Annonce
Erhvervsfremme

DI: Hver tredje SMV mangler kendskab til erhvervshusene - og de går dermed glip af penge til udvikling

- Vi opfordrer alle erhvervshuse til at sætte turbo på synligheden i 2022 og udbrede kendskabet til de mange tilbud, de har på hylderne, siger Jes Lerche Ratzer, fagleder for regional erhvervsfremme i Dansk Industri. PR-foto
Mange danske virksomheder går glip af penge og gratis tilbud om erhvervsfremme. Lige nu står en pulje på 600 mio. kroner til rådighed til fordeling over hele landet.

DANMARK: Knap hver tredje virksomhed kender ikke de seks danske erhvervshuse og de mange gratis tilbud, som kan styrke deres forretning.

Det viser en netop offentliggjort spørgeskemaundersøgelse foretaget i april-juni 2021 af Dansk Industri. Den viser også, at på landsplan har kun 24 procent af de adspurgte virksomheder rent faktisk haft kontakt med deres erhvervshus.

Tallene dækker imidlertid over store regionale forskelle, hvor virksomhedskontakten varierer mellem 16,6 procent for Erhvervshus Hovedstaden og 29,2 procent for Erhvervshus Nordjylland.

Annonce

Netop kendskabet vil Dansk Industri gerne gøre noget ved, for nu og frem til midten af 2023 er der 600 millioner kroner til rådighed via det nye virksomhedsprogram i erhvervsfremmesystemet.

Pengene er målrettet små og mellemstore virksomheder, som ønsker at udvikle sig. Det er blandt andet penge til grøn omstilling og udstyr, støtte til køb af privat rådgivning, software og nye kompetencer eller til at ansætte en ledig faglært eller højtuddannet, der kan hjælpe virksomheden med at skabe vækst.

Om DI-undersøgelsen

DI har i perioden fra primo marts til juni 2021 gennemført en stor landsdækkende spørgeskemaundersøgelse med svar fra 7789 virksomheder.

DI’s medlemmer udgør cirka halvdelen (47 procent) af besvarelserne. Den anden halvdel (de øvrige 53 procent) af besvarelserne er indsamlet blandt ikke-medlemmer inden for brancher beslægtet med DI’s medlemskreds, blandt andet produktion, byggeri, transport, fødevarer, handel, rådgivning og service.

Fagleder for regional erhvervsfremme i Dansk Industri, Jes Lerche Ratzer, opfordrer lederne i virksomhederne til bare at gribe knoglen og kontakte det lokale erhvervshus, så de kan blive henvist til den rette private rådgiver og tilbud.

- Der er hjælp og støtte at hente til en lang række opgaver. Derfor skal succesen bredes ud til endnu flere. Vi opfordrer alle erhvervshusene til at sætte turbo på synligheden i 2022 og udbrede kendskabet til de mange tilbud, de har på hylderne, siger Jes Lerche Ratzer.

Flere årsager

Årsagen til, at mange virksomheder ikke benytter sig af erhvervshusenes muligheder, skal findes flere steder, mener Jes Lerche Ratzer.

- Erhvervshusene er stadig en forholdsvis ny konstruktion. De blev etableret 1. januar 2019, og det tager tid, når man skal etablere et nyt setup. Det nye er, at man nu skal række ud til alle typer virksomheder, til hele det brede erhvervsliv til forskel fra de gamle væksthuse, som går forud for erhvervshusene. Nu har man en væsentligt ændret målgruppe, siger han og forklarer, at der er en lang række brancher, som erhvervshusene skal øve sig i at komme tættere på og i dialog med.

Byggeriet er en ny målgruppe. En analyse fra begyndelsen af 2021 viste, at der stadig er et stykke vej til at højne kontakten til erhvervshusene særligt for bygge- og anlægsvirksomheder, ligesom turisme- og oplevelsesindustrien også er en ny målgruppe.

Nogle brancher har rigtig travlt, og det, som er øvelsen i formidlingsopgaven for erhvervshusene er at gøre det klart for alle, at hvis man skal ruste sig til fremtiden og geare sig til den vækst, der venter, så skal man også handle i tide.

Jes Ratzer, fagleder for regional erhvervsfremme, Dansk Industri

- Det er brancher, som heller ikke har for vane at række ud til erhvervshusene, men her skal erhvervshusene også selv være lidt mere opsøgende, siger Jes Lerche Ratzer.

Samtidig er travlhed i virksomhederne også en af forklaringerne.

- Nogle brancher har rigtig travlt, og det, som er øvelsen i formidlingsopgaven for erhvervshusene er at gøre det klart for alle, at hvis man skal ruste sig til fremtiden og geare sig til den vækst, der venter, så skal man også handle i tide. Det gælder især inden for det digitale og det grønne område.

Annonce

Stor tilfredshed

Blandt de virksomheder, som udnytter erhvervshusene, er der ifølge DI’s undersøgelse generelt stor tilfredshed at spore. På landsplan angiver 66 procent af de virksomheder, der har haft kontakt, at de enten i ”meget høj grad” eller ”i høj grad” er tilfredse med de ydelser, som erhvervshusene leverer.

Tilfredsheden med erhvervshusene er størst blandt virksomheder i Midtjylland. Særligt midtjyske virksomheder fra Midt-Vest samt Randers og Norddjurs er mest tilfredse med deres erhvervshus, mens den er mindst i Trekantområdet og i Hovedstadsområdet.

Der er seks regionale erhvervshuse i Danmark: Det er Erhvervshus Nordjylland, Erhvervshus Midtjylland, Erhvervshus Sydjylland, Erhvervshus Fyn, Erhvervshus Sjælland og Erhvervshus Hovedstaden.

Kortet viser, hvor virksomheder er mest tilfredse med deres regionale erhvervshuse. Jo mørkere farve, jo større tilfredshed. Illustration: DI
Annonce
Annonce
VIRKSOMHEDER

Fra vild efterspørgselhåndsprit til total opbremsning inden ny bølge: Kiilto har været gennem to års turbulent rutsjebanetur

Annonce
Arbejdsmarked

Klumme: Mens vi venter på reformerne

Annonce
Østjylland

Visma udvider portføljen og opkøber Sofus Døgndata

Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Østjylland halter efter - færre nye, små virksomheder i 2021

Uddannelse

Lasse og Henrik vil lærlingemangel til livs: - Det skal være fedt at være håndværker igen

Erhverv

Byggebranchen nærmer sig overophedning og højeste niveau i over 40 år

Sydjylland

Transport-kæmpe: - Ringe bilsalg koster os adskillige millioner, så vi må skrue fragtpriserne op

Uddannelse

Hos Ungdommens Uddannelsesvejledning i Randers vejer mors mening stadig tungt, når de unge skal vælge vej

Erhverv For abonnenter

Elbiler skal give Odense-fabrik kraftig vækst: Jorgensen vil være dobbelt så stor

Annonce