Annonce
Vestjylland

Hollandsk fisker har reduceret CO2-udledning med 80 procent: - Vi kæmper en ulige kamp på havet, og forbrugerne vil ikke betale mere for bæredygtig fangst

Den hollandske trawler MDV2 "Metanoia" lægger ofte til kaj i Thyborøn. Det foregår næsten lydløst for el-motor. Foto: Tine Jensen Le Betron / Thyboørn Havn
Krigen i Ukraine fik brændstofprisen til at stige med 150 procent på få uger. Det presser fiskeriet til hurtigere grøn omstilling.

THYBORØN: I skrivende stund trækker Thyborøn-skibet L120 ”Linette” trawl vest for Norge. Det var dog lige før, at turen ikke blev til noget på grund af de voldsomt stigende brændstofpriser. På få uger har især krigen i Ukraine fået prisen på diesel til at vokse med op til 150 procent.

Det gør ondt helt ned i tegnebogen, fortæller Alfred Fisker Hansen, som sammen med sin kompagnon Tommy Svart ejer trawleren.

- Linette er den nyest byggede trawler i Danmark. Vi har budgetteret med en brændstofpris på tre kroner literen, og det kunne vi også tanke for indtil for nylig. Men nu har vi lige betalt 7 kroner og 46 øre pr. liter for tanke til den her tur, så det kan kun lige løbe rundt, fordi vi kan læsse i Norge og sejle ud igen, mens fisken bliver kørt hjem i lastbil, fortæller Alfred Fisker Hansen.

Annonce

Der bliver brugt 35.000 liter diesel i løbet af 14 dages fisketogt, især fordi det kræver stor motorkraft at trække trawlet gennem vandet. Så brændstofprisens stigning har altså givet en ekstra Linettes ejere en ekstra omkostning på 156.100 kroner på kun to uger.

Første CO2-mål er næsten nået

Forhåbentlig vil den grønne omstilling snart kunne reducere afhængigheden af de dyre dråber. De danske fiskere har da også forpligtet sig til, at CO2-udledningen i 2030 skal være 70 procent lavere, end den var i 1990. Og i 2050 vil man være helt CO2-neutral.

Hvad er power-to-x?

  • Power er det engelske ord for kraft eller energi, og i matematik er ”x” den ukendte variabel. Så ”power-to-x” betyder altså, at man overfører energi til ”noget andet”. Det vil typisk være gas, flydende brændstof eller varme.
  • Ideen handler om at lagre elektricitet fra vindmøller og solceller. Problemet med el er, at den skal bruges med det samme eller lagres i for eksempel batterier for at gøre gavn. Men batterier er tunge og udgør i sig selv en miljøbelastning.
  • En af de mest simple former for ”power-to-x” er lagring af overskydende sol- og vind-strøm ved at varme vand op med en stor el-kedel på en fjernvarmecentral.
  • Som de fleste husker fra fysiktimerne, kan man også bruge strøm til at omdanne vand til brint (elektrolyse).
  • Brint er en flygtig og højeksplosiv gasart, som er vanskelig at komprimere lige så effektivt som for eksempel naturgas. Det er derfor dyrt og upraktisk at bruge brint som primært brændsel. Fidusen er derfor at blande brinten med noget andet.
  • Brint kan blandes med kvælstof (som udgør 80 procent af almindelig luft), hvor ved man danner ammoniak. Det er en vanskeligt håndterbar gas (livsfarlig at indånde og stærkt ætsende), så det har lange udsigter at anvende ammoniak som brændstof i motorer og generatorer.
  • En mere populær løsning er at kombinere brinten med biogas. Derved binder man CO2 fra biogassen og får enten metan-gas, som direkte kan erstatte naturgas fra Nordsøen eller Rusland, eller flydende metanol, som kan lagres, transporteres og anvendes i fly, skibe og lastbiler.

Det går den rigtige vej, men ikke hurtigt nok, konstaterer Alfred Fisker Hansen, som også er formand for Thyborøn Havns Fiskeriforening, Danmarks største lokale fiskeriforening med knap 200 medlemmer.

- Vi har allerede reduceret CO2-udledningen omkring 62-64 procent, så vi er godt på vej til at nå 2030-målet. Men det er mest sket i kraft af reduktion af flåden. Vi gør, hvad vi kan for at effektivisere brændstofforbruget blandt andet med udvikling af bedre fangstredskaber og større, mere energibesparende skibsskruer, men vi er afhængige af andre for at nå målet om at blive uafhængige af diesel, forklarer han.

El-motorer med batterier, som man kender fra biler, er ikke en realistisk mulighed for det energikrævende havfiskeri. Derfor vil fremtidens trawlere formentlig sejle på andre former for bæredygtig energi.

- Det bliver jo nok noget med ”power-to-X”, men måske kommer vi til at bruge en teknologi, som vi slet ikke kender i dag, siger Alfred Fisker Hansen.

Annonce

Diesel-elektrisk trawler

En anden bruger af Thyborøn Havn har måske et bud på fremtidens fiskefartøj: Den unge hollandske fisker Hendrik Kramer er kaptajn på trawleren ”Metanoia”, som ofte læsser fangsten af i Thyborøn.

Det foregår uden støj og røg, når det 33 meter lange fartøj lægger til kaj ved hjælp af sin 400 KW elektriske motor.

- Vi har en elektrisk motor, som får strøm fra en dieselgenerator. Skibet er designet med et meget strømlinet skrog – den strømlinede stævn minder lidt om sejlbådene fra Volvo Ocean Race – så vi har reduceret vores CO2-aftryk med 80 procent i forhold til den trawler, som min far fiskede med. Han brugte op til 35.000 liter diesel på en uge, men vi kan nøjes med cirka 8000 liter, fortæller Hendrik Kramer.

Fartøjet er af typen MDV-2. MDV er forkortelsen for ”Masterplan Duurzame Visserij” (på dansk: ”Masterplan for bæredygtigt fiskeri”), og hele designprocessen er et samarbejde mellem hollandske virksomheder, som med EU-støtte kæmper for grønt fiskeri.

- Der har selvfølgelig været lidt tilpasning, som der er med alt nyt, men vores MDV-2 har sejlet i to år nu, og teknisk fungerer alt godt, fortæller Hendrik Kramer.

Annonce

Redskaber betyder mere

Planen har hele tiden været, at diesel-generatoren skulle erstattes af andre teknologier for at reducere CO2-aftrykket yderligere.

- Den oprindelig plan var, at vi skulle have en el-generator med LNG-brændstof (LNG = Liquid Natural Gas, altså flydende naturgas, red.) og på langt sigt skifte til brint som brændstof. Nu ser det ud til, at vi nok kan springe over mellemtrinnet og gå direkte til brint, fortæller skipperen.

Men… for der er et meget stort ”men”: Motorens brændstof er slet ikke den vigtigste faktor i den grønne omstilling af fiskeriet.

- Den absolut vigtigste faktor er fangstredskaberne. Vi har valgt nogle lidt mindre trawl, og vi går efter at bruge de mest energieffektive redskaber. Det er den væsentligste forklaring på vores reduktion af energiforbruget, understreger Hendrik Kramer.

Annonce

Ikke som i Formel 1

Det betyder desværre også, at han ikke kan fange lige så mange fisk som sine konkurrenter.

Forbrugerne er endnu ikke parat til at betale mere for fisk, som er fanget bæredygtigt og skånsomt over for havbunden.

Hendrik Kramer, hollandske fiskeskipper

- Når bilerne kører Formel 1-løb, så får hvert team 150 liter brændstof, og så vinder det team, som har de bedste ingeniører og kan få mest ud af hver liter. Sådan er det desværre ikke på havet. Her er det dem, som har de største trawl, der fanger mest og tjener flest penge. Forbrugerne er endnu ikke parat til at betale mere for fisk, som er fanget bæredygtigt og skånsomt over for havbunden, konstaterer den unge fisker.

Kan det betale sig at fiske bæredygtigt?

- Tjah… Hvis du vil være rig og tjene mange penge, så skal du ikke gøre det. Det er IKKE en god forretning at fiske bæredygtigt! Men vi kan lige få det til at løbe rundt, og det er godt nok for mig. Fisk er stadig den bedste, mest naturlige fødevare, du kan spise, siger Hendrik Kramer og tilføjer:

- Tænk engang: Her lever fiskene i frihed og har masser af plads til at svømme rundt hele livet. De har faktisk kun én dårlig dag: Det er den dag, hvor de møder mig og mit trawl.

Annonce
Annonce
Erhverv

Ny sygeplejefaglig direktør har stået i spidsen for akutafdelingen i Horsens - nu skal hun helt op i helikopteren

Annonce
Fyn

Konferencecentre forventer nyt rekordår

Annonce
Erhverv

Han kan stege din bøf: Verdensmester rejser ud og griller for kunderne

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Ekstremerne vinder i jagten på talent: Hvis du vil være noget for alle, er du ikke noget for nogen, mener Odense-direktør

Nordsjælland

Abekopper sender aktie på himmelflugt: Kvistgård-virksomhed stiger syv milliarder i værdi

Fyn For abonnenter

Biotech-firma i Odense blev kendt under corona: Fordobler millionoverskud efter testspurt

Erhverv

Analyse: Bankerne betaler ikke negative renter længere. Gør du?

Sydjylland

"Det viste sig at være helt nødvendigt med en oprydning": Spildevandsselskab har sagt farvel til top-direktør

Fyn

Sydfynsk cykelhandler i stort gear: Største overskud nogensinde

Annonce