Annonce
Erhverv

I stald hos Løvens Hule-iværksætter: En æske med glitter blev Katjas billet til fast arbejde

For et år siden var 31-årige Katja Robertsen en del af ledighedsstatistikken over arbejdsløse akademikere i Aarhus Kommune. Men et kursus i digital innovation tændte gnisten og gav hende motivationen tilbage til at tænke ud af boksen.

Aarhus: - Der er et overflow af akademikere, og især humaniorastuderende. Så udfordringen er at få foden ind, men også at få den til at blive der.

Sådan lød ordene fra Katja Robertsen, da Erhverv+ for godt et år siden talte med den dengang 30-årige ledige akademiker i forbindelse med en reportage fra et kursus i Digital Innovation, som hun sammen med flere andre ledige deltog i på foranledning af Jobcenter Aarhus.

I dag er det en langt mindre frustreret Katja Robertsen, der møder Erhverv+ i telefonen, da vi følger op på, om kurset rent faktisk har ført til det job, som hun dengang kun turde håbe på.

- Jeg har virkelig skudt papegøjen. Jeg er så heldig at være endt i en virksomhed, som fordi de har været så gode til at tænke anderledes rent faktisk har vækstet gennem hele perioden med corona, fortæller den i dag 31-årige Katja Robertsen, der har en kandidat i oplevelsesøkonomi bag sig, glædestrålende.

Siden 1. januar har hun været fastansat som marketingassistent hos den landskendte virksomhed Party In A Box, der tilbage i januar sidste år vandt løvernes gunst i tv-programmet Løvens Hule på DR1. Og på samme måde som virksomhedsindehaveren Trine Hansen dengang charmerede investorerne med godt humør, glitter og konfetti, vandt Katja Robertsen også Trine Hansens gunst ved hjælp af nogle af de samme virkemidler.

Annonce

Kursus gav motivation

- Faktisk var det, mens jeg var på kurset i digital innovation, at jeg fik ideen til at ændre min ansøgningsstrategi og være lidt mere opsøgende, fortæller Katja Robertsen, der ligesom godt en million andre danskere fik øje på virksomheden gennem tv-programmet.

Hun var af samme grund ikke alene om at opsøge Trine Hansen ud af det blå i håb om et job. Men hvor andre sendte klassiske ansøgninger og CV afsted til virksomheden på papir, besluttede Katja Robertsen sig i stedet for at tænke ud af boksen.

Hun sendte derfor Trine Hansen en boks med glitter, skumfiduser, sine kontaktoplysninger og et glimmerkort i guld med ordene:

- Vil du drikke kaffe med mig?

Og det initiativ faldt i god jord.

Katja Robertsens tre råd til at få fingre i drømmejobbet

1. Husk på, hvem du er

- Du er unik. Din erfaring, din uddannelse, dine interesser og den, du er som person, er unikt. Så få det med i din ansøgning. Alt for mange ansøgninger er generiske (almindelige, red.), og får virksomheden for meget af det samme, så bliver du tabt i bunken. Men sætter man sig godt ind i virksomhed og laver en ansøgning specifik til dem, så kan det få dem til at indse, at man er det rette match, siger hun.

2: Hold motivationen oppe

- Det er vigtigt at møde folk, der kan give dig energi og løfte dig op, slår Katja Robertsen fast.

3: Videreudvikl din viden

- Jeg sumpede selv ret meget, da jeg var uden job, og følte min viden var mindre aktuelt. Det var også derfor, jeg meldte mig til kurset i Digital Innovation. Så mit sidste råd er: Meld dig til kurser og webinarer og prøv at hold din viden opdateret. Der findes så mange gratis kurser, man kan melde sig til, siger Katja Robertsen.

- Det var hun helt oppe at køre over. Så vi drak kaffe sammen, og hun ville gerne være med til at ansætte mig med både virksomhedspraktik og løntilskud. Men så kom corona, og alt blev sat på standby, fortæller Katja Robertsen.

Det var derfor først i sommerferien, hun kunne starte op i en virksomhedspraktik, der efterfølgende blev afløst en løntilskudsstilling, som nu er blevet vekslet til en fast stilling i firmaet som marketingsassisten.

Annonce

Det rette match

At det efter et års ledighed lykkedes Katja Robertsen at få foden indenfor på arbejdsmarkedet, giver hun derfor til dels kurset i digital innovation æren for.

- Man kan nemt komme til at sumpe lidt i sin egen verden som ledig. Og efter afslag på afslag falder motivationen. Men kurset hjalp mig til at hive mig ud af vanetænkningen og gav mig motivation tilbage til at gøre tingene anderledes, siger hun.

Dit bedste sellingpoint er med andre ord dig selv som person. Og på den måde er det ret meget ligesom dating.

Katja Robertsen, marketingassistent, Party In A Box

Derudover har Katja Robertsen også haft stor gavn af de digitale kompetencer, som kurset har klædt hende på med, og som hun har oplevet som værende ekstra givtige i den senere tid.

- Der er jo ingen tvivl om, at corona har tvunget virksomheder til at tænke digitalt, understreger hun.

Men selvom kurset både har klædt Katja Robertsen bedre på og givet hende motivationen tilbage, er hun ikke i tvivl om, at også hendes egne kvalifikationer og personlighed har været med til at bane vejen til det faste arbejde.

Annonce

Jobsøgning som dating

- Al den erfaring, jeg har tilegnet mig gennem min uddannelse og de projektansættelser, jeg har haft, har jo gjort, at jeg havde lige netop den sammensætning af en profil, som Trine (Hansen, red.) ledte efter. Så intet af mine tidligere erfaringer har været spildt, forklarer hun.

- Derudover har jeg en naturlig interesse for at holde fester og pynte op, som passer perfekt ind, siger Katja Robertsen og tilføjer så:

- Men havde jeg sendt en standardansøgning, havde hun nok ikke opdaget mig.

Hun opfordrer dog ikke folk til at gå amok i kreative ansøgninger af den grund.

- Jeg sendte min ansøgning af sted med glitter, fordi jeg også selv er en person, der går op i temafester, glimmer og glitter. For en anden person ville det måske være noget helt andet, der virker bedst. Dit bedste sellingpoint er med andre ord dig selv som person. Og på den måde er det ret meget ligesom dating, siger Katja Robertsen med et grin.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce