Annonce
Østjylland

Det lærer vi af coronakrisen: - Nogle gange skal der et rødt kort til at få folk op ad stolene

Peter Larsen Kaffe har været særligt udfordret på deres cateringsalg og events under corona-pandemien. Pressefoto: Peter Larsen Kaffe
Hos Peter Larsen Kaffe i Viborg har corona-krisen, ligesom så mange andre steder, vendt op og ned på hverdagen for de ansatte såvel som for den øverste ledelse. Men selvom krisen uden tvivl har udfordret virksomheden, har den også skabt grobund for nye sunde vaner.
Annonce

Viborg: Da corona kom til landet, blev de fleste af os taget på sengen. Det samme gjorde Peter Larsen Kaffes administrerende direktør og medejer, Claus Bertelsen, der fra den ene dag til den anden måtte se sit cateringsalg stoppe brat op og planerne for sommerens planlagte festivaler og større begivenheder blive skrinlagt.

Af samme grund har firmaet måtte afskedige tre medarbejdere ud af fem i deres eventafdeling, og de er fortsat udfordret på økonomien.

- Men vi holder altid humøret højt, for når vi mister det, kan vi lige så godt lukke. Og vi kan også se, at ordrerne bliver flere og flere hver dag, selvom jeg tror, at der går mindst tre måneder, før vi er der, hvor vi helst skulle være, siger Claus Bertelsen.

Alt er dog ikke skidt ved corona. For til trods for de negative følgevirkninger af pandemien og den medfølgende nedlukning af landet, har perioden også været lærerig for Peter Larsen Kaffes måde at drive virksomhed på.

Annonce

Potentiale i hjemmearbejde

Siden 2002 har Peter Larsen Kaffe været ejet dels af familien Bertelsen og dels af det svenske kaffefirma Löfbergs, hvilket har betydet en del rejseaktivitet mellem Danmark og Sverige. Men da grænserne lukkede, flyttede størstedelen af virksomhedens mødeaktiviteter over på kommunikations- og samarbejdsplatformen Microsoft Teams. Og netop den udvikling ser Claus Bertelsen flere gode grunde til at holde ved.

- Det er både tidsbesparende og omkostningsbesparende, understreger han.

Den samme tjeneste har Claus Bertelsen i øvrigt brugt til at informere sine medarbejdere om udviklingen i firmaet på et fast mandagsmøde, som ikke eksisterede før corona, men som han nu har besluttet sig for at fortsætte med på fast ugentlig basis.

Det er dog ikke kun internettets mangfoldige muligheder, der har åbenbaret sig for firmaet i forbindelse med corona-nedlukningen. Under nedlukningen måtte Peter Larsen Kaffe sende 30 procent af deres medarbejdere hjem, og også det har givet ny indsigt, som Claus Bertelsen har taget til sig.

For mens en stor del af de ansatte var hjemme, kunne direktøren blandt andet se, hvor fleksible og omstillingsparate hans øvrige medarbejdere har været til at tage nye opgaver på sig. Og det potentiale har han tænkt sig at undersøge nærmere.

Derudover har de ansatte hos Peter Larsen Kaffe sjældent, for ikke at sige aldrig, arbejdet hjemmefra, men også det kan Claus Bertelsen nu se et potentiale i.

Annonce

En ny adfærd

- I nogle henseender kan vi se det smarte i at lade folk sidde hjemme, hvis de for eksempel har et stort datasæt, de skal beregne, forklarer han.

Den største forandring, som ikke bare Peter Larsen Kaffe, men hele Danmark for ikke at sige hele verden, har måttet indstille sig på, er dog en ny hverdag med afstand til kollegaerne og ekstra afspritning af alt fra håndtag til borde til overflader, som berøres af flere mennesker.

- Alle de nye retningslinjer har givet en helt ny adfærd, understreger Claus Bertelsen, der udelukkende ser fordele i den hygiejne-bevidsthed, som pandemien har fremprovokeret i alle dele af samfundet.


- Alle de nye retningslinjer har givet en helt ny adfærd.

Claus Bertelsen, administrerende direktør for Peter Larsen Kaffe


Blandt andet fremhæver han, at flere sygdomme har haft dårligere fat i befolkningen samt at antibiotika-forbruget landet over er faldet drastisk i løbet af de sidste tre måneder.

- Jeg tror, at vi kommer til at se mange gode følgevirkninger af det her i hele landet. Så vi burde måske have gjort det for mange år siden, siger Claus Bertelsen og tilføjer:

- Men nogle gange skal der et rødt kort til at få folk op ad stolene.

Om Peter Larsen Kaffe

Virksomheden blev grundlagt tilbage i 1902 af grosserer Peter Larsen og har i dag hovedsæde i Viborg.

Virksomhedens administrerende direktør er Claus Bertelsen, der også er medejer af virksomheden.

Foruden Claus Bertelsen har virksomheden siden 2002 også været ejet af det svenske kaffefirma Löfbergs.

Virksomheden er i løbet af de seneste fem år gået fra en bruttofortjeneste på 34,5 millioner kroner i 2014/2015 til en bruttofortjeneste på lidt over 43 millioner kroner i 2018/2019. I samme periode er virksomhedens resultat før skat gået fra omkring 13 millioner kroner i 2014/2015 til 16 millioner kroner i 2018/2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce