Annonce
Erhverv

Storytelling: Hvad er din virksomheds gode historie?

Morten Dilling t.v. er administrerende direktør i Dilling og fjerdegeneration i familie-virksomheden. Foto: Mette Mørk
Annonce

Storytelling har i årevis været et buzzword i danske virksomheder. I en globaliseret verden, hvor konkurrenter fra Australien til Zimbabwe byder sig til over for kunderne digitalt, er det mere end nogensinde før vigtigt at vide og fortælle, hvem vi er, og hvordan vi skiller os positivt ud.

Hvad er din virksomheds gode historie? Benytter I historien til branding og salg? Kender kunderne historien? Kender medarbejderne historien?

Vores egns storytelling er, at vi er uldjyder her på Heden, fordi vi i århundreder har produceret tekstiler – fra fåreavl og uld i sin tid til de mange fremsynede tekstilvirksomheder i dag. Mange af de virksomheder er rigtig stærke til at fortælle lige præcis det, der gør dem særlige.

Stof & Stil-kæden, der forhandler metervarer, sytilbehør og hobbyartikler til DIY, har hjemme i Herning. Kæden blev stiftet af Marianne og Peter Lerche i 1980 og er netop overtaget af deres søn Alexander, der skifter kædens strategi og navn, så kæden i løbet af 2021 kommer til at hedde Selfmade, som klinger bedre i ørerne på kunderne i hele Europa.

Kæden vil forstærke sin synlighed online og sine webshops på europæiske markeder, men kernehistorien – DNA’et, om du vil – er stadig en familiedreven virksomhed med rødder i Midtjylland, fokus på varieret produktudvalg med kvalitet samt kærlighed til design og syning, som virksomheden vejleder sine kunder grundigt i.

Alexander Lerche, administrerende direktør, Stof & Stil. Pressefoto

- Storytellingen retter både bagud og fremad for os. Historien, der er forgået, benytter vi blandt andet som et bevis på, at vi er en troværdig virksomhed med gode intentioner – fordi vores historie netop afspejler dette.

- Det er værdier, som tager lang tid at opbygge. Storytelling fremadrettet er derimod baseret på en idé om at bygge en ”purpose-driven” organisation, der giver mening og værdi for samfundet. Vi bruger vores DNA visionært til at inspirere og vejlede vores medarbejdere og samarbejdspartnere, fortæller Stof & Stils administrerende direktør, Alexander Lerche.

I samme boldgade i Herning finder vi Dilling, der begyndte med uldundertøj og i dag producerer og online forhandler det tøj, vi har på tættest på kroppen: Undertøj, leggings og t-shirts. Alt er økologisk og klimavenligt – som Stof & Stil i øvrigt også har et stort udvalg af.

Dilling er også generationsskiftet flere gange. Da Morten Dilling Bertelsen overtog familievirksomheden efter sin far, blev han således fjerde generation i spidsen for virksomheden.


Vi dyrker det, at vi har produceret uldtøj i 105 år og i fire generationer, meget. Det giver tyngde, at forbrugerne kan se, at det at producere tøj i høj kvalitet og bæredygtigt ikke er noget, vi fandt på i går.


Familie er i det hele taget en kerneværdi for Dilling, som på hjemmesiden skriver ”den virksomhed og familie, som vi kalder Dilling” på den side, hvor medarbejderne præsenteres.
På hjemmesiden finder man også den engelsksprogede profilfilm, der på et minut skærer Dillings filosofi og produkter helt ind til benet.

Efter at have set den, kender du virksomheden og ved, hvilke produkter den producerer og forhandler.

- Vi dyrker det, at vi har produceret uldtøj i 105 år og i fire generationer, meget. Det giver tyngde, at forbrugerne kan se, at det at producere tøj i høj kvalitet og bæredygtigt ikke er noget, vi fandt på i går.

- ”Familien” handler om, at jo mere vi viser – internt og eksternt – at vi vil hinanden og passer på hinanden, desto stærkere bliver vi sammen. Det er det modsatte af kold forretning, hvor målet alene er afkast og at tjene den sidste krone.

- Jeg er overbevist om, at historien bidrager positivt til vores udvikling, mener Dillings administrerende direktør Morten Dilling Bertelsen.

I Sydbank er vi selv i gang med samme manøvre med Danmarks Erhvervsbank.

Sydbank er Danmarks tredjestørste erhvervsbank målt på markedsandele og har altid været meget stærk på erhverv. Det skal flere vide.

Derfor fortæller vi nu den gode historie om Sydbank – Danmarks Erhvervsbank for rygraden af dansk erhvervsliv.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Velkomment politisk fokus på digitalisering

Annonce