Annonce
Østjylland

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

Rina Hansen sammen med Majbrit Søgaard Nielsen, som startede i Randers Handsker i 1978, og efter en periode fra 2003-2005 er den erfarne handskesyerske tilbage ved de gamle Pfaff symaskiner som en del af det nye Rhanders-hold. Foto: Marie Ravn
Siden Rina Hansen overtog den legendariske virksomhed Randers Handsker i 2019, har hun arbejdet på at skabe et unikt brand, der skal blive Danmarks svar på Gucci. Vejen til vækst og udvikling går gennem digitalisering og omnichannel, og selv synes den nye ejer, at hun er godt på vej, selvom målet et langsigtet.

Da Rina Hansen 15. februar 2019 satte sin underskrift på ejerskab af den legendariske virksomhed Randers Handsker efter 11 års tilløb, kunne en ny æra begynde.

Hun havde brugt 11 år på at overtale den tidligere ejer Arne Vejrum til at overdrage familieforetagenet til hende. I 2009 kontaktede hun Arne Vejrum første gang, men han blev ved med høfligt at afvise dem. En omfavnende, diplomatisk afvisning, som Rina Hansen i dag beskriver det.

Arne Vejrum var gennem årene i dialog med 10-15 virksomheder og kapitalfonde, der henvendte sig for at overtage virksomheden. Ofte stod kemien i vejen for en aftale.

Annonce

Men Rina Hansen insisterede. Hun fortsatte med at tro, at generationsskiftet nok skulle lade sig gøre, så familien endte med at flytte til Randers, og i december 2016 gik hun ned og bankede på porten på den gamle handskefabrik med en julekurv i hånden.

Så kunne hun da ikke blive afvist.

Dér begyndte ifølge Rina Hansen en god samtale, men den var stadig ikke hjemme. Det mundede så ud i, at Rina Hansen og hendes mand og deres to små tvillinger gennem to år mødtes med Arne Vejrum hver anden fredag klokken kvart i fire om eftermiddagen.

- Der sad vi så og snakkede om historien og sjælen og hjertet, men ikke forretningen, for det ville Arne ikke åbne op for, fortæller Rina Hansen.

Det nye Rhanders-brand skal give det gamle handskefirma international succes - også blandt unge mennesker. Foto: Marie Ravn

Randers Handsker havde altid været en familievirksomhed, og Arne Vejrum ville være sikker på, at det var den rigtige familie, der skulle tage over.

Til sidst faldt alt på plads, og et år efter overdragelsen flyttede virksomheden ind i den gamle stationsbygning på Strømmen i Randers.

Nu var det ligesom hånd i handske, det nye domicil passede perfekt ind i den udstråling og stemning, som det 210 år gamle firma gerne ville forbindes med - nemlig kvalitetshåndværk, tidløst design og eventyrlighed.

Papir og blyant

Det nye brand Rhanders klingede internationalt, og kursen var sat.

Med underskriften i hus skulle det hele digitaliseres, og med en uddannelse som designer, en kandidatgrad i strategisk marketing og e-handel og en erhvervs-ph.d. i omnichannel og branding følte Rina Hansen sig godt klædt på til opgaven.

Hidtil var alt håndteret med papir og blyant, og helt frem til 2018 blev salgstallene fra butikkerne sendt med posten en gang om ugen.

Rina Hansen sammen med den nyansatte kommercielle chef Line Bering Larsen, der kommer fra en stilling som international marketing og omnichannel-direktør hos Bolia. Foto: Marie Ravn

- Det var som at købe en håndværkervirksomhed. Der var ingen forståelse for brand, alt handlede bare om håndværk og om at lave verdens bedste handske, og det var det bestemt også, siger Rina Hansen.

Hun sidestiller Randers Handsker med Georg Jensen, Royal Copenhagen og Damask, de oprindelige danske virksomheder, som laver kvalitet, og som rummer en rig, flere hundrede år gammel arv.

Randers Handsker er Danmarks eneste High end-brand inden for mode. Vi skal ære den kulturarv og det håndværk, vi har, for ellers dør det ud, og vi vil aldrig nogensinde få det tilbage igen. Derfor investerer vi så voldsomt i det.

Rina Hansen, direktør Randers Handsker

- Randers Handsker er Danmarks eneste High end-brand inden for mode. Vi skal ære den kulturarv og det håndværk, vi har, for ellers dør det ud, og vi vil aldrig nogensinde få det tilbage igen. Derfor investerer vi så voldsomt i det, forklarer Rina Hansen.

Siden overtagelsen har hun skudt alt overskud ind i virksomheden.

- Jeg vil gerne skabe organisk vækst, men vores strategi lyder på, at vi i de første fem år ikke skal tjene penge. Der investerer vi alt i væksten for at rydde op og bygge et tidsvarende fundament. Det gør jeg for at bibeholde hjertet og sjælen. Det her er en perle i danske mode og design, siger hun.

Annonce

Fire en halv ansat

Hun har i dag ansat to en halv handskemager-syerske og to lærlinge. Handskemager-uddannelsen findes ikke mere, i dag det ligger det under beklædningshåndværker-uddannelsen som mesterlære.

- Målet er at lave Danmarks svar på Gucci. Firmaet skal bygges op til at kunne være en forretning igen, der så skal gives videre til næste generation. Det er ikke så interessant, hvordan forretningen udvikler sig i de nærmeste år, for jeg kigger 20 år frem, indtil jeg skal pensioneres, siger Rina Hansen, der proklamerer, at hun bestemt ikke bliver ikke ved lige så lang tid som Arne, der er nu er 83. Han har i øvrigt stadig sin gang i virksomheden.

Rina Hansen ser frem mod en spændende sæson, ikke mindst for handsker, men i øvrigt hælder hun til en mere langsigtet strategi for det nye brand Rhanders, som skal udvikle sig at blive Danmarks svar på Gucci. Et internationalt High end-mærke inden for dansk mode og design. Ikke blot handsker, men også et bredere sortiment med bælter, tasker og strik af eksklusiv kvalitet. Foto: Marie Ravn

Hendes mission er at skabe noget, som danskere kan være stolte af og som er kendt ude i verden for kulturarven og håndværket.

- Det er spørgsmålet, hvad der skal til for at nå derhen, og der bliver vi nødt til at være agile hvert år. Vi skal ikke kun sælge handsker. Det er ikke en bæredygtig forretning kun at sælge to måneder om året. Vi skal have et bredere sortiment i form af tasker og bælter og strik, som også bliver strikket i Danmark, huer og tørklæder, siger hun og forklarer, at hun til stadighed forsøger at finde andre danske håndværkere, som har nørdet i deres hverv gennem generationer, og stadigvæk gør det i Danmark.

For Rina Hansen handler det ikke kun om at støtte Randers Handskefabrik og sørge for, at den overlever, hun kæmper for dansk håndværk som helhed.

Det er egentlig bare tilbage til, hvordan det var tidligere. Hvis man ser på tiden fra 1950’erne til 1980’erne, da stod skindtøj for en større andel af omsætningen end handsker. Man havde tasker og punge og bælter og endog sko.

Annonce

Moderigtig kant

Det nye brand er blevet introduceret med en fashion edge. En moderigtig kant.

- Det er vigtigt, for at vi kan få de unge forbrugere med. Vi samarbejder med verdens bedste fotografer og de største influencers internationalt. Dem som de andre store brands også bruger for at vores udtryk, vores æstetik, vores fortælling, ligger på det samme niveau som deres, siger Rina Hansen.

Den klassiske kørehandske fra halvtredserne er blevet populær igen. Foto: Marie Ravn

Hun synes, at der er lidt af eventyrligt skær over hjemmesiden. Lidt H.C. Andersen på en eller anden måde. Eksklusivt, tidløst, klassisk.

- Det har overrasket mig rigtig meget, at målgruppen er ekstrem bred. Da jeg overtog forretningen, var målgruppen 65+. De var kernekunder. Nu på grund af det nye brand har vi så fået en masse unge med. Vi kan se, at f.eks. kørehandsken, der er helt ikonisk og blev designet i 1957, fanger alle lige fra den unge dreng på 17, der får sit kørekort, og til hans oldefar, siger hun.

- Det er ret unikt, at man som brand kan opnå at være så vidtfavnende. Jeg ved, hvad der skal til, og jeg ved, at vi er på rette vej.

Det kan hun bl.a. aflæse på væksten i firmaet. Da hun overtog det, var 70 pct. engrossalg til de gamle skind- og læderbutikker rundt omkring i hele Danmark og i 12 lande i verden. Strategien har været, at man skulle introducere det nye brand, internationalisere det og få det gjort eksklusivt og vende det på hovedet rent forretningsmæssigt, sådan at man blev stærke på B2C i stedet for.

Man har netop åbnet en butik på Volden i Aarhus, og der er to mere i støbeskeen. Den ene skal ligge tæt på Kgs. Nytorv i København, den anden i Københavns Lufthavn.

Annonce

Over budget

- Vi har allerede fået vendt forretningen på hovedet. Jeg havde troet, det skulle tage længere tid. Nu sælger det nye brand Rhanders mere end det gamle brand. Vi ligger over budget. I dag er 70 pct. af salget direkte til forbrugerne. Det skaber et større dækningsbidrag, som man kan arbejde mere med. Jeg bestemmer fuldstændig, hvordan forbrugerne skal opleve brandet. Hvordan vi møder dem på sociale medier og på hjemmesiden, men også når de går ind i vores butikker, hvordan vi præsenterer det og pakker det ind.

Randers Handsker

Stiftet i 1811. Med udgangen af 2018 overtog Rina Hansen og hendes mand, Thomas Bro Hansen, Randers Handsker. De blev dermed femte generation på handskefabrikken efter generationsskiftet i 1927, da familien Vejrum købte virksomheden.

Virksomheden ligger nu i den gamle stationsbygning på Strømmen, hvor også Thomas Bro Hansen driver virksomheden Brandheroes.

Rina Hansen mener, at den fysiske butik og onlinesalget forstærker hinanden.

Nye handsker på vej gennem produktionen. Foto: Marie Ravn

- Mennesker vil altid have brug for at komme ud og mærke og opleve. Jo mere digitalt, vi har i vores hverdag, desto mere søger vi noget, der er low tech. Jeg er ikke nervøs for, at de fysiske butikker forsvinder. 80 pct. af al retail foregår stadig gennem fysiske butikker, så der vil gå rigtig lang tid, hvis nogensinde, før fysisk retail vil uddø, siger hun og erkender samtidig, at fysisk retail vil uddø, hvis det ikke står sammen med det digitale.

Rina Hansen

43 år, uddannet designer fra Teko i Aarhus.

Hun har også en kandidatgrad i strategisk marketing og e-handel fra University of Arts i London og en erhvervs-ph.d. i omnichannel og branding fra CBS IT Management.

- Vi har lang vej igen. Jeg er der, hvor jeg skal være, når jeg er stolt af alle de touch points, alle de steder, hvor man møder brandet. Jeg tror på, at der er et marked for det eksklusive, for det må gerne gennemstrømme, at vi gør os umage helt fra råmaterialet til produktet og hele vejen ud til kunden.

Efterfølgende kan man få presset sin handske eller skiftet foret, hvis det bliver slidt, forklarer direktøren.

Rhanders-brandet pakket fint ind i en eksklusiv gavepose. Foto: Marie Ravn

- Vi tager hånd om din handske hele livet. Vi er modsat af brug-og-smid-væk-kulturen. Modsat af discount. Jeg har samtidig en lille mission i at vise, at det faktisk ikke behøver at være vanvittig dyrt at købe så lækker en kvalitet produceret i Danmark til høje lønninger. Det kan godt lade sig gøre. Det behøver ikke at have Gucci-priser, for i Danmark er vi mere demokratiske og fornuftige i vores forbrug.

Annonce
Annonce
Randers

Kabinefabrik kræver ikke, at medarbejdere viser coronapas, men alternativet er krav om mundbind

Annonce
Østjylland For abonnenter

Holch Povlsen og prins Joachim taber penge i Horsens-selskab: Omsætningen dykkede efter Wedells exit

Annonce
Erhverv

Lizette Risgaard: De Konservatives finanslov er gift for vores samfund

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Nu trækker vi lod om den grønne omstilling

Fyn

Kendt erhvervsmand lod drømmejobbet i efterretningstjenesten ligge for at blive iværksætter: Jeg stræber altid efter at gøre tingene lidt bedre

Erhverv For abonnenter

Frygtet svinesygdom rykker nærmere og nærmere Danmark: Rigtig mange bønder er her ikke i morgen, hvis den krydser grænsen

Vestjylland

Offshore-møller har givet RG Rom Gummi vind i sejlene: - Vi håber at kunne åbne en afdeling i USA

Vestjylland

Søren V. Jensen vælger vækst på vestjysk: - Vi har ikke glemt, hvordan det var i 2008

Østjylland

Stærkere sammen: Konkurrerende firmaer hjælper hinanden med rottebekæmpelsen landet over

Annonce