MIDTJYLLAND: Når det for alvor stormer, er det godt at have stærke værdier at falde tilbage på. Det kan de fleste virksomhedsledere skrive under på.
Men det gælder også, når stormen er perfekt, og masser af ordrer strømmer ind i bøgerne. Spørg bare Morten Hart Johansen og Ole Rubek, begge medejere samt henholdsvis administrerende direktør og teknisk direktør hos Danmarks ældste blæsestøbningsfabrik, Pharma-Tech i Randers.
Virksomheden producerer plastbeholdere til blandt andet fødevare-, pharma- og helsekost-industrien, og corona har ikke været lig med krise for dem. Tværtimod.
Pharma-Tech fordoblede bruttofortjenesten og mere end tredoblede overskuddet i 2020, men som de to direktører fortæller til Erhverv+, kunne de have tjent meget mere end de aktuelle 15 mio. kroner på bunden før skat.
Kunderne stod nemlig i kø for at købe flasker og beholdere til håndsprit og lignende. Sådan er det ofte, når en sundhedskrise rammer.
Vi gør, som vi siger
Efterspørgslen var enorm, men direktørerne stod fast:
- Vi tog en beslutning om at sige nej tak til alle mulige, der blot sad hjemme ved køkkenbordet og ville hælde sprit på flasker. Vi sagde: Vores primære fokus er på vores nuværende kunder, forklarer Ole Rubek.
- Vores lagerbeholdning er primært for vores nuværende kunder, og det er dem, der skal bruge dem, og vi begynder ikke at tage ekstra for dem, bare fordi der er kæmpe efterspørgsel. Der er også en dag i morgen.
Fra indstillingen af Pharma-Tech til EY Entrepreneur Of The Year InspirationsprisenFor deres loyalitet over for eksisterende kunder.
Det er forretning med en klar holdning, og derfor går årets EY Entrepreneur Of The Year Inspirationspris i Midtjylland til Pharma-Tech. For deres loyalitet over for eksisterende kunder, som det hedder i indstillingen. Fra en kunde.
Værdierne er vigtigere end profit. Også selv om fristelsen kan være nok så stor.
Ifølge Morten Hart Johansen kunne de have solgt det eksisterende varelager med mere end en million enheder til den femdobbelte pris af normalen, men det ville samtidig stride mod virksomhedens værdier om at holde det, de lover og bygger på at give håndslag. For en aftale er en aftale, og det er at behandle kunderne ordentligt. Altid.
Kunderne vil have genbrug
Det er ikke sådan, at Pharma-Tech ikke har taget nye kunder ind. De har også benyttet momentum i markedet og investeret i at sætte kapaciteten op, men ikke på bekostning af loyaliteten.
Fremtiden i virksomheden handler om at holde fast i væksten - den var på cirka 60 procent i 2020 - og som plastfabrik være en aktiv medspiller i den grønne omstilling.
For kunderne efterspørger bæredygtighed, og derfor er det også et nøgleord på værdilisten. Det sørger Pharma-Tech blandt andet for via samarbejder som den flerårige forbindelse til Lemvig-virksomheden Plastix, der forvandler fiskenet til genbrugsplast.