede i nogle firmaer, der arbejdede med sundhed og trivsel, altså FN’s verdensmål nummer 3. Og jeg selv ville gerne investere i firmaer, der understøtter verdensmålene 4 og 17 om lige adgang til uddannelse og partnerskaber for handling. Men jeg kunne ikke finde løsning til langsigtede investeringer, hvor man kunne tage højde for FN’s 17 verdensmål, fortæller han.


Hvis jeg selv med bankerfaring ikke havde nok information til at komme i gang; hvor mange kommer så slet ikke i gang?

Varan Pathmanathan, medstifter og administrerende direktør i MakeImpact


Men trods job i finansverdenen følte Varan Pathmanathan, der har en kandidat i informationsteknologi på Aalborg Universitet, sig ikke klædt på til at vide, hvordan han bedst kunne investere pengene i en bæredygtig fremtid. Og han kunne heller ikke finde andre i sit netværk, der kunne rådgive ham om netop den type af investeringer.

- Trods en stor viden om investeringer havde dem jeg spurgte til råds i mit netværk ofte en ret kortsigtet tankegang omkring investeringer, siger han og tilføjer:

- Og så var det, jeg tænkte, at hvis jeg selv med bankerfaring ikke havde nok information til at komme i gang; hvor mange kommer så slet ikke i gang?

Annonce

Ikke bare data

Netop den tanke blev afsættet til firmaet MakeImpact, som Varan Pathmanathan hurtigt fik kammeraten, den 42-årige Christopher Trunk Black med samfundsvidenskabelig baggrund, med på. Og efter en betaversion af appen efterfulgt af halvandet års målrettet og brugerinvolverende udviklingsarbejde, kunne den endelige version af appen endelig lanceres 30. november i år.

Appen, der særligt henvender sig til unge i alderen 18-29 år, fungerer ved, at man udvælger de verdensmål, der passer til ens egne værdier, og derigennem bliver matchet med børsnoterede virksomheder, der som medlem af FN’s Global Compact tilslutter sig et af FN’s 17 verdensmål. Men foruden at give et match er tanken også, at appen skal kunne klæde de unge på til bedre at forstå investeringer såvel som, hvordan virksomhederne helt konkret arbejder med bæredygtighed.

- Vi har fundet ud af, at én ting er at samle data og kunne fremvise en liste over de forskellige firmaer, som folk kan investere i. Noget andet er, at folk også gerne vil forstå tankerne bag. Derfor har vi valgt at lave et akademi i vores app, hvor man kan lære mere om virksomhederne bag om, og også se tweets omkring deres initiativer indenfor bæredygtighed, fortæller Varan Pathmanathan, der også har lanceret webinarer og blogs på MakeImpacts platforme med samme formål.

Annonce

Klogere på de unge

- De fleste går jo ikke bare i gang med at investere af sig selv. Der kan snildt gå alt fra tre måneder og op til ni måneder, før folk går i gang, tilføjer han.

Netop MakeImpacts koncept har også online-investeringsplatformen Nordnet set idéen i, hvorfor de to har indledt et samarbejde. Et samarbejde, der foruden at bringe en yngre målgruppe ind i investeringsuniverset også på længere sigt gennem data vil kunne bidrage til mere viden om, hvordan de unge tænker, når det kommer til investeringer.

- På den måde kan vi hjælpe bankerne til at blive klogere på den unge generation, siger Varan Pathmanathan.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

En god showcase i en svær tid: Samarbejde har fået flere akademikere i job

Annonce