Annonce
Vestjylland

Handels- og turisterhvervet står ved en skillevej: - Vi skal passe på ikke at blive lullet i søvn

- Kunderne roser serviceniveauet, men vi skal passe på, at vi ikke bliver lullet i søvn, siger turist- og handelschef Mai Lindgaard om grunden til, at detailhandelen nu skal analyseres. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Detailhandelen i Lemvig skal analyseres. Målet er at blive ved med at give den bedste service til turister og lokale handlende.

LEMVIG: Turisterne kommer i stort tal til de to største handelsbyer i Lemvig Kommune, og handelslivet blomstrer. Men hvordan sikrer man så, at det også bliver ved med at gå godt? Den udfordring ligger hos Lemvig-Thyborøn Handel og Turisme og hos turist- og handelschef Mai Lindgaard.

- Vi vil gennemføre en analyse af detailhandelen i Lemvig. Thyborøn er allerede kortlagt af flere forskellige turismeprojekter, så de har et godt overblik, men vi mangler mere viden om Lemvig: Har vi det, som kunderne efterspørger? Og hvad synes de egentlig om at handle her? Det er altid sundt at se sin by gennem andres briller, siger Mai Lindgaard.

Første fase bliver spørgsmål til nogle af sommerens turister, og senere vil et repræsentativt udsnit af lokale borgere blive inddraget i undersøgelsen. De lokale butiksejere behøver dog ikke være bekymret for at få karakterbogen, når analysen er færdig.

Annonce

- Lemvig er speciel ved, at mange af butikkerne er ejet af lokale - her er ikke helt så mange kædebutikker, som man ser i andre handelsbyer. Man kan godt mærke, at butiksejere og -chefer brænder for deres forretning, og de får rigtig meget ros for deres service, siger Mai Lindgaard.

Mangler der noget?

Men hvad er det så, man håber at finde i analysen?

- Det gælder om at se på, om vi har de rigtige attraktioner, og om vi for eksempel kan give kommunen nogle anbefalinger til rammerne i form af veje, parkering, gadebelysning, skiltning og byrum. Og helt overordnet har vi brug for at høre, hvad kunder og borgere synes, forklarer Mai Lindgaard.

En af udfordringerne er, at Danmark har fået en række nye regionale destinationsselskaber. Her arbejder man for at trække turister fra udlandet og resten af Danmark til et regionalt område, og så er det op til kommunerne og lokale turistforeninger at gøre sig lækker over for turisterne i lokalområdet.


Vi har brug for nogle byrum, nogle små oaser i byen, hvor man har lyst til at stoppe op. Og der behøver ikke at ske en helt masse.

Turist- og handelschef Mai Lindgaard, Lemvig


- Destinationsselskaberne får nogle penge af kommunerne, så vi skal se på, hvordan vi anvender resten af de lokale midler til markedsføring bedst muligt for at tiltrække turisterne lokalt, siger Mai Lindgaard.

En af hendes egne projekter er allerede ved at blive realiseret.

- Vi har brug for nogle byrum, nogle små oaser i byen, hvor man har lyst til at stoppe op. Og der behøver ikke at ske en helt masse. For eksempel har vi succes med at tippe sand af på havnen, og så kan børnene lege i sandet, mens mor og far sidder og får lidt sol på benene eller nyder en kold øl og bare kigger på livet og får pulsen ned og slapper af, fortæller Mai Lindgaard.

Annonce

Fast sommerprogram

Sommerens eventprogrammer er der også styr på.

- Det bliver i hovedtræk det samme, faste program, som kommer til at køre uge efter uge. Sådan gør man også i Sydeuropa, og det fungerer rigtig godt. Vi tager hensyn til, at der er skiftedag i sommerhusene i weekenden, og så har vi aktiviteter i løbet af ugen - og næste uge kommer der nye turister, som vil få nogle af de samme oplevelser, forklarer turist- og handelschefen.

Uden for turist-højsæsonen vil der fortsat være oplevelser, som er værd at køre langvejs fra for at opleve.

- Vi går i retning af færre, men større arrangementer. ”Open by night” har ikke den samme tiltrækningskraft, som det havde engang, så vi arbejder med events, der bedre kan samle folk, siger Mai Lindgaard.

Analysen af den lokale detailhandel og turistservice er støttet af Lemvig Kommune og statens landdistriktspulje med sammenlagt 687.000 kroner. Det giver blandt andet råd til at ansætte en ny medarbejder på handels- og turismekontoret.

Annonce
Annonce
Erhverv

Vindmølle-vokseværk i Munkebo: Lorc er gået fra nul til 25 megawatt på syv år - og er klar til at bygge endnu større

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Eventyret på Industrisvinget: Fra lys idé til succesfuld forretning

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland For abonnenter

Brødre har ramt en guldåre i roboteventyr: Markrobot giver kæmpe vækst hos sydjysk virksomhed

Erhverv

Aarhus-firma hyrer flere medarbejdere: Computerspil sælger for 365 millioner før det er udgivet

Erhverv For abonnenter

285 mand var sendt hjem, alligevel satte fynsk fabrik rekord i overskud

Erhverv For abonnenter

Dansk erhvervsliv mister sine enhjørninger til udlandet

Erhverv For abonnenter

Lastbilchaufføren Lasse er møgtræt af ulovligt parkerede campingvogne på motorvejs-rastepladser: Er blevet svinet til, når han har påpeget problemet

Erhverv

Sunde kunder hjælper Danske Bank til større milliardoverskud

Annonce