Annonce
Østjylland

Odder-firma tjener millioner: Oplever stigende efterspørgsel på specialfremstillede maskiner

Jacob Hansen, administrerende direktør og ejer af Zünd Skandinavien, ses her sammen med salgschef Martin Roed Nielsen ved en af de maskiner, som firmaet sælger. Denne maskine har et automatisk arkhåndteringssystem for ubemandet produktion. Foto: Morten Pape
Hos Zünd Skandinavien er firmaets opskrift på succes blandt andet deres villighed til at eksperimentere med ny software og robotteknologi. For selvom firmaets digitale skæremaskiner som hovedregel bliver solgt med et formål om at skære materialer til, forfines teknologien løbende, så kunderne kan spare endnu mere tid og penge.

Odder: Når en lampedesigner, der har udviklet en lampeskærm, står for at gå over til en egentlig produktion, står vedkommende ofte over for et valg.

Enten kan designeren vælge at få sine skærme skåret på en fabrik ved hjælp af en stansemaskine, der stanser plasten ud, på samme måde som en kageform skærer sig ned gennem en kagedej. Eller også kan designeren i stedet anskaffe sig en digital skæremaskine, der ved hjælp af software kan udskære skærmene i præcis den form, som designeren ønsker.

Hvis designeren har brug for en stor produktion af lamper, kan det måske bedst svare sig at benytte sig af en stansemaskine, der giver en bedre stykpris, når volumen er stor nok. Men er behovet for at komme i gang pressende, detaljegraden i udskæringen stor, eller behovet for eksemplarer småt, kan maskiner, som dem Zünd Skandinavien sælger, i flere tilfælde være et bedre valg.

Det mener i al fald Jacob Hansen, ejer og administrerende direktør i Zünd Skandinavien, der siden 1997 har videresolgt maskinerne, der bliver produceret af det schweiziske firma Zünd Systemtechnik AG.

Og noget tyder på, at han ved, hvad han taler om. For som et led i en salgsproces har firmaet rent faktisk hjulpet et designfirma med netop udskæring af omkring 1000 lamper, selvom det hører til undtagelsen, at Zünd Skandinavien tager produktionsopgaver ind.

- Typisk er det bare for at se, om vi kan skære i materialet. For der kan jo være stor forskel på, om vi skærer i metal eller papir, forklarer Jacob Hansen og understreger, at firmaets hovedopgave er salg, installation og vedligehold af de digitale skæremaskiner, de henter hjem fra fabrikken i Schweiz.

Annonce

En god forretning

Netop fleksibiliteten i volumen på maskinerne, der kan indstilles til at producere alt fra ét til en million eksemplarer af et produkt; den hurtige opstartsfase og muligheden for en høj detaljegrad, fremhæver han da også som nogle af de væsentligste årsager til, at designvirksomheder som Louis Poulsen og Le Klint får deres skærme udskåret på firmaets maskiner.

Dertil kommer, at Zünds maskiner kan registrere forskelligheden i for eksempel skind, hvilket gør, at de kan udskære mere præcist, så kunderne sparer mest muligt på det materiale, der bruges, og dermed mindsker spild.

For det er langt fra kun lampefirmaer, der har set lyset i produktet. Også grafiske designvirksomheder, møbelfabrikanter, skofabrikanter, emballagefirmaer, vindmølleproducenter og et hav af industrielle underleverandører bruger Zünds maskiner til at udskære materialer så forskellige som aluminium, gummi, tekstil, kevlar, kulfiber, skum, træ, læder, papir og plastik med.


Vi plejer at køre efter John Waynes fremgangsmåde; Hvis man går lige ud, bliver man skudt i ryggen. Så man er nødt til at løbe i zigzag og prøve lidt af hvert for at lykkes. Og det går sgu meget godt.

Jacob Hansen, administrerende direktør, Zünd Skandinavien


I øjeblikket har Zünd Skandinavien således omkring 800 maskiner kørende i Norden ud af de omkring 30.000 maskiner, som Zünd Systemtechnik AG har solgt på verdensplan. Maskiner med en stykpris på minimum 350.000 kroner for en manuel digital skæremaskine og helt op til tre millioner kroner for en fuldautomatiseret af slagsen.

- Der er i det hele taget rigtigt meget, der produceres på maskiner, som folk slet ikke tænker over, fortæller Martin Roed Nielsen, der er salgschef i Zünd Skandinavien.

Og det er da også en væsentlig del af forklaringen på, at Zünd Skandinavien år efter år har leveret overskud i millionklassen.

Det gælder i øvrigt også sidste år, hvor firmaet trods påvirkning af den verdensomspændende corona-krise har formået at holde stort set samme niveau i indtjening som sædvanligt.

Annonce

Bæredygtig produktion

- Vores 2020 ender på niveau med vores årsregnskab for 2019. Så vi har ikke fået et gok i nøden. Vi har bare haft et lidt anderledes år end sædvanligt, siger Jacob Hansen.

For selvom nogle af firmaets kunder har været påvirket af krisen, og derfor har droslet deres indkøb af maskiner ned, har andre haft ekstra gang i produktionen.

- Messestandene har klart mærket en tilbagegang. Omvendt har møbelforhandlerne haft kronede dage, fortæller salgschef Martin Roed Nielsen, der i perioden også har oplevet en stigende efterspørgsel fra eksisterende kunder, der har kastet sig ud i produktion af helt nye varer, som har krævet flere maskiner i brug.

Blandt andet har flere firmaer været i gang med at trykke ”Hold afstand”-klistermærker til supermarkederne, ligesom andre firmaer har fundet ny anvendelse til noget af det plastik, de har haft liggende.

Om Zünd Skandinavien

  • Firmaet er stiftet 30. december 1997.
  • Zünd Skandinavien køber digitale skæremaskiner fra det schweiziske firma Zünd Systemtechnik AG og videresælger, monterer og vedligeholder maskinerne til forskellige kunder i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
  • Firmaet er selvstændigt, og dermed ikke et datterselskab til Zünd Systemtechnik AG, selvom det i grove træk opfører sig som et.
  • Allerede efter første regnskabsår kunne firmaet levere en bruttofortjeneste på knap to millioner kroner og et nettoresultat på lidt over en halv million kroner.
  • Siden da er det gået slag i slag for firmaet, der har haft overskud på bundlinjen alle år.
  • I dag har firmaet 20 medarbejdere ansat, og ved sidste årsregnskab for 2019 lød firmaet bruttofortjeneste på godt 17,5 millioner kroner, mens nettoresultatet lød på 5,3 millioner kroner.
  • Firmaets egenkapital ligger i dag på lige over 32,5 millioner kroner.

- For alle vores kunder med en lagerbeholdning af klar plast af en vis tykkelse, var det jo pludselig guld, de havde mellem hænderne, fortæller Jacob Hansen, der blandt andet fik en bestilling på en levering to maskiner inden for en uge.

Maskiner, der skulle bruges til produktion af visirer.

Efterspørgslen blev i foråret så stor, at Zünd Skandinavien måtte sælge ud af de maskiner, de havde indkøbt til deres demonstrationsrum, som stort set blev ribbet for indhold. Men da sommeren kom, dalede efterspørgslen igen.

- Så vi nåede lige at tænke: - Yes! Men det fortsatte ikke, husker Jacob Hansen.

Til gengæld har han en formodning om, at firmaet i den kommende tid kan ende med at få mere forretning ind på de firmaer, der som konsekvens af corona-krisen vælger at flytte deres produktion hjem fra udlandet. En tendens, han allerede har set de første små tegn på i det indeværende år, hvor han blandt andet har været i dialog med et københavnsk tøjfirma, der har købt en digital skæremaskine for at kunne producere tøj lokalt.

- Det rimer jo også meget godt på bæredygtighed med en lokal produktion, siger Jacob Hansen.

Annonce

En sund fremtid

Uanset om det bliver tilfældet eller ej, ser Jacob Hansen dog positivt på fremtiden.

Ikke mindst fordi flere og flere industrier, blandt andet som en konsekvens af et øget fokus på bæredygtighed, bevæger sig væk fra en oplagring af produkter og henimod en her og nu-produktion, hvor produkterne først bliver fremstillet, når der er aktuel efterspørgsel på dem. En opgave, der ligger lige til højrebenet for Zünds digitale skæremaskiner.

Dertil kommer, at Jacob Hansen gennem de senere år har oplevet en øget efterspørgsel fra flere af hans kunder på specialfremstillede maskiner. En efterspørgsel, der har ført til, at firmaet i dag har ansat både ingeniører og softwareudviklere, der hjælper firmaet med at ombygge Zünds digitale skæremaskiner, så de passer endnu bedre til de enkelte kunders behov. Og også på det område har firmaet i den senere tid oplevet fremgang.

- Zünd i Schweiz har rigeligt travlt med at fremstille de 1200 maskiner, de gør om året, så de kan ikke tage særbestillinger ind. Så den fleksibilitet ligger i stedet hos os. Og på det område ser vi i øjeblikket en stor vækst, fortæller Jacob Hansen, der blandt andet arbejder på at integrere enkelte af maskinerne med robotteknologi, som giver mulighed for en endnu mere fleksibel opgaveløsning.

- Vi plejer at køre efter John Waynes fremgangsmåde; Hvis man går lige ud, bliver man skudt i ryggen. Så man er nødt til at løbe i zigzag og prøve lidt af hvert for at lykkes. Og det går sgu meget godt, forklarer han med et grin.

Af samme grund er han da også helt overbevist om, at Zünd Skandinavien fortsat går en sund fremtid i møde.

- Vi går efter en stabil vækst. Og det tror vi også, vi kan få, understreger direktøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce