Annonce
Sydjylland

Her forstummer al snak: Løvens Hule-iværksættere på vej med stille mødelokaler til åbne kontorlandskaber

Mutebox sælger udelukkende deres lydtætte kabinetter gennem deres hjemmeside. Det er en af grundene til, at de kan holde prisniveauet lavere end deres konkurrenter. Pressefoto: Jacob Almtoft/Mutebox
Det går stærkt for tiden for Løvens Hule-deltagerne fra Mutebox. I indeværende år har firmaet indtil videre haft en omsætning på 10 millioner kroner, ligesom de er ved at indtage det svenske og tyske marked med salg af deres lydtætte enmandsbokse. Og nu er de også på vej med lydtætte mødebokse.
Annonce

Vejle: Siden 21-årige Jonas Kjemtrup og 39-årige Thomas Keller Carstensen i begyndelsen af året deltog i DR’s matchmaker-program Løvens Hule, har de to haft travlt.

- Først og fremmest har vi holdt 14 dages ferie. Og så har vi haft fart på salget, fortæller Jonas Kjemtrup, der er administrerende direktør i firmaet Mutebox, som han har stiftet sammen med sin tidligere underviser, Thomas Keller Carstensen.

Virksomheden sælger lydtætte bokse til åbne kontorlandskaber, der blandt andet kan bruges til at foretage telefonopkald eller til at lukke støjen ude for at kunne koncentrere sig bedre om en opgave. Og netop det har vist sig at være et hit.

- Vi har solgt over 350 bokse nu. Vi er kommet ind i Sverige, og vi står til at skulle ind i Tyskland 1. november, fortæller Jonas Kjemtrup.

Annonce

Plan om røde tal

Den øgede efterspørgsel har indtil videre ført til, at Mutebox i år har kunnet omsætte for 10 millioner kroner. Men selvom firmaet i øjeblikket oplever fremgang, har de to iværksættere bag Mutebox ingen ambition om at bevare de sorte tal, der i øjeblikket pryder bundlinjen. Snarere tværtimod.


Vi regner med at få røde tal. For det bliver vi nødt til, hvis vi vil investere i fremtiden.

Jonas Kjemstrup, administrerende direktør i Mutebox


- Vi regner med at få røde tal. For det bliver vi nødt til, hvis vi vil investere i fremtiden. Og da vores plan er at skalere op for at få mulighed for en større indtjening og en bedre markedsposition indenfor en 12-15 måneders periode, så må det være sådan, siger Jonas Kjemtrup.

Planen indebærer blandt andet, at virksomheden til næste år vil supplere salget af deres enmandsbokse med dialogbokse med plads til to og fire personer, der kan bruges til fortrolige samtaler eller til at afholde møder i.

Et produkt, som firmaet er gået i gang med at udvikle på baggrund af en allerede eksisterende efterspørgsel blandt flere af firmaets nuværende kunder, og som kræver, at firmaets nuværende medarbejderstab på syv ansatte vokser med yderligere fire mand, som skal være med til at styrke virksomheden på udvikling og online markedsføring

Annonce

Et oplagt produkt

- Der er øget støj og stress i de åbne kontormiljøer, hvor nogle af de mere ekstreme eksempler, vi kender til, er store rum, hvor folk må stå hen over skrivebordene for at snakke sammen, og hvor de ikke kan finde et lokale til at holde MU-samtaler i, fordi lokalerne allerede er bookede, forklarer Jonas Kjemtrup.

- Men for mange virksomheder er det for besværligt at bygge til, så derfor er der brug for mobile løsninger som vores, der er lidt billigere, siger han og fremhæver, at Mutebox samtidig har få ugers ekspeditionstid, hvilket gør, at virksomhederne kan komme hurtigere i gang end ved en ombygning.

Om Mutebox

  • MuteBox blev stiftet i 2019 af de to iværksættere Thomas Keller Carstensen samt Jonas Kjemtrup.
  • De to mødtes på handelsskolen i Vejle, hvor Thomas Keller Carstensen dengang arbejdede som lærer, mens Jonas Kjemtrup var elev. Her præsenterede Thomas Keller Carstensen sin ide om lydtætte bokse for Jonas Kjemtrup, der allerede på det tidspunkt var godt i gang som iværksætter.
  • Virksomheden blev landskendt i forbindelse med deres deltagelse i realityprogrammet Løvens Hule tilbage i januar 2020. Her fik Mutebox en investering på 400.000 kroner af Jesper Buch for 20 procent af deres virksomhed.

Før salget kan gå i gang, kræver det dog et produkt. Og netop det er virksomheden i fuld gang med at udvikle. For planen er, at mødeboksene skal sælges fra Muteboxs hjemmeside allerede fra april næste år.

Annonce

Produktion i Danmark

- Lige nu er vi ved at se på de individuelle komponenter, som skal til for at skabe helheden. Og der ser vi blandt andet på, hvad vi kan bruge fra det produkt, vi allerede har i dag. For jo mere vi kan genbruge, jo bedre produktionsmuligheder giver det samtidig med, at vi jo så også har flere erfaringer, vi kan trække på, fortæller Jonas Kjemtrup, der har en plan om at komponenterne, ligesom ved deres anden lydtætte boks, skal leveres fra primært danske underleverandører.

- Det er måske lidt dyrere, men vores oplevelse er, at det giver det bedste outcome på sigt, siger Jonas Kjemtrup, som særligt i forbindelse med den nuværende corona-krise har oplevet det som en fordel.

For hvor andre virksomheder har været udfordret på deres leveringstider, har det ikke været tilfældet hos Mutebox.

EY Entrepreneur Of The Year

Mutebox ApS er en af kandidaterne i startup-kategorien i EY Entrepreneur Of The Year 2020.

Virksomheder i kategorien Start-up/Scale-up er unge virksomheder med et stort potentiale og drive, som matcher følgende kriterier:

Entrepreneurerne har en skalérbar idé, et stort ambitionsniveau, en stærk iværksætterånd og de har udvist ’proof of business’ og ’proof of concept’. Virksomhederne må maksimalt være fire år gamle.

I alt 18 virksomheder udvælges i hver region og bliver interviewet og indstillet til en regional jury, som udvælger tre virksomheder, der bliver præsenteret ved den regionale kåring. De tre virksomheder fra hver region, bliver også indstillet til landsjuryen, som uafhængig af regionsfinalen vælger tre finalister til landskåringen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce